ادبیات و زمان مناسب را برای تربیت دینی کودک برگزینیم
کد خبر: 3969376
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی:

ادبیات و زمان مناسب را برای تربیت دینی کودک برگزینیم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای تربیت دینی کودک به زمان و بستر مناسب نیاز داریم، گفت: اگر با رفتارهای احساسی و یا واکنشی با کودک رفتار کنیم نباید منتظر پاسخ مناسب باشیم، بلکه در این صورت او را به پنهان‌کاری و وسواس در انجام کارها تشویق کرده‌ایم.

ادبیات و زمان مناسب را برای تربیت دینی کودک برگزینیم / نتیجه نامطلوب رفتارهای واکنشیسرهنگ علی‌اکبر حیدری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: آموزش مفاهیم دینی به کودکان راه و رسمی دارد که نباید آن را نادیده گرفت چراکه یک اشتباه به آثار جبران‌ناپذیری در آینده منجر خواهد شد.

وی افزود: نخست اینکه نباید این رفتار و ترویج مفاهیم دینی در هر زمان و مکانی صورت گیرد بلکه باید بستر را آماده و سپس به سخن گفتن ادامه داد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گاهی اضافه‌گویی یا گفتن در زمان نامناسب تأثیر بسیار بدی بر رفتار و کردار کودکمان می‌گذارد، افزود: به‌طور مثال وقتی کودک در حال تماشای فیلم و کارتون مورد علاقه‌اش است، نباید به او دستور داد که اکنون باید همراه پدر نماز بخوانی؛ این امر او را دلزده می‌کند بلکه باید با رفتار درست در وقت مناسب به او یاد داد که نماز اول وقت چه آثاری دارد و زمانی که او یاد گرفت نماز را باید اول وقت بخواند همیشه به آن وفادار خواهد بود.

حیدری با بیان اینکه نکته دیگر این است که نباید ادبیات کودک را در ارائه مفاهیم دینی از یاد برد، چراکه هر کودکی ادبیاتی دارد، تصریح کرد: گاهی روش‌های غیرمستقیم تأثیر بهتری دارند، به‌طور مثال رهنمون شدن محبت خداوند از محبت والدین خود راهکاری مؤثر است، چراکه کودک تأثیر محبت والدینش را درک کرده و اکنون با خود می‌گوید خالق والدینم چه محبتی دارد.

وی بیان کرد: گاهی سر زدن رفتار نامناسب از کودک و نوجوان یا تماشای یک محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی با واکنش تند والدین مواجه می‌شود که اتفاقا این امر تأثیر معکوس دارد؛ والدین باید با حسی که به روی کودک و یا نوجوان خود نیاورده، رفتار کرده و سپس با آرامی با وی صحبت کنند.

حیدری اظهار کرد: نظارت‌ها در این حوزه باید غیرمحسوس و بدون ایجاد اضطراب و وسواسی برای کودک و والدینش باشد و از طرفی همزمان والدین با تکنولوژی‌های روز آشنا شوند تا هم فعالیت مجازی فرزندانشان را کنترل کرده و هم بتوانند با روش‌های مختص سن آنان با آن‌ها رفتار کنند.

وی افزود: اگر با رفتارهای احساسی و یا واکنشی با کودک رفتار کنیم نباید منتظر پاسخ مناسب باشیم، بلکه در این صورت او را به پنهان‌کاری و وسواس در انجام کارها تشویق کرده‌ایم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مشکل اصلی این است که والدین گاهی آنقدر نظارت مآبانه و با اضطراب رفتار فرزند خود را کنترل می‌کنند که گویی یک بازی راه انداخته‌اند تا مچ کودک را بگیرند که در این صورت کودک حس ناخوشایندی نسبت به دیتن و دینداری پیدا خواهد کرد.

حیدری ادامه داد: انتقال مفاهیم دینی راهکار دارد و اگر راهکار درستی به کار گرفته نشود کودک تا پایان عمر خود تأثیر این رفتار بد را خواهد دید.

وی افزود: فراموش نکنیم که والدین معلمان اول فرزندان هستند و اگر این معلمی را با اضطراب و با کنترل دقیق انجام دهند کودک فرمانبرداری نخواهد کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کودک باید از همان کودکی متوجه شود که دین اسلام چه رهاوردی را برای او دارد، اما سخت‌گیری والدین برای خواندن نماز اول وقت و یا اینکه حتما در روز به واجبات دینی‌اش عمل کند، نتیجه عکس دارد.

حیدری ادامه داد: کودک ابتدا باید رفتار درست دینداری را در زندگی والدینش ببیند و بعد به مرور با آشنا ساختن با مفاهیمی که والدین به او می‌آموزند به سمت مفاهیم دینی گرایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تمام این موارد پله به پله و با صبر باید همراه باشد؛ صبری که پیروزی به همراه دارد و آینده کودک را تضمین می‌کند؛ فراموش نکنیم ورود انبوهی از اطلاعات در مورد کارهایی که کودک باید انجام دهد و کارهایی که برطبق آموزه‌های اسلام از آن منع شده، بر روی روان و ذهن او تأثیر بدی خواهد گذاشت؛ برای ورود تمام این مفاهیم به ذهن کودک به زمان و عمل درست نیاز داریم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: والدین برای آشنا کردن فرزندان خود با مفاهیم دینی به یک روانشناس اجتماعی و یک مشاور مذهبی نیاز دارند؛ امری که بسیاری از والدین فکر می‌کنند به آن احتیاجی نداشته و گاه با رفتارهای نادرست باعث دلزدگی کودک خود از آموزه‌های دینی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha