اهمیت تبادل علمی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمانان
کد خبر: 3970514
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

اهمیت تبادل علمی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمانان

رئیس مرکز اسلامی استان گلستان گفت: موضوع استهلال یکی از مصالح عالی امت اسلامی است و گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمین اهمیت دارد.

به گزارش ایکنا از گلستان، به نقل از رابط خبری مرکز اسلامی استان گلستان، حجت الاسلام نورعلی دیلم، رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در دومین جلسه ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان در آستانه حلول ماه شوال و عید سعید فطر، ۱۹ اردیبهشت  در سالن وفاق مرکز اسلامی استان گلستان، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در قرآن کریم، احادیث نبی مکرم اسلام(ص) و بزرگان دین به آن توجه فراوان شده است مسئله استهلال است که در امورات دینی و عبادی مسلمین به ویژه نمازهای پنج گانه، ماه رمضان، حج و عیدین و سایر اعمال دینی اهمیت بسیاری برای مسلمین دارد.

وی با تاکید بر استفاده از فرصت باقی مانده ماه رمضان و بهره مندی از برکات و فضایل این ماه مبارک، افزود: یکی از مباحث مهمی که در کشورمان و همچنین در استان گلستان در بین علمای شیعه و سنی مورد نظر و دقت بوده موضوع استهلال است.

رئیس مرکز اسلامی استان گلستان با بیان اینکه، احکام اسلام تابع یک سری قوانین است، گفت: اصول احکام اسلام ثابت و قطعی است و اگر در موضوعات اجتماعی بخواهیم اجتهاد یا تبیین کنیم باید به گونه ای باشد که دین مبین اسلام آن را بیان کرده باشد و با آن در تضاد نباشد.

حجت الاسلام دیلم گفت: اگر در مواقعی به جایی برسیم که موضوعی باعث وهن به اسلام و وهن به قرآن شود، در اینجا علمای اسلام باید راهکاری با توجه به اصول برای این موضوعات دینی و فقهی ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه، موضوع استهلال از آن دست مباحثی است که جا برای گفت‌وگو دارد، تصریح کرد: در این راستا علمای اسلام باید برای یک هدف مهم و بزرگتر و برای مصالح کلی اسلام و مسلمین به جمع بندی برسند.

رئیس مرکز اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه، در مبانی مسلمین بحث رویت یک موضوع قطعی است، گفت: 30 روزه بودن ماه، موضوع شهادت 2 مرد و قسم بر این شهادت مورد اشتراک و از اصول قطعی است و هیچ کسی نمی تواند آن را انکار کند اما موضوع استهلال یک موضوع مهم علمی است که لازم است با رویکرد علمی و پژوهشی به آن توجه شود و باید در این زمینه نگاه علمی استهلال را در استان حاکم کنیم.

دیلم با اشاره به اینکه، امروز جوانان و روشنفکران جامعه از ما ایراد می گیرند و از آن طرف هم دشمن به دنبال مایوس کردن و ناکارآمد جلوه دادن حوزه های علمیه و روحانیت است، گفت: موضوع استهلال یکی از مصالح عالی امت اسلامی است و گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمین اهمیت دارد.

انتهای پیام
captcha