رافعی: ماه رمضان فرصت مناسبی برای رونق اکران است
کد خبر: 3970361
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
سینما و اکران رمضان/ 5

رافعی: ماه رمضان فرصت مناسبی برای رونق اکران است

یک کارگردان سینما گفت: اگر کارشناسی خوبی صورت گیرد می‌توان از ظرفیت‌های ماه مبارک برای رونق اکران در شرایط عادی سینماها بهره برد.

عباس رافعی؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون وضعیت اکران در سینمای ایران اظهار کرد: شرایط اکران در ماه مبارک متفاوت با دیگر ایام سال است. در شرایط عادی مردم سعی می‌کنند سینما را در طول روز مدنظر داشته باشند، اما در ماه مبارک بسیاری به دلیل روزه‌دار بودن، ترجیح می‌دهند بعد از افطار به سینما روند، البته ممکن است این سوال پیش بیاید که سریال‌های تلویزیونی سد راه سینما رفتن مردم خواهد بود، اما، چون تمامی مجموعه‌ها باز پخش دارند این مشکلی جدی نیست. نکته دیگر اینکه مخاطبان سینما، عموماً فیلم دیدن در سالن را به هر موضوع دیگری ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر می‌دانم این توضیحات برای زمانی است که کرونایی وجود ندارد، وگرنه امسال که سینما‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است.
 
وی افزود: طرح افطار تا سحر در زمان خود با استقبال مردم و سینماداران مواجه شد. برای همین تاکید دارم در آینده نیز به صورت جدی پیگیری شود تا به واسطه آن رونق اقتصادی پیش آید. در همین رابطه باید اضافه کنم که از هر موقعیتی برای رونق در اکران باید استفاده کرد. ماه رمضان هم ظرفیت‌هایی دارد که انتظار می‌رود عاملی در جهت رونق اکران باشد.

رافعی درباره نحوه انتخاب آثار سینمایی برای اکران در سینما‌ها چنین توضیح داد: سینما آیینه‌ای مقابل جامعه است. برای همین این هنر_صنعت قادر است در موقعیت‌های مختلف همسو با نیاز مخاطب حرکت کند. با این توضیح اگر در ماه رمضان، فیلم‌هایی متناسب با این ایام روی پرده رود، حتی افرادی که پیشتر به سینما نمی‌رفتند برای تماشای آن کار‌ها ترغیب به سینما رفتن می‌شوند.

کارگردان فیلم «کیمیا و خاک» متذکر شد: سینما و تئاتر یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به واسطه شیوع بیماری کرونا آسیب فراوان دیدند، چراکه از شیوع بیماری تا به امروز تقریباً این دو عرصه تعطیل بوده‌اند، اما این تمام ماجرا نیست، چون مطمئناً با از بین رفتن بیماری کرونا هم، زمان بسیاری لازم است تا مردم روی خوش به سینما نشان دهند، چون ترس از بیماری تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

آینده اکران سینمایی نامطلوب است

طرح «افطار تا سحر» فیلم باکیفیت می‌خواهد


وی افزود: جدا از بیماری کرونا، مشکلی دیگری بر سر راه اکران سینما‌ها وجود دارد، آنهم فراگیر شدن تولیدات شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌هاست. در این حوزه یک رشد کمی بسیار بالا را شاهد هستیم بدون اینکه به کیفیت آنگونه که باید توجه شود. در چنین شرایطی سلیقه مردم تغییر کرده و در دام ساده‌پسندی گرفتار می‌آید.

کارگردان فیلم «آزادراه» اضافه کرد: امیدوارم هنگامیکه سینما‌ها باز شد و شرایط جامعه به حالت عادی خود بازگشت، بازهم شاهد رونق سینما‌ها باشیم؛ امری که به آن بسیار امیدوارم. برای این گفته مثالی روشن می‌آورم، زمانیکه تلویزیون اختراع شد همه منتقدان و رسانه‌ها اعلام کردند که مرگ سینما فرا رسیده است، اما این اتفاق رخ نداد و دیدیم که سینما همچنان با قدرت به راه خود ادامه دادند. دلیل ماندگاری هنر هفتم این است که سینما مراسمی آیینی است که ما در آن شرکت می‌کنیم. در سینما با هم می‌خندیم و گریه می‌کنیم. در حقیقت باید گفت در سالن تاریک سینما ما وارد دنیای دیگری می‌شویم که امکان تجربه آن از طریق صفحه تلویزیون ممکن نیست.

رافعی در پایان تاکید کرد: موقع تلویزیون دیدن ممکن است چند کار دیگر نیز انجام دهیم. این امر نیز برای همه ما اتفاق افتاده است که حین تماشای تلویزیون یا تلفن جواب داده‌ایم یا اینکه به امورات منزل پرداخته‌ایم، اما در سینما تمام ذهن معطوف فیلم می‌شود. درباره تاثیرگذاری تلویزیون نکته‌ای را بیان می‌کنم که می‌دانم برای همه رخ داده است، ممکن یک فیلم طنز زمانیکه از تلویزیون دیده می‌شود چندان به مذاق تماشاگر خنده‌دار نباشد، اما همان کار اگر در سینما تماشا شود شاید تماشاگر را به شدت بخنداند. این امر ربطی به کیفیت فیلم ندارد، بلکه فضای سالن تماشاگر را با خود همراه می‌کند.
انتهای پیام
captcha