تجربه اجرای نمایشگاه مجازی قرآن در زیست کرونایی
کد خبر: 3969565
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تجربه اجرای نمایشگاه مجازی قرآن در زیست کرونایی

در این هفته، نمایشگاه مجازی قرآن با دو بخش محتوایی و فروشگاهی برپا شد؛ طی سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن در ماه رمضان از ویژگی اجرایی خاصی برخوردار بود و امسال اولین بار است که در شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، دومین هفته اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با رویدادهایی نظیر وبینار و نشست فرهنگی مبانی تدبر در قرآن کریم، خبرهای مشارکت ۲۰ میلیاردی جامعه قرآنی در طرح همدلی مؤمنانه، ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد طرح ملی حفظ قرآن به مراجع بالادستی و ... سپری شد. اما مهم‌ترین رویداد این هفته‌ را می‌توان آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن دانست.

نمایشگاه مجازی قرآن افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ظهر شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقارن نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با دو اتفاق «شب‌های قدر» و ایام «ضربت خوردن حضرت علی(ع)» را دارای معنایی خاص عنوان کرد و گفت: شب قدر به عنوان شب نزول قرآن، جوهر شرافت و کرامت این شب است؛ امام علی(ع) فرزانه‌ای است که پا به پا تا پایان حیات و به ویژه در ۲۳ سال ایام بعثت با قرآن حرکت کرد و با قرآن بود و با قرآن زیست.

در بخشی از مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) به صورت وبیناری به بیان برخی دلایلی که باعث می‌شود جهان اسلام انتظارهای قرآنی از انقلاب اسلامی ایران داشته باشد، پرداخت.

در ابتدای این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن‌ و‌ عترت وزیر ارشاد به بیان جزئیاتی از نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداخت و تصریح کرد: نمایشگاه مجازی قرآن در دو بخش دایر است، بخش فروشگاهی که در سه حیطه قرآن و‌ عترت، دین و‌ دفاع مقدس کتب و نرم‌افزارهایی را عرضه می‌کند.

تجربه اجرای نمایشگاه مجازی قرآن در زیست کرونایی

فقهی‌زاده اظهار کرد: در بخش محتوایی نیز سمینارهای متعددی پیش‌بینی شده است که به شکل وبینارهایی با حضور اندیشمندان داخلی و‌ خارجی برگزار می‌شود. بخش محتوایی در حوزه‌هایی همچون آموزش‌های مجازی، پژوهش‌های مجازی و‌ کودک و‌ نوجوان رقم خواهد خورد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: در شرایط چالش‌های امروز باید به دنبال راه‌حل‌های عبور از مهجوریت قرآن بود. پایان مهجوریت قرآن از مسیر کاربست معارف و مفاهیم قرآنی در زندگی بشر رخ خواهد داد. کاربست معارف قرآن در زندگی نیازمند یک خوانش متناسب با شرایط پیش رو و تحول‌گرایانه زندگی بشر است. این نوع از خوانش قرآن باید از یک سو نگاه به مسائل زیست انسانی در شرایط امروز و آینده جوامع بشری داشته باشد و از سوی دیگر نیازمند اتخاذ رویکرد نوین به استنطاق قرآن است.

آیین تجلیل از اساتید قرآن و منتخبان جشنواره حدیث ستاد آجا برگزار شد

مراسم تجلیل از اساتید قرآن کریم اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد آجا و تقدیر از برندگان دهمین جشنواره حدیث کارکنان و خانواده‌های آنها و یگان‌های تابعه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور، رئیس اداره قرآن عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد آجا، سرهنگ مهدی میدانی و سایر فرماندهان و مسئولان و معلمان قرآن در مسجد امام خمینی(ره‌) ستاد آجا برگزار شد.

معرفی ۱۳ چهره قرآنی در شبکه مستند سیما

مستند «راویان نور» از دهه دوم ماه مبارک رمضان با هدف معرفی برهه‌ای از زندگی قاریان بنام کشور و همچنین آشنایی مخاطبان با فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی آن‌ها در سطح جامعه از ۱۱ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به روی آنتن شبکه مستند سیما رفت.

میزان بهره‌مندی از حیات در شب قدر

نشست دوم کارگاه تدبر در قرآن ویژه اندیشه‌ورزان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه مسائل اجتماعی و سیاست‌گذاری با موضوع تدبر در سوره مبارکه قدر عصر شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

حسین مختاری، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در این نشست به‌عنوان سخنران حضور داشت. وی در سخنانی، گفت: در قسمت‌هایی از قرآن روح برای انبیا یا مؤمنین به کار رفته است، جایی برای عموم انسان‌ها به کار رفته، بنا بر این روح مرتبه‌هایی دارد. به‌واسطه روح، حیات دمیده می‌شود و حیات جریان پیدا می‌کند. یعنی شبی که حیات در این عالم نزول پیدا می‌کند و اندازه هر کسی و بهره‌مندی هر کسی از حیات در این شب معلوم می‌شود، این روح از جنس همان امر است. واژه امر نیز به معنی طلبی همراه با علو است، شبیه دستور، در سوره قدر به‌صورت مصدر آمده است، یعنی طلب‌کردنی، ولی در فضای سوره قدر، امر در کنار رب آمده است، یعنی ذیل ربوبیت خدا و شأنی از تدبیر خداست، از سوی دیگر «امر» در کنار روح و ملائکه آمده است، امر کنار «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» آمده پس امر برای هر موجودی هست.

حیات آخرتی همان حال پنهان کنونی ماست

سومین وبینار و نشست فرهنگی مبانی تدبر در قرآن کریم با موضوع «رویکردی نوین به آیات قرآن» یکشنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه با سخنرانی مهدی فیض، مؤسس اندیشکده قرآنی تدبر در محل نمازخانه سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.

در آغاز این نشست با موضوع «تأملی بر نظام مفهومی دنیا، آخرت و قیامت»، فیض در سخنانی گفت: باطن حیات الان من همان حیات آخرتی من است که هم‌اکنون وجود دارد و من هم‌اکنون حیات آخرتی دارم، اما ظاهر حیات ما دیده می‌شود و باطن حیات ما که اکنون وجود دارد، دیده نمی‌شود. حیات آخرتی مخصوص انسان است، حیات آخرتی پنهان است و حال پنهان ماست، وقتی آنچه روی این حیات را پوشانده کنار برود، حیات آخرتی نمایان می‌شود.

ارسال بیش از ۲ هزار اثر به جشنواره «نور امید»

همزمان با فرا رسیدن ماه میهمانی خدا، ماه رحمت و بندگی، جشنواره ملی و مجازی قرآن نور اُمید، با محوریت گفتمان «تواصی و قرآن نور امید» به عنوان ویژه‌برنامه کارگروه قرآنی ستاد عملیات فصل بندگی کشور (ویژه ماه مبارک رمضان) و به همت سازمان دارالقرآن الکریم در حال برگزاری است.

سیدمصطفی حسینی‌واعظ، دبیر جشنواره ملی و مجازی قرآن نور امید با اشاره به اینکه تا کنون بیش از دو هزار پاسخ و اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است گفت: این آثار و پاسخ‌ها در ۱۵ بخش بوده است.

مشارکت ۲۰ میلیاردی جامعه قرآنی در طرح همدلی مؤمنانه

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با بیان اینکه موضوع مواسات و همدلی مؤمنانه، سال گذشته در دستور کار سازمان قرار گرفت و جامعه قرآنی با مشارکت حدود ۱۵۰۰ مؤسسه قرآنی چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان به محرومان کمک کردند، گفت: مهم‌ترین فعالیت ما ایجاد گفتمان قرآنی در ماه مبارک رمضان و در طول سال است که بر این اساس گفتمان امید و ایمان به قدرت مردم جزو برنامه‌های اصلی است که با نگاه قرآنی توسعه پیدا خواهد کرد.

ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد طرح ملی حفظ قرآن به مراجع بالادستی

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ با اشاره به اجرای پایش دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و پایان یافتن آن در اواخر سال گذشته، از ارائه نتایج این پایش به دستگاه‌های مربوطه طی روزهای اخیر خبر داد و گفت:‌ نتایجی که به دست آمد، قبل از ارائه، در یک کارگروه، که صاحبان تجربه حضور داشتند، به مشورت گذاشته شد. این کارگروه چند مصوبه داشت که یکی از آنها ارائه نتایج پایش‌ به مراجع بالادستی بود. برهمین اساس طی روزهای گذشته نتایج پایش به بالاترین مسئول دستگاه‌ها و همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های مربوط به آن، ارائه شد.

تولید اپلیکیشن دعای افتتاح از سوی مؤسسه قرآنی مشتاق

مهدی پاشایی، مدیر مرکز فناور‌ی‌های قرآنی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشتاق‌ از طراحی و تولید اپلیکیشن دعای افتتاح خبر داد‌ و با اشاره به ویژگی‌های این اپلیکیشن، افزود: این اپلیکیشن شامل دعای افتتاح به صورت تصویری و همچنین متن دعا است که در ۱۰ فراز کوتاه با صدای علی فانی و ترجمه محمد قدوسی با ویژگی‌های نگارش ساده جملات دعا، تقسیم‌بندی به عبارت کوتاه، ترجمه ساده و توضیحی و استفاده از تصاویر زیبا تولید شده است.

اسامی داوران سومین مسابقات «ذاریات» اعلام شد

اسامی داوران سومین دوره مسابقات قرآن کریم ذاریات که به همت انجمن نخبگان قرآنی افغانستان و مؤسسه فرهنگی نیکوکاری الغدیر هلند در دو رده سنی بالا و پایین ۱۶ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء و حفظ کل با حضور متسابقان بانو و آقا برگزار می‌شود، اعلام شد.

انتهای پیام
captcha