ماه رمضان؛ فرصت جریان‌سازی‌ دینی تحت وب با شرط خلاقیت است
کد خبر: 3968781
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
روزه، کرونا و حق‌الناس / ۳؛

ماه رمضان؛ فرصت جریان‌سازی‌ دینی تحت وب با شرط خلاقیت است

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر اینکه می‌توان در قالب‌های فردی و خانوادگی، اقدامات خوبی انجام داد و با در کنار هم قرار دادن آن‌ها جریانی به وجود آورد، گفت: ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی است که بزرگترین فعالیت‌های اجتماعی تحت وب انجام شود و افراد در خانه‌هایشان از این حضور و کار جمعی لذت ببرند.

کرمان‌پور

به گزارش ایکنا، همزمان با شیوع ویروس کرونا از ماه‌های پایانی سال ۹۸، برای جلوگیری از تجمعات انسانی و همچنین حفظ سلامت افراد جامعه، بسیاری از آداب و رسوم ملی و مذهبی، از جمله برنامه‌های حضوری مساجد، هیئات و ... به خصوص در مناسبت‌های خاص سال مانند ایام ماه مبارک رمضان به حالت تعلیق درآمد و در این مدت حتی مراکز آموزشی نیز فعالیت‌های خود را به صورت مجازی دنبال کردند. در همان ابتدای شیوع کرونا توصیه مسئولان امر این بود که همه در خانه بمانیم، اما با طولانی شدن مدت همه‌گیری، چاره‌ای جز تغییر سبک زندگی و مواجهه هوشمندانه با این بیماری باقی نماند؛ سبکی که الزامات خاص خود را دارد.

امسال نیز که دومین ماه رمضان را با حضور کرونا تجربه می‌کنیم، همه افراد و مجموعه‌ها و گروه‌ها به تناسب تجربه یک سال گذشته، برنامه‌های متنوعی را برای بهره‌مندی هر چه بیشتر خود و دیگران از ایام ماه مبارک تدارک دیده‌اند. اگرچه شرایط خاصی به دلیل شیوع بیشتر و افزایش مرگ و میر‌ها و بالا بودن حجم استرس‌ها و نگرانی از ابتلا و اینکه بالاخره واکسن می‌زنیم، در جامعه وجود دارد.

به مناسبت این ایام و روزه‌داری در روزگار کرونایی، به سراغ حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور رفتیم تا درباره شرایط روزه‌داری در این ماه، توصیه‌های رمضانی و .. با او به گفت‌وگو بنشینیم. در دو بخش نخست دکتر کرمان‌پور توضیحاتی درباره وضعیت شیوع کرونا و شرایط واکسیناسیون و نقش جامعه مذهبی در کنترل پاندمی کرونا در ایران ارائه کرد و اکنون در ادامه، بخش سوم این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا ـ توصیه شما برای بهره‌گیری هر چه بهتر و بیشتر از ایام باقی‌مانده ماه مبارک رمضان و شب‌های پرفیض قدر در شرایط کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی چیست؟

شاید بتوان گفت که لذت بعضی عبادات در تنهاتر بودن با خداوند است. تلاش کنیم در ماه رمضان این تمرین را داشته باشیم. سال‌هاست که در کنار هم بودن و عبادت و مناجات جمعی از برنامه‌های متداول ایام ماه رمضان و شب‌های قدر بوده است. شب قدر کنار یکدیگر و در مسجد می‌نشستیم که خود این اتفاق نوعی همدلی اجتماعی بود اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که باید به فکر جان خود و هم‌نوعان بود و بر همین اساس بهترین عبادت در این روزگار عبادت و مناجات و انجام مناسک در تنهایی و دور از جمع است. حتماً لذت این نوع عبادت را خواهیم چشید. هرگونه تجمع و دورهمی در این شب‌ها، حتی با رعایت فاصله‌های اجتماعی می‌تواند موجب گسترش بیماری شود.
 

امسال هم برای دومین سال پیاپی، عبادات در شب‌های قدر را به صورت فردی تجربه خواهیم کرد. صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و بستر‌های بسیاری با روش‌های مختلف در کنار مردم هستند تا بهره‌مندی از لحظات ماه مبارک و شب‌های قدر به بهترین وجه باشد.

ماه رمضان امسال و شب‌های قدر، ماه و شب‌های «... مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» است، این آیه شریفه می‌فرماید: «هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده». اگر خدایی نکرده با کوچکترین تجمع، به یک نفر آسیبی برسد و به بیماری مبتلا شود، قطعاً باید به درگاه خدا پاسخگو باشیم.

ایکنا ـ برخی افراد به خاطر مبتلا نشدن به کرونا روزه نگرفتند، آیا ارتباطی بین روزه گرفتن و ابتلا به کرونا وجود داشته است؟

ماه رمضان سال گذشته را هم با وجود کرونا تجربه کردیم و در همان زمان، در مورد درستی چنین فرضیه‌ای به نتیجه‌ای نرسیدیم. روزه‌داری امری فردی است و هر کسی که دارای مشکل یا بیماری خاصی است، می‌تواند با مشورت با پزشک خود به پاسخ این پرسش برسد که باید روزه بگیرد یا خیر؟ اما آنچه از تجربه سال گذشته به دست آمد، این است که روزه‌داری منافاتی با کرونا ندارد. برای کارکرد مطلوب سیستم بدن، روزانه حداقل ۵ لیوان آب باید مصرف شود و یا کسانی که دارو مصرف می‌کنند، اما قادر به روزه گرفتن هم هستند، با مصرف دارو‌های خود در طول روز می‌توانند اقدام به روزه گرفتن کنند. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که سلامت فرد به خطر نیفتد.

ایکنا ـ با توجه به شرایط همه‌گیری و انجام نشدن کامل واکسیناسیون، چه جایگزینی برای هیئت و مسجد در مراسمی مانند شب‌های قدر، می‌تواند باشد؟

در طول این مدت که از شیوع کرونا می‌گذرد، کار‌های خوبی انجام شده است که می‌تواند الگو باشد. در این دوران شاهد تلاوت‌های مجازی در قالب‌های مختلف فردی و گروهی بودیم. خوب است که از فرصت فضای مجازی در دوران کرونا برای فعالیت‌های قرآنی و دینی به خوبی استفاده شود. حتی می‌توان مسابقات قرآنی را در این بستر راه‌اندازی کرد و تلاوت‌های برای مثال سه دقیقه‌ای را دریافت و از سوی اساتید و اهل فن ارزیابی شود یا در مورد نوحه‌خوانی‌ها و مدیحه‌سرایی‌ها می‌تواند یک کار این چنینی انجام شود.

انسان موجود عجیبی است و در هر شرایطی همواره مسیری برای هدایت عواطف خود پیدا می‌کند. اگر صرفاً به دنبال غلیان جمعی احساسات و عواطف دینی نیستیم، می‌توان در قالب‌های فردی و خانوادگی کار‌های خوبی انجام داد و با در کنار هم قرار دادن آن‌ها جریان خوبی به وجود آورد. ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی است که بزرگترین فعالیت‌های اجتماعی تحت وب انجام شود و افراد در خانه‌هایشان از این حضور و کار جمعی لذت ببرند. قرائت دعا، ذکر، قرآن و ... در بستر‌های این‌چنینی نیاز به خلاقیت دارد.
 
انتهای پیام
captcha