ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام
کد خبر: 3968591
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
گزارش ایکنا از سومین وبینار نمایشگاه مجازی قرآن کریم /

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

کارشناسان در نشست مجازی «خدمات الکترونیکی عمان در ساحت قرآن کریم» بر ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی در زمینه کار قرآنی و تقویت روابط میان رشته‌های علوم قرآن دانشگاه‌های جهان اسلام و به خصوص دانشگاه‌های ایران و عمان تأکید کردند.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

به گزارش ایکنا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم نشست مجازی «الجهود الالکترونیة حدیثاً خاصة فی عمان و ایضا الدور الحضاری للجهود القرآنی» (خدمات الکترونیکی عمان در ساحت قرآن کریم) را سه‌شنبه، اول اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ بعد از ظهر به زبان عربی برگزار کرد.

این وبینار تخصصی با مدیریت محمود واعظی، مشاور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با سخنرانی احمد بن سعید بن خلیفه البوسعیدی، پژوهشگر وزارت ارشاد و اوقاف عمان و نائب رئیس انجمن عنایت به قرآن کریم عمان و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیر عامل خبرگزاری ایکنا، محمدهادی امین ناجی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و حسن نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد برگزار شد.

البوسعیدی سخنان خود را در چهار محور بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی از زمان ظهور اسلام در این منطقه، برجسته‌ترین فعالیت‌های الکترونیکی در حوزه علوم قرآنی در عمان، فعالیت‌های عمان در زمینه تفسیر قرآن کریم و در نهایت در خصوص چگونگی اثربخشی مشارکت در زمینه فعالیت‌های الکترونیکی.

او با اشاره به اینکه عمان از جمله نخستین کشورهایی بوده که به اسلام گرویده است، گفت: از سال ششم هجری که اسلام وارد عمان شد این کشور زیر پرچم اسلام بوده و تلاش‌های قرآنی آن هم آغاز شده است یعنی تلاش‌هایی برای آموزش و حفظ قرآن طی قرن‌ها و در شرایط مختلف انجام شده است.

این پژوهشگر قرآنی سپس در مورد برجسته‌ترین فعالیت‌های الکترونیکی قرآنی اخیر در عمان گفت: انجام فعالیت‌های قرآنی در عمان به شکل آموزش از راه دور یا آموزش مستقیم و تکنیکی و نوین است که بنا به موقعیت آموزش یاران و دانش‌آموختگان علوم قرآنی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی از ابزارهای دیگر برای فعالیت‌های قرآنی در عمان را برنامه‌های الکترونیکی، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر، کانال‌های الکترونیکی مانند یوتیوب دانست و گفت: ما به خصوص در شرایط کنونی همه‌گیری کرونا مسابقات الکترونیکی برگزار می‌کنیم یا در فضای مجازی سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و آموزش‌های خود را ارائه می‌دهیم علاوه بر اینکه رادیو قرآن و کانال‌های تلویزیون عمان هم در زمینه فعالیت‌های مرتبط با قرآن بسیار فعال هستند.

البوسعیدی همچنین به برنامه‌های قرآنی «انجمن عمانی محافظت از قرآن کریم» در حوزه الکترونیکی و فضای مجازی به عنوان نمونه‌ای از برجسته‌ترین فعالیت‌ها در زمینه علوم قرآنی یاد کرد که خودش مدیریت این انجمن را در عمان برعهده دارد.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

او برنامه وزارت اوقاف و امور دینی عمان در زمینه آموزش الکترونیکی قرآن به شکل آموزش از راه دور و وب‌سایت دانشکده الهیات (علوم شرعیه)، وب‌سایت عمانی قرآن، قرآن الکترونیکی مسقط، کتابخانه جامع اباضیه، گروهی از تفسیرها و کتاب‌های مربوط به علوم قرآن و نسخه‌های خطی قرآن را از جمله فعالیت‌های قرآنی حال حاضر عمان و جهش قرآنی توصیف کرد.

وی در محور سوم سخنانش به برجسته‌ترین تلاش‌های انجام شده در حوزه تفسیر قرآن کریم اشاره و برخی از این آثار را که در عمان به انجام رسیده، معرفی کرد.

این فعال قرآنی در عمان در مورد چهارمین محور سخنان خود، به برخی از نظرسنجی‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه اثربخشی فعالیت‌های قرآنی از طریق مجازی اشاره کرد و گفت: این امر نشان‌دهنده نقش بسیار مهم این روش‌ها در ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی است.

وی همچنین تأکید کرد که فعالان و ناظران عرصه قرآن ضرورت دارد که آخرین تحولات و دستاوردهای فناوری جهان را داشته باشند و در زمینه قرآنی به کار گیرند و همچنین هماهنگی و تبادل تجربیات بین گروه‌ها و مؤسسات قرآنی نیز بیشتر شده و از سازمان‌ها و انجمن‌های قرآنی حمایت شود.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی

در ادامه محمدحسین حسنی، مدیر عامل خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) در سخنانی ضمن اشاره به هجدهمین سالگرد تأسیس این خبرگزاری، دستاوردها و فعالیت‌های این نهاد را برشمرد و گفت که طی این مدت 14 میلیون خبر در انواع مختلف آن روی خروج سایت خبرگزاری ایکنا قرار گرفته است و در حال حاضر خبرها در این رسانه به 19 زبان دنیا عرضه می‌شود.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

او از جمله اهداف خبرگزاری ایکنا را انتشار معارف قرآنی با رویکرد تقریب بین مذاهب اسلامی اعلام کرد و گفت: مخاطبین ما در غرب اخبار ایکنا را به طور خاص مورد توجه قرار می‌دهند.

حسنی با بیان اینکه امروزه اپلیکیشن‌ها شکاف‌های جفرافیایی میان مردم دنیا را برداشته است، گفت: ما به واسطه فعالیت صفحات مجازی می‌توانیم مخاطبانی در همه جای دنیا داشته باشیم و دیگر محدودیت‌ها برای برگزاری خدمات آموزشی، کنفرانس‌ها و غیره وجود ندارد.

او در عین حال برخی فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی را دارای تهدیدهای جدی برای انتشار معارف اسلامی دانست و گفت: در این خصوص همه امت اسلامی باید کنار هم باشند و ظرفیت‌های دولت‌های اسلامی و مراکز اسلامی در جای جای دنیا باید به کار گرفته شود، نظیر اینکه پلتفرم‌های اجتماعی مخصوص کار قرآنی شکل بگیرد تا کل مراکز اسلامی به آن توجه کنند و کارهای مشترکی در زمینه قرآنی در داخل و خارج کشور داشته باشیم.

محمدهادی امین ناجی، پژوهشگر قرآن دانشگاه پیام نور ایران به عنوان سخنران سوم این وبینار، قرآن را رمز وحدت مسلمین در همه دوران‌ها خواند و گفت: امروزه مسلمانان برای انجام مسئولیت اسلامی خود علاوه بر نخبگان سیاسی به نخبگان قرآنی بیشتر نیاز دارند، زیرا دیپلماسی قرآنی می‌تواند ارتباط محکم میان اندیشمندان حوزه قرآن و مفسران قرآنی ایجاد کند.

وی تأکید کرد: دیپلماسی قرآنی می‌تواند تمام مشکلات را حل و پیچیدگی‌های رفتاری و فکری مسلمانان را رفع کند.

این پژوهشگر قرآن تصریح کرد: در عرصه قرآن، قرآن‌پژوهان دانشگاهی و کنشگران عرصه قرآن در تمام ابعاد اعم از پژوهشی و اجتماعی و همچنین مباحث قرآنی می‌توانند راهبرد فکری جدی برای پیوند محکم در بین جامعه اسلامی فراهم کنند.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

امین ناجی با اشاره به نقش عمده و کلیدی زنان و جوانان در میان قرآن‌پژوهان گفت: علاقه‌مند بودم در گزارش آقای البوسعیدی، اندیشمند قرآنی از عمان گزارشی از نقش جوانان و زنان می‌شنیدم و به فعالیت‌های دانشگاهی عمان در زمینه مطالعات قرآنی بیش‌تر پرداخته می‌شد.

او درباره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های پیام نور ایران گفت: دانشگاه پیام نور ایران در 480 شهر این کشور نمایندگی و شعبه دارد. بیش از 200 شهر رشته علوم قرآنی دارند و در 70 شهر تا مقطع کارشناسی ارشد و سه شهر هم تا مقطع دکتری در رشته علوم قرآنی دانشجو می‌پذیرد.

امین ناجی یکی از دیگر فعالیت‌های قرآنی موجود در دانشگاه پیام نور را برگزاری بیش از یکصد مسابقه قرآنی تاکنون در 32 رشته و زمینه مختلف علوم قرآنی دانست و گفت: یک افتخار دیگر دانشگاه پیام نور تلاش در راستای اجرای فرمایش رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در ایران است و از دیگر افتخارات هم تولیدات مختلف رایانه‌ای در حوزه‌های گوناگون قرآنی و وجود 30 مجله علمی و پژوهشی در زمینه قرآن در دانشگاه‌های کشور است.

پژوهشگر قرآنی افزود: در دانشگاه‌های ایران در مدت شیوع کرونا تمام فعالیت‌های قرآنی چه اختیاری و دانشجویی و چه آنهایی که از طرف دانشگاه ارائه می‌شود، به صورت جدی در شبکه‌های مجازی دنبال می‌شود و ما می‌توانیم از همین حالا ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و عمان را گسترش داده و با برگزاری نشست‌های مشترک مجازی مطالعات قوی‌تر ارائه دهیم و دستاوردهای مشترک داشته باشیم.

ضرورت ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی قرآنی و تقویت روابط دانشگاه‌های جهان اسلام

علی حسن‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد نیز به عنوان سخنران چهارم این وبینار خواستار شفاف شدن بیشتر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های عمان و تقویت روابط این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های ایران در زمینه پژوهش‌های قرآنی شد و همچنین از البوسعیدی خواست در گزارش‌های آتی از عمان به فعالیت‌های زنان و جوانان بالاخص دانشجویان در زمینه علوم قرآنی و بالاخص برنامه‌های رایانه‌ای آنها هم پرداخته شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha