دو عامل خشونت‌های اخیر صهیونیست‌ها در قدس / سازمان همکاری‌های اسلامی جدی‌تر ورود کند
کد خبر: 3970878
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
لاسجردی تشریح کرد:

دو عامل خشونت‌های اخیر صهیونیست‌ها در قدس / سازمان همکاری‌های اسلامی جدی‌تر ورود کند

کارشناس مسائل منطقه معتقد است سیاست کلی و تفکرات اعتقادی و ایدئولوژیک صهیونیست‌ها و تلاش آنها برای تخلیه قدس از نژادهای غیر یهودی در کنار شکل نگرفتن دولت و تلاش نتانیاهو برای امنیتی کردن اوضاع با هدف جلب افکار عمومی و کسب رأی مجدد، باعث شکل‌گیری خشونت‌ها و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در قدس و مسجدالاقصی شده است.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات اخیر فلسطین و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی گفت: موضوع روز قدس، تبعات آن، حضور مردم فلسطین در ایام ماه رمضان در صحن مسجد‌الاقصی و حمایت همیشگی آنها از این نماد اسلامی، سبب شد رژیم صهیونیستی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را طی روزهای اخیر در ارتباط با قدس اعمال کند و با خشونت‌ زیادی نسبت به فلسطینیان حاضر در مسجد‌الاقصی برخورد کند.

امنیتی کردن اوضاع قدس با هدف جلب افکار عمومی از سوی نتانیاهو

وی افزود: بخشی از این سختگیری‌ها و خشونت‌ها به سیاست‌های کلی رژیم صهیونیستی در ارتباط با قدس و ادعاهای تاریخی و ایدئولوژیک آنها برمی‌گردد و بخش دیگر آن نیز مربوط به مسائل سیاسی این روزهای داخل رژیم صهیونیستی است که شامل ناکامی نتانیاهو در شکل دادن دولت، تشدید اختلافات داخلی و نداشتن انسجام درونی است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: لذا آنچه در روزهای اخیر در قدس و مسجدالاقصی مشاهده می‌شود ناشی از تفکرات اعتقادی و ایدئولوژیک صهیونیست‌ها و تلاش آنها، به ویژه گروه‌های افراطی، برای تخلیه قدس از نژادهای غیر یهودی و همچنین شکل نگرفتن دولت و فشار جامعه داخلی برای حل معضل سیاسی نداشتن دولت و تلاش نتانیاهو برای امنیتی کردن اوضاع با هدف جلب افکار عمومی و کسب رأی مجدد است. همه این عوامل دست به دست هم داده و شرایط امروز سرزمین‌های اشغالی را پیچیده و بحرانی کرده است.

حملات موشکی حماس برای حفظ موازنه قوا

لاسجردی درباره حملات موشکی پرتعداد حماس به اسرائیل گفت: حملات موشکی حماس از غزه بیشتر واکنشی است و آنها هر گاه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت تحت فشار شدید اسرائیل قرار گرفتند یا بمبارانی در مناطق فلسطینی انجام شده یا تروری صورت گرفته، در واکنش به این اقدامات اسرائیل را موشکباران کرده‌اند.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین اظهار کرد: در روزهای اخیر هم پس از حملات اسرائیل به برخی مناطق فلسطینی، گروه‌های مقاومت دست به اقدام متقابل زدند و لذا این اقدامات واکنشی حماس در قالب دفاع مشروع کاملاً مقبول و قابل دفاع و در پاسخ به اقدامات سخت و قهری صهیونیست‌ها با هدف حفظ موازنه قدرت در سرزمین‌های اشغالی است.

ضرورت ورود فعال سازمان همکاری‌های اسلامی

لاسجردی درباره واکنش جهان اسلام، اعم از کشورها و سازمان‌های اسلامی، به خشونت‌ها و جنایات صهیونیست‌ها در قدس و مسجد‌الاقصی گفت: به نظر می‌رسد به دلیل فرسایشی شدن موضوعات مربوط به فلسطین در اثر گذر زمان و طولانی شدن این پرونده شاید تازگی، هیجان و واکنش سریع از سوی دولت‌های اسلامی کمتر مشاهده می‌شود و در این میان باز هم برخی کشورهای اسلامی مانند همیشه به موضع‌گیری بسنده کردند.

وی یادآور شد: اما نکته مهم این است که سازمان همکاری‌های اسلامی که اتفاقا نقطه تولدش بحث‌های مربوط به مسجدالاقصی است، بهترین نهاد و سازمان اسلامی است که می‌تواند در این زمینه هم اعلام موضع کند، هم اقدام کند و هم با حضور ده‌ها کشور اسلامی می‌تواند از سازمان‌های بین‌المللی بخواهد که نسبت به جنایات اسرائیل در مسجدالاقصی اقدام پیش‌دستانه انجام دهند تا شاید بتوانند تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را متوقف کنند و به عبارتی یک فشار جهانی را علیه اسرائیل شکل دهند.

اقدامات اسرائیل برای جلوگیری از عملی شدن راهکار رفراندوم

لاسجردی درباره اهمیت معطوف شدن توان همه نیروها در فلسطین بر وادار کردن صهیونیست‌ها به پذیرش رفراندوم گفت: اکنون راهکار رفراندوم پس از تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کاملاً جا افتاده و امروز این راهکار به عنوان یک روش معقول، مورد قبول افکار جهانی و نجات‌بخش برای حل مسئله فلسطین شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اسرائیل نیز تلاش دارد تا از طریق اقدامات امنیتی، برهم زدن مرزها، فشار بر مردم، محدودیت‌های فراوان رفت و آمد، تجاوز به سرزمین‌های اشغالی و توسعه شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی از نهادینه شدن این روش معقول و دموکراتیک جلوگیری کند و به فلسطینی‌ها بباوراند که این راهکار شدنی نیست.

لاسجردی در پایان اظهار کرد: در واقع بخشی از بحران‌آفرینی‌های اسرائیل در ارتباط با قدس، کرانه باختری، خریدن زمین و حمایت کامل از شهرک‌نشین‌های صهیونیست برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از خانه‌های خود برای این است که نگذارد این روش منطقی و مورد پذیرش جهانی جنبه عملیاتی پیدا کند. اینجاست که تداوم و توسعه مقاومت در سراسر فلسطین و وحدت گروه‌های فلسطینی می‌تواند به مثابه یک اهرم فشار علیه صهیونیست‌ها آنها را وادار به پذیرش رفراندوم کند.

انتهای پیام
captcha