نقش فضای مجازی در مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه
کد خبر: 3970516
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

نقش فضای مجازی در مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه

پژوهشگر نهج‌البلاغه نقش فضای مجازی در مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه را مؤثر توصیف و اظهار کرد: نمی‌توان به علت ضعیف کار کردن خود همواره به فضای مجازی معترض باشیم، اگر قوی کار کنیم فضای مجازی بهترین فرصت برای تبلیغ و ترویج قرآن و نهج‌البلاغه است.

ذبیح‌الله آبایی، پژوهشگر و داور رشته نهج‌البلاغه قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، تصریح کرد: تحصیل در رشته‌های علوم پایه، پزشکی با پژوهش در حوزه نهج‌البلاغه منافاتی با یکدیگر ندارند، می‌شود در هر دو رشته موفق بود، نهج‌البلاغه دریایی از معرفت‌افزایی و کسب مهارت‌های زندگی است که از آن غفلت شده و لازم است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی از نوع نگاه برخی متخصصان علوم پایه و ... نسبت به دین گلایه کرد و افزود: گاه متخصصان گمان می‌کنند چون تخصص غیردینی دارند می‌توانند مبانی دینی و قرآنی را نادیده گرفته و یا کمرنگ کنند. قطعاً پزشک و مهندس متعهد متخصص اثرگذاری بسیار بهتری از پزشک فقط متخصص دارد.

آبایی ضرورت بیان نکات دینی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و افزود: دانش‌آموزان به آموختن مفاهیم دینی، قرآنی و نکته‌ای از نهج‌البلاغه از زبان معلم و دبیران تخصصی علاقه نشان می‌دهند و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برد. شهید مطهری بیان کرده است: «در مملکت امام علی(ع) نهج‌البلاغه خیلی مهجور است». وظیفه پژوهشگران این است که این کتاب ارزشمند را به بهترین شکل در کشور معرفی کنند.

وی ادامه داد: برخی مسئولان ما در کشور کار می‌کنند، اما علی شناس نیستند اگر هم هستند رفتار علوی ندارند که این مشکلات در کشور بروز پیدا کرده است، هرچه بشتر با نهج‌البلاغه آشنا شویم قطعاً از مشکلات دور خواهیم بود. آشنایی آنها با نهج‌البلاغه در کنار قرآن کریم و از همه مهم‌تر عمل به نکات مندرج در این دو کتاب ارزشمند باعث می‌شود تا مسئول تراز انقلاب اسلامی معرفی شوند.

آبایی اضافه کرد: نهج‌البلاغه را باید عملی وارد زندگی فردی و اجتماعی کرد و خوشبختانه دانشگاه‌ها واحدهایی را به این رشته اختصاص داده‌اند، اما باید مفاهیم کاربردی این کتاب ارزشمند به سطوح پایین جامعه همچون اقشار مختلف راه یابد تا بتوان مظلومیت این کتاب و امام علی(ع) را از بین ببریم. برگزاری مسابقات نهج‌البلاغه قدم بسیار خوبی است که آغاز شده و باید همراه با نوآوری ادامه داشته باشد.

وی نقش فضای مجازی در مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه را مؤثر توصیف کرد و افزود: متأسفانه امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که مردم و دانش‌آموزان کمتر به کتاب اهمیت می‌دهند و همواره در شبکه‌های اجتماعی دنبال گمشده خود هستند، وظیفه همه افرادی که در حوزه نهج‌البلاغه فعالیت دارند این است که جست‌و‌جوی بی‌مورد نوجوانان و جوانان را هدفمند کنند.

آبایی ادامه داد: قبول ندارم که فضای مجازی جای کتاب را پر می‌کند، قطعاً هیچ گزینه‌ای جای کتاب را نخواهد گرفت، اما در زمان حال که فضای مجازی بخشی از زندگی شده است و دانش‌آموزان بخشی از ساعات را در این فضا می‌گذرانند نمی‌توان دست روی دست گذاشت و تنها تماشاگر بود، ما نیز باید از این فضا با برنامه استفاده کنیم. رهبری نیز فرمودند در فضای مجازی افرادی که قابلیت و مهارت دارند باید وارد شوند و این فرمایش بسیار درست و حکیمانه است. نویسندگان کتاب در زمینه نهج‌البلاغه می‌دانند قلم زدن و داشتن تألیف در این حوزه مخاطب کمتری دارد و اگر این فعالیت‌ها به سمت فضای مجازی هدایت شود قطعاً بازخورد بهتری خواهد داشت.

وی محدود نبودن فضای مجازی را امتیاز برشمرد و با اشاره به اینکه با وجود این شاخصه می‌توان گام‌های خوبی در گسترش مفاهیم نهج‌البلاغه برداشت، اظهار کرد: محققان، پژوهشگران و اساتید فعال و صاحب‌نظر این رشته باید وظیفه تبلیغی و ترویجی خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند.

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه همه در مقابل اشاعه فرهنگ اسلامی و قرآنی وظیفه فرهنگی داریم که باید به درستی آن را انجام دهیم، بیان کرد: به فضای مجازی بسیار خوش‌بین هستم، اما متأسفانه مضرات فضای مجازی جامعه را پر کرده و فواید آن رها شده است و مکلف به تلاش مضاعف در این حوزه هستیم، نمی‌توان به علت ضعیف کار کردن خود همواره به فضای مجازی معترض باشیم، اگر قوی کار کنیم فضای مجازی بهترین فرصت برای تبلیغ و ترویج قرآن و نهج‌البلاغه است.

آبایی خبرگزاری ایکنا را رسانه فعال در حوزه قرآن دانست و گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در این مجموعه در خصوص نهج‌البلاغه در حال رقم خوردن است که باید تقویت شود. شما مبلغ دین هستید و فقط به این امر به دید شغل نگاه نکنید و عاشقانه و تأثیرگذار قدم بدارید. زحمات فعالان جامعه قرآنی و فعالان عرصه نهج‌البلاغه باید دیده شود و دانش‌آموزان موفق در این رشته‌ها نیز به دیگران معرفی شود تا انگیزه‌ای برای حضور حداکثری باشد.

انتهای پیام
captcha