تأمین معاش از محلی غیر از تلاوت قرآن + فیلم
کد خبر: 3970577
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
در مستند «راویان نور» معرفی شد؛

تأمین معاش از محلی غیر از تلاوت قرآن + فیلم

در این قسمت از مستند راویان نور وجه جدیدی از زندگی شخصی حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن معرفی شد، اینکه طبق دستور اسلام محل معاش خود را قرآن قرار نداده، بلکه با فعالیت در کارخانه جوجه‌کشی زندگی را می‌گذراند.

به گزارش ایکنا، نهمین قسمت از مجموعه راویان نور که در ایام ماه رمضان در 13 قسمت از شبکه مستند پخش می‌شود به روایت زندگی حمید شاکرنژاد اختصاص داشت، این قاری بین‌المللی، مشغول به فعالیت در کارخانه جوجه‌کشی است.

پدرش از پیشکسوتان تلاوت قرآن در مشهد بود و مادر نیز علاقه وافری به قرآن داشت به طوری که منزلشان همواره محل برپایی کلاس‌های آموزشی برای بانوان بود.

تلاوت قرآن را از سنین طفولیت همراه برادرش حامد شاکرنژاد، نزد پدر آغاز کرد و بعد از تعلیمات مقدماتی نزد ایشان، صوت و لحن را از سیدمجتبی سادات‌فاطمی، تجوید را از محمود فرقانی و وقف و ابتدا را نزد سیدجواد سادات‌فاطمی آموزش دید.

وی درباره تمرین‌هایش می‌گوید: حداقل روزی نیم تا یک ساعت تلاوت قرآن کریم داشتیم، آن هم به شکلی که قرآن را دوره می‌کردیم. هم برای بحث آمادگی صوتی و هم در مواردی که با ابهاماتی روبه‌رو می‌شدیم سؤالات را از اساتید می‌پرسیدیم و راهنمایی کامل از ایشان دریافت می‌کردیم. در خانه برنامه‌ریزی می‌کردیم که چه ساعتی حامد به زیرزمین برای تمرین برود و چه ساعتی من بروم، چون خانه ما دو طبقه و محل تمرینمان زیرزمین بود، خیلی وقت‌ها در راه رفتن به جلسات یا برگشت و یا راه مدرسه نیز تمریناتی را به طور مشترک با هم داشتیم.

شاکرنژاد ادامه داد: مستمعین ایرانی با مصری‌ها متفاوت هستند، نمی‌توان گفت تمام تکنیک‌ها، آهنگ‌ها و ملودی‌هایی که استفاده می‌کنیم باید مانند مصری‌ها باشد، رد نمی‌کنم قطعاً 70، 80 درصد به همین شکل است و استاندارد تلاوت به همان شکل تقلید از اساتید مصری است، در عین حال باید توجه خاصی به آنچه که برای مستمعین ما لذت‌بخش هست شود. خواندن بعضی از سوره‌ها برای مردم ما به گونه‌ای است که ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کنند مثل سوره‌های داستانی، بازخوردش برای ما اینگونه بوده که وقتی سوره‌های داستانی را می‌شنوند و ترجمه را می‌خوانند لذت بیشتری از شنیدن این آیات می‌برند.

وی اظهار کرد: در کنار در نظر گرفتن مسائل فنی، اصول و رعایت احکام، این احساس به شنونده منتقل می‌شود که از تلاوت علاوه بر در نظر گرفتن مسائل فنی احساس خوب و خوشی به او دست دهد، از شنیدن آیات، هیجان لازم را از حضور در جلسه در خود احساس کنند. بعد از مسابقات بین‌المللی و رتبه‌هایی که به لطف خدا توانستم به دست بیاورم تمریناتم قطع نشد و همچنان تشنه یادگیری هستم و خود را همچنان در حضور اساتید و پیشکسوتان تلاوت کشورمان شاگرد می‌دانم.

شاکرنژاد با بیان اینکه هر نفسی که با تلاوت انجام می‌دهم باید خلق یک اثر هنری باشد، بیان کرد: بنابر این از لحظه‌ای که اعوذ بالله می‌گویم چه از نظر فصاحت، اصول تلاوت، قواعد و احکام و چه از لحاظ آهنگی، لحنی و استفاده مطلوب از صوت باید بهترین حالت را در تلاوت و در تک تک حروف و قطعات و نفس‌هایی که می‌خوانم در نظر بگیرم. قاری در زندگی خودش باید برنامه‌ریزی مدون در راستای تلاوت قرآن داشته باشد که در وهله اول لازمه آن آرامش قاری است، می‌طلبد که قاری قرآن یک زندگی پر از آرامش از لحاظ روحی و روانی برای خودش ایجاد کند. بعد از آرامش در زندگی آن چیزی که باعث موفقیت هر انسانی در هر کاری و هر هنری می‌شود این است که انسان باید عاشق کارش باشد و اگر تلاوت آیات قرآن را انجام می‌دهد از خواندن آیات قرآن لذت ببرد. قرآن کریم واقعاً اقیانوسی از آرامش است، نگاه کردن به آیات، خواندن و شنیدن آن باعث آرامش است.

در بخش‌هایی از این برنامه، گفت‌‌وگو‌هایی با دوستان، اساتید و قاریان، درباره ویژگی‌های اخلاقی حمید شاکرنژاد صورت گرفت که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود؛

  • کم‌ادعا، وظیفه‌شناس و معطوف به کار خود
  • در ارتباط با مشتریان بسیار خوش‌برخورد، روابط اجتماعی بالا و برخورد با سعه صدر
  • داشتن پشتکار، منضبط در کار و با دقت
  • تلاوت شیوا و تواضع در ارتباط با مستمع
  • خضوع و خشوع نسبت به اساتید
  • شوخ طبع و خوش اخلاق
  • فعال در اجرای محافل قرآنی در سطح کشور و تلاش در جذب جوانان و نوجوانان به تلاوت و مجالس قرآنی

این برنامه به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۸:۴۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود. بازپخش این مجموعه روز بعد، ساعت ۱۲:۳۰ است.

انتهای پیام
captcha