روی هر لایکی حساب نکنید + فیلم
کد خبر: 3970613
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

روی هر لایکی حساب نکنید + فیلم

هر مطلبی که وایرال می‌شود معتبر نیست و اگر ما سواد رسانه‌ای کافی نداشته باشیم ممکن است فریب بخوریم. برای تشخیص فیک یا حقیقی بودن خبرها راه‌های علمی وجود دارد که به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش ایکنا، شاید این‌طور به نظر برسد که خبر یا ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست شدن است و لایک‌های زیادی از مخاطبان گرفته است، حتماً صحت و اصالت دارد. اگر می‌خواهید بدانید که خبر یا منبع آن جعلی یا حقیقی است در اولین قدم به نحوه نگارش و سبک گفتار موجود در متن خبر دقت کنید.

اخبار رسمی غلط املایی و نگارشی ندارند و عموماً گفتار رسمی دارند. نویسنده، ناشر و راوی خبر را بررسی کنید و از خودتان بپرسید که آیا خبر توسط خبرگزاری‌های رسمی و معتبر پوشش داده شده است یا خیر؟ اگر چیزی پیدا نکردید به معتبر بودن مطلب شک کنید. به نشانی وب‌سایت‌ها دقت کنید. گاهی سایت‌های منتشرکننده شایعه و اخبار جعلی با نشانی یا دامنه‌ای مشابه با سایت‌های معتبر، مخاطبشان را فریب می‌دهند. 

برای تشخیص اعتبار مطالب شبکه‌های اجتماعی به یک منبع اکتفا نکنید و اگر دوستان و یا آشنایانتان خبری را در شبکه‌های اجتماعی برایتان ارسال کردند، فوراً آن را به اشتراک نگذارید. موضوع خبر را در موتورهای جست‌وجو، سرچ کنید و ببینید این خبر توسط کدام خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

درباره پذیرش مطالب جالب و هیجان‌انگیز وسواس داشته باشید و تا زمانی که مطمئن نشدید آن را نپذیرید و با دیگران به اشتراک نگذارید.  

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha