تحصیل در حوزه و دانشگاه به منظور ارتباط عمیق‌تر با قرآن + فیلم
کد خبر: 3971452
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
مستند «راویان نور» سیدجواد سادات‌فاطمی را معرفی کرد؛

تحصیل در حوزه و دانشگاه به منظور ارتباط عمیق‌تر با قرآن + فیلم

سیدجواد سادات فاطمی، در دوران جوانی برای بهره‌مندی بیشتر از قرآن کریم ضمن یادگیری حرفه‌ای قرائت قرآن به تحصیل در حوزه علمیه و مقاطع تحصیلی دانشگاه می‌پردازد تا ارتباط عمیق‌تری با قرآن کریم برقرار کند.

به گزارش ایکنا، قسمت پایانی (سیزدهمین قسمت) از مستند «راویان نور» به معرفی سیدجواد سادات‌فاطمی، قاری بین‌المللی کشورمان و مدرس و داور مسابقات قرآن پرداخت.

سادات‌فاطمی که از سن چهارسالگی با خواندن سوره‌های کوچک به سبک استاد عبدالباسط به قرآن علاقه‌مند شد، درباره اشتیاقش به تلاوت گفت: با فضای قرائت به سبک استاد مصطفی اسماعیل آشنا نبودم و نوارهای صوتی باکیفیتی نیز از ایشان به دستمان نرسیده بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، زمانی که در مشهد مقدس ساکن بودند، شنیدن نوار صوتی این قاری معروف مصری را به ما توصیه کردند و نوار با کیفیتی از تلاوت ایشان را در اختیار ما قرار دادند و از آن زمان سبک مصطفی اسماعیل میان قراء از جمله ما شیوع پیدا کرد.

وی دو بار در سطح کشور حائز رتبه سوم شده و پس از چندین بار کسب رتبه، به حج تمتع مشرف شده و به کشورهای مختلف به منظور اجرای برنامه، اعزام شده است. وی مدیریت مرکز جامعه قاریان قرآن مشهد را برعهده دارد، این مؤسسه موجب جذب زیادی از علاقه‌مندان به این عرصه شده و همچنین مرکز تربیت مدرس قرآن را نیز به منظور نیاز این امر و انتشارات قرآنی تأسیس کرده است.

سادات‌فاطمی در کنار یادگیری فنون قرائت از اساتیدی چون سیدمرتضی سادات‌فاطمی(برادرش) و استاد مختاری و ...، در دوران جوانی به آموزش قرآن و جلسه‌داری می‌پردازد و پس از تأسیس جامعه قاریان مشهد و مرکز تربیت مدرس قرآن به صورت کلاسیک و رسمی‌تر به امر تدریس پرداخت و سپس برای تدریس به دانشگاه‌ها دعوت شد.

وی افزود: معتقد بودم، ارتباط با قرآن بدون شناخت صرف و نحو و ادبیات عرب، امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل وارد حوزه علمیه شدم و در مدرسه مرحوم آیت‌الله موسوی‌نژاد، طلبگی و همچنین در دانشگاه تهران نیز تا مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کردم. علاقه‌ام به کتاب و مطالعه موجب شد تا 15 سال پیش در نهاد کتابخانه‌های کشور، مشغول به خدمت شوم. ارتباط با اهل کتاب، دانشجویان و دانش‌آموزان، فرصت مغتنمی برای من شد تا کتاب‌های مناسبی را در اختیار مراجعان قرار دهم.

سادات‌فاطمی کتابی با محوریت سطح مقدماتی تجوید و نکات کاربردی آن با عنوان «تجوید عمومی» تألیف کرده که بیش از سی بار تجدید چاپ شده است. همچنین کتابی در زمینه مبانی وقف و ابتدا در علم قرائت قرآن دارد.

وی با اشاره به فعالیتش در بستر مجازی اظهار کرد: گروه‌های قرآنی در پیام‌رسان‌ها دارم که سعی می‌کنم، محتوا و مفاهیم قرآنی و قطعاتی از شاهکارهای تلاوت‌های قاریان جهان اسلام را به اعضای گروه منتقل کنم.

سادات‌فاطمی هر چه از لحاظ مالی و معنوی دارد از مؤانست با قرآن و برکت کلام وحی می‌داند و معتقد است که همه آیات قرآن برای ما درس و پیام دارد و گفت: برخی از آیات در کنار درسی که دارد، تکان‌دهنده است و ما را به تفکر و تأمل وا می‎دارد.

مستند راویان نور به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای طی ماه رمضان سال 1400 از شبکه مستند سیما پخش شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha