نگاهی به عناوین نشست‌های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن
کد خبر: 3970014
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵

نگاهی به عناوین نشست‌های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن

در ایام برپایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم 30 نشست در زمینه مسائل روز قرآنی بر روی سامانه نمایشگاه بارگذاری می‌شود.

نگاهی به عناوین نشست‌های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن

به گزارش ایکنا، مسئولان برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم اجرای حدود 30 نشست را برنامه‌ریزی کرده‌اند که از این تعداد 20 نشست ملی و 10 نشست بین‌المللی تعریف شده است.

کار ضبط این نشست‌ها پیش از آغاز و همچنان ادامه دارد، تا کنون محتوای چندین نشست بر روی سامانه نمایشگاه بارگذاری شده است. این نشست‌ها با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن در استودیوی ایکنا تهیه و ضبط شده است.

در ادامه اطلاعات برخی از این نشست‌ها ارائه شده است.

نشست «ورود مؤسسات قرآنی به امور اقتصادی و کارآفرینی؛ فرصت یا تهدید» از جمله نشست‌های ملی نمایشگاه مجازی قرآن کریم است که در آن حجت‌الاسلام «علیرضا شاهسونی»، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان به بررسی فرصت‌ها یا تهدیدهای ورود مؤسسات قرآنی به امور اقتصادی و کارآفرینی پرداخته است.

نشست «باید و نبایدهای نشر کتاب دینی کودک و نوجوان» نیز با حضور «عبدالعظیم فریدون»، مدیر انتشارات «محراب قلم» و رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و «قدرت‌الله نیکبخت»، مدیر نشر قم و مسئول پژوهش‌های شرکت «ماه‌پیشونی» برگزار می‌شود. این نشست با اجرای «سیدعلی کاشفی خوانساری»، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان به بررسی باید و نبایدهای نشر کتاب دینی کودک و نوجوان خواهد پرداخت.

از جمله دیگر نشست‌های نمایشگاه مجازی قرآن کریم می‌توان به نشست «آسیب‌شناسی روش‌های حفظ قرآن در مؤسسات» با حضور حجت‌الاسلام «محمدصادق حق‌شناس»، فعال قرآنی و مسئول مؤسسه قرآن‌پژوهان و «محمدمهدی بحرالعلوم»، استاد حفظ قرآن، نشست «تفسیر تمدنی قرآن در اندیشه محمد ابوالقاسم حاج حَمَد» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی میرزایی»، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)، نشست «نقش و کارکرد رسانه در توسعه فرهنگ قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام «شاه‌آبادی»، رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دیجیتال اسلامی و حجت‌الاسلام «محمدلو»،‌ دانش‌آموخته دانشگاه باقرالعلوم(ع) اشاره کرد.

نشست «مشارکت مردمی در حاکمیت دینی» با حضور «مسعود فکری»، دانشیار دانشگاه تهران و «ناصر سودانی»، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، نشست «ترجمه کتاب‌های دینی کودک و نوجوان جهان در ایران» با حضور «مجید جعفری‌اقدم»، مدیر آژانس ادبی قو و «علیرضا سبحانی‌نسب»،‌ مدیر نشر جمال و مدیر انجمن ناشران کودک استان قم، نشست «سبک زندگی قرآن با محوریت تقوای سیاسی» با حضور «مریم حاجی عبدالباقی» حافظ کل قرآن و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، از دیگر نشست‌های تعریف شده در نمایشگاه مجازی قرآن کریم است.

نشست «جایگاه قرآن و عترت در جبهه‌های دفاع مقدس» با حضور «محمد بنیادی» و «رحیم مخدومی»، نشست «بینش تمدنی شهید صدر در تفسیر قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قرآن‌پژوه، نشست «واکاوی موانع تحقق شعار 10 میلیون حافظ قرآن» با حضور حجت‌الاسلام «سیدمصطفی حسینی»، دبیر کارگروه قرآن قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(عج)، نشست «بینش تمدنی شهید بهشتی در تفسیر قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن الویری»،‌ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و نشست «شیوه‌های تولید و توزیع محتوای جذاب قرآنی و دینی در فضای مجازی» بخش دیگری از 20 نشست طراحی شده در بخش ملی نمایشگاه مجازی قرآن کریم است.

در این دوره از نمایشگاه مجازی قرآن کریم 10 نشست نیز در سطح بین‌المللی طراحی شده است که طی آن اندیشمندان و صاحب‌نظرانی از کشورهای اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. وبینار «تحلیل انتقادی تفسیر ابن عاشور» یکی از این نشست‌ها هست که با حضور «نجم‌الدین خلف‌الله»، استاد تونسی دانشگاه لوران فرانسه برگزار می‌شود. وبینار «خدمات ایرانیان به قرآن کریم قبل و بعد از انقلاب اسلامی» از جمله دیگر نشست‌های بین‌المللی نمایشگاه مجازی قرآن کریم است که طی آن کتاب «ایران والقرآن» تألیف «نورالدین ابولحیه» مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وبینار «بررسی خدمات الکترونیک عمان در ساحت قرآن کریم» با حضور «احمد بن سعید بن خلیفه البوسعیدی»، پژوهشگر قرآنی و از مسئولان وزارت اوقاف عمان،‌ وبینار «تحلیل تفاسیر معاصر هند» با حضور «غلام یحیی انجم»، رئیس گروه مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد و از اساتید مطالعات اسلامی و قرآنی هند و «محی‌الدین قاضی» و وبینار «مردم شناسی قرآنی» با حضور پروفسور «افیم رضوان»، دبیر بخش فرهنگ اسلامی موزه سن‌پیترزبورگ روسیه، «یحیی بوذری‌نژاد» و «بهاره اله‌دانه» از جمله دیگر نشست‌های وبیناری نمایشگاه مجازی قرآن کریم است.

همچنین از دیگر نشست‌های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم می‌توان به وبینار «تحلیل انتقادی تفاسیر قرآنی معاصر در سوریه» با حضور «محمد البحیصی»، پژوهشگر قرآنی سوریه، «محمدعلی آذرشب»، عضو هیئت علمی و استادتمام دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام «حمیدرضا غریب‌رضا»، پژوهشگر قرآنی، «تفاسیر معاصر قرآن پاکستان»، «نقد کتاب علوم قرآن در نظر امام علی(ع)»، «پژوهش‌های معاصر قرآنی ترکیه» و «نظریات معاصر در پژوهش‌های قرآنی تونس» اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha