روایت مبارزه قاری حرم رضوی با سرطان + فیلم
کد خبر: 3970225
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
در مستند «راویان نور» معرفی شد؛

روایت مبارزه قاری حرم رضوی با سرطان + فیلم

امیر لعل‌ اول، قاری بین‌المللی قرآن و مؤذن حرم امام رضا(ع) در مستند راویان نور به شغلش، بیماری سختی که با آن مبارزه کرد و چگونگی کسب رتبه اول در مسابقات قرآن کشور روسیه اشاره کرد.

امیر لعل اولبه گزارش ایکنا، در هشتمین قسمت از مستند «راویان نور» با امیر لعل‌ اول، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان آشنا می‌شویم. او از دوران نوجوانی و علاقه‌اش به کاسبی گفت و با بیان حدیث رسول‌ الله(ص)، که عبادت 10 جزء دارد و 9 جزء آن کسب روزی حلال است، گفت: پدرم از اساتید و پیشکسوتان قرآنی شهر مشهد هستند و در محضر ایشان قرآن را فرا گرفتم. در دوران دبستان در مدرسه، قرآن تلاوت می‌کردم و نخستین عنوان برتر را در پایه سوم دبستان در مسابقات کشوری دانش‌آموزی کسب کردم.

لعل اول ادامه داد: در دوران خدمت سربازی در مسابقات کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کردم، جوانترین قاری آن دوره بودم و همه مخصوصاً داوران به تحسین من پرداختند، سال 90 در مسابقات بین‌المللی عراق رتبه اول را کسب کردم.

وی با بیان اینکه بعضی از اساتید نقطه عطف زندگی قرآنی من بودند مانند پدرم، دیگر اساتید پناهی، شفیعی مؤمن، شاه‌میوه اصفهانی و سیدجواد سادات‌فاطمی گفت: استاد فاطمی، استاد راهنما و همراهم در مسابقات مسکو بود و دائماً به من روحیه می‌داد که اول شدن دور از دسترس نیست، تلاوتم را کاملاً با سلیقه ایشان در آن مسابقات انجام دادم. استاد وقتی قرعه من را دید گفت که شما باید این آیه را در مقام صبا تلاوت کنید، گفتم من نمی‌توانم و تا به حال اینگونه نخوانده‌ام، ایشان فرمودند که شما این کار را انجام بده، اگر نتیجه نگرفتی با من.


بیشتر بخوانید:

عیادت قرآنیان مشهد از «امیر لعل اول»

تلاوت‌ امیر لعل اول از سوره‌ «احقاف»

فرازهایی از تلاوت امیر لعل‌اول در مسابقات روسیه


سیدجواد سادات‌فاطمی، قاری و داور بین‌المللی قرآن در این باره گفت: امیر لعل اول، شاگرد و عضو جلسه من نبود، اما وقتی بنا شد در مسابقات بین‌المللی روسیه شرکت کند به من گفت که شما آمادگی دارید با من به‌ عنوان استاد همراه بیایید؟ من هم پذیرفتم. آیات عذاب را به دلیل لحن حزین مقام صبا، در این مقام تلاوت می‌کنیم، به آقای لعل اول گفتم که این بخش از آیه را در مقام صبا تلاوت کن، به سرعت یاد گرفت و اینقدر مقام صبا را خوب خواند که فکر می‌کنم علت کسب مقام اول، مربوط به اجرای صبا بود.

امیر لعل‌اول در ادامه اظهار کرد: بعد از ایام مسابقات روسیه و کسب عنوان بین‌المللی، خیلی از افرادی که قبلاً به مغازه‌مان تشریف آورده بودند با تعجب می‌پرسیدند که شما همان کسی هستید که چند روز پیش تلویزیون نشان داد و در مسابقات جهانی مسکو قرآن می‌خواند. خیلی تعجب می‌کردند که مگر می‌شود یک قاری قرآن، کار آزاد هم داشته باشد. در هر حالتی می‌توانیم تلاوت قرآن داشته باشیم چه کار آزاد چه مشاغل دیگر، اینها منافاتی با هم ندارند، ما می‌توانیم در کنار کار و فعالیت اقتصادی که انجام می‌دهیم به تلاوت قرآن، آموزش آن و نشر فرهنگ قرآن هم بپردازیم.

وی مدتی درگیر بیماری سرطان غده تیروئید بوده است، درباره این برهه از زندگی خود می‌گوید: وقتی تلاوتم مقداری طولانی می‌شد در گردنم احساس درد می‌کردم، به خاطر درمان به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه می‌کردم که بعد از معاینه می‌گفتند ایرادی ندارد و کارت را ادامه بده. تا اینکه متوجه سرطان تیروئید شدم. از نزدیک کسانی که این جراحی را انجام داده بودند، دیده بودم که تارهای صوتی‌شان آسیب می‌بیند، دیده بودم که حتی بعضی از آن‌ها نمی‌توانستند، صحبت کنند، بعضی‌ها هم بسیار آرام و شمرده صحبت می‌کردند.

دکتر آتنا آقایی، رئیس بخش هسته‌ای بیمارستان قائم مشهد درباره بیماری این قاری قرآن می‌گوید: تومور ایشان از نوع بدخیم بود و متأسفانه گستردگی اولیه را داشت و به غدد لنفاوی ناحیه‌ گردن، متاستاز داده بود، جراحی ایشان واقعاً جراحی زمان‌بر و پرریسکی بود، 32 غده لنفاوی درگیر، از گردن ایشان خارج شد. اما هم‌اکنون اثری از سلول‌های توموری نیست، پاسخ به درمان‌های قبلی خوب بوده و هر شش ماه چک می‌‌شود.

امیر لعل‌اول در بخش دیگری از این مستند، ادامه داد: صدا برای من خیلی مهم است، قاری قرآن و مؤذن حرم امام رضا(ع) هستم، برایم خیلی مهم است که دوباره بتوانم قرائت کنم و در حرم حضرت رضا(ع) اذان بگویم. دکتر به من گفت من تمام تلاشم را می‌کنم، ولی هر اتفاقی ممکن است، بیفتد. وقتی در اتاق ریکاوری به هوش آمدم، اولین کاری که کردم صدا زدم که ببینم تارهای صوتی‌ام در چه حالی هستند، دو مرتبه صدای حرف آ را کشیدم، پرستار آمد و گفت برای تارهای صوتی شما هیچ اتفاقی نیفتاده و بین 6 ماه تا 1 سال دیگر می‌توانی تلاوت قرآن را شروع کنید.

وی به چرایی شرکت نکردن در مسابقات بعد از رقابت‌های مسکو اشاره و اظهار کرد: در سال 96 که به همراه استاد فاطمی از مسابقات روسیه برگشتم، یادم است که پروازمان که در فرودگاه نشست و به استقبالمان آمدند، تلفنم زنگ خورد دیدم استاد شاه‌میوه است که گفت دو تا تبریک، گفتم چرا؟ گفت: یک تبریک عنوان بین‌المللی و دوم اینکه از مسابقه دادن راحت شدی. بعد که با استاد فاطمی سمت هتل برای استراحت می‌رفتم، پرسیدم که طبق فرموده استاد شاه‌میوه، من دیگر در مسابقات شرکت نکنم؟ استاد فرمود تا موقعی که شما شرکت کنی جوان‌ها عرصه‌ای برای رقابت پیدا نمی‌کنند. یک دلیل دیگر هم این بود که احساس می‌کردم همینطور که توانستم موفقیت‌هایی در زمینه مسابقات کسب کنم چه بسا می‌توانم این تجربه را در اختیار باقی دوستان قرار بدهم، دوستان همه عالم‌تر و آگاه‌تر هستند، ولی می‌توانستم تجربه مسابقات و آموزش در محضر اساتید بزرگ را در اختیار قاری‌های جوانتر قرار بدهم، این شد که با مشورت اساتیدم تصمیم گرفتم که در مسابقات قرآن شرکت نکنم و بعد از سال 96 فقط به‌عنوان یک معلم در خدمت قرآن هستم.

در بخش‌هایی از این برنامه، گفت‌‌وگو‌هایی با دوستان، اساتید و قاریان، درباره ویژگی‌های اخلاقی امیر لعل اول صورت گرفت که در ذیل به آن اشاره می‌شود؛

  • پشتکار برای حضور در جلسات و مسابقات قرآن
  • همیشه صدای تلاوت قرآن از مغازه‌اش به گوش می‌رسد
  • بیماری مانع ادامه مسیر قرآنی‌اش نشد، بلکه محرکه‌ای برای پرشورتر برگزار کردن جلسات قرآن شد
  • در یاد دادن و آموزش قرآن اخلاص دارد
  • با شاگردان صمیمی است و دلسوزانه تدریس می‌کند
  • با هر کسی به سبک و سیاق خودش کار می‌کند و به شاگردانش انگیزه می‌دهد

این برنامه به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۸:۴۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود. بازپخش این مجموعه روز بعد، ساعت ۱۲:۳۰ است.

انتهای پیام
captcha