عید فطر واسطه ضیافت‌الله تا لقاءالله
کد خبر: 3971351
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

عید فطر واسطه ضیافت‌الله تا لقاءالله

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه عید فطر به ضیافت‌الله و عید قربان به لقاءالله مربوط است، گفت: عید فطر در واقع عبادت و بندگی را به لقاءالله پیوند می‌دهد.

عید فطر واسطه ضیافت‌الله تا لقاءاللهحجت‌الاسلام اسماعیل قهرمانلو، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک روز عید فطر اظهار کرد: عید در لغت به معنای برگشت است و در پایان ماه مبارک رمضان و یک ماه بندگی به فطرت و سرشت پاک انسانی برمی‌گردیم. مقصد روزه گرفتن تقوای الهی و بازگشت به فطرت اولیه و مبرا از آلودگی است.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام چند عید داریم که بازگشت به یک حقیقتی را به انسان گوشزد می‌کند، ابراز کرد: خداوند انسان را با یک فطرت پاک خلق کرده و بعد آلودگی‌ها به فطرت بشر عارض می‌شود و این پالایش روح در ماه رمضان خیلی با ارزش است که در نهایت پایان این ماه در متون دینی عید نام‌گذاری شده است اما بنا به گفته امام سجاد(ع) این روز برای بنده‌ای که نتوانسته از این ماه توشه‌ای بردارد عید نیست.

این کارشناس دینی با بیان اینکه در دین تنها به روزهایی عید گفته می‌شود که عوامل حقیقی آن محقق شود، تصریح کرد: در صورتی یک روز عید تلقی می‌شود که برکات و آثار تربیتی آن به انسان برسد که این موارد در ماه مبارک رمضان شکل گرفته است. فضیلت عید فطر به حدی بوده که فرشتگان به زمین هبوط می‌کنند و تولد دوباره برای انسان محسوب می‌شود.

قهرمانلو یادآور شد: در امت‌ها و ادیان پیشین نیز عید وجود داشته اما متفاوت بوده است. مثلا در قرآن ذکر شده که حضرت عیسی(ع) از خداوند طلب کرده که به ما غذایی بده تا اول و آخر ماه برای ما عید باشد در واقع عید آن‌ها با خوردن غذا بوده و اطعام خواستند در حالی که در دین اسلام خداوند در ماه مبارک رمضان از انسان می‌خواهد امساک کند تا بعد از خودداری از هوای نفس برای او عید قرار دهد یعنی انسان منزلت و شرافتی پیدا کرده که خداوند از او در خواست می‌کند و این شرافت همان تشریف است. فضیلت گرسنگی از خوردن بالاتر است و رمز سلوک سالکان امساک است.

وی پاداش یک ماه بندگی و ضیافت الهی را از ویژگی‌های عید فطر برشمرد و گفت: خداوند ماه‌های رجب و شعبان را مقدمه‌ای برای رمضان قرار داده تا بنده برای ورود به این ضیافت الهی تطهیر شود و آنقدر این تطهیر با عظمت است که خداوند نیز موقع افطار پاکی باطنی تعجب می‌کند البته این تعجب به معنای ناآگاه بودن نیست بلکه بزرگی کار را نشان می‌دهد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان زنجان ادامه داد: دومین ویژگی عید فطر این است که مقدمه‌ای برای عید قربان بوده و در واقع عید فطر گره زدن نماز و روزه به ولایت است که عبادت را به اوج می‌رساند. همچنان که در روایات می‌بینیم عید فطر به ضیافت‌الله و عید قربان به لقاءالله معروف است.

وی با اشاره به اینکه عید فطر دو جنبه فردی و اجتماعی دارد، ابراز کرد: به مسلمانان توصیه شده که اجتماع داشته باشند، اجتماع روزانه نماز جماعت، اجتماع هفتگی نماز جمعه و اجتماع ماهانه و سالانه اعیادی مثل فطر و قربان است. در دعای قنوت نماز عید فطر و قربان عبارت «ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرَامَةً» را می‌خوانیم که در واقع جامعه اسلامی عزت خود را بازخوانی می‌کند. پرداخت زکات فطره نیز در این روز از جامعه فقرزدایی می‌کند

قهرمانلو تصریح کرد: در متون دینی در دو محل به جایزه اشاره شده که یکی به نیمه شعبان و دیگری به عید فطر مربوط است که البته این جایزه دنیوی نبوده و چند ویژگی دارد و خداوند شب عید به بندگان پاداش و به تعبیر امروزی یک چک سفید امضا به بندگان مخلص می‌دهد و رحمت الهی در این شب غوغا می‌کند. ویژگی دیگر عید فطر این است که خداوند بعد از توبه، استغفار و تضرع بندگان آن‌ها را مشمول بخشش و رحمت خود قرار داده و در نهایت به آن‌ها می‌گوید که شما من را راضی کردید و من هم از شما راضی هستم و در این دنیا چیزی بالاتر از رضایت خداوند نیست.

وی حفظ این طهارت و تقوای الهی را مهم خواند و افزود: انسان باید فضایل اخلاقی که در رمضان کسب کرده را حفظ کند و ارتقا دهد تا درهای رحمت الهی باز بماند و حال و هوای معنوی را برای یک سال آینده خود نگه دارد تا بتواند در پله معرفتی بالاتر قرار گیرد و در مرتبه‌ای بلندتر وارد رمضان بعدی شود.

 

 

انتهای پیام
captcha