۱۷۰۰ کردستانی در ماه رمضان خون اهدا کردند
کد خبر: 3971572
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

۱۷۰۰ کردستانی در ماه رمضان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در ماه مبارک رمضان ۲۰۷۳ داوطلب برای اهدای خون در استان کردستان مراجعه کردند که از این تعداد هزار و ۷۸۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان، امروز، 25 اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده‌های حاصل از خون بر اساس استانداردهای جهانی، ملی و نوع فرآورده از ۳ تا ۳۵ روز بوده و بر این اساس استمرار اهدای خون اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه از کل اهداکنندگان خون در کردستان ۵۵ درصد آن‌ها اهداکنندگان مستمر خون هستند، افزود: در ماه مبارک رمضان دو هزار و 73 داوطلب برای اهدای خون در استان کردستان مراجعه کردند که از این تعداد هزار و ۷۸۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان بیان کرد: از مجموع کل اهداکنندگان خون هزار و ۶۷۵ نفر از آقایان و ۱۱۴ نفر را بانوان تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به فعالیت پایگاه اهدای خون سنندج در ایام شب‌های قدر، افزود: در مجموع سه شب قدر ۳۵۵ نفر از اهداکنندگان خون به این مرکز مراجعه کردند که از این تعداد ۳۰۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

کریمیان با تأکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی است، ادامه داد: هر ساله در ماه رمضان با افت مراجعه‌کنندگان مواجه هستیم که شرایط کرونایی موجب کاهش اهداکننده شده است.

وی با اشاره به اینکه از هر واحد خون اهدایی سه فرآورده خونی شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما جدا و به سه بیمار تزریق می‌شود، یادآور شد: عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که اغلب به مصرف بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از سرطان، خونریزی و یا جراحی می‌رسد تنها سه روز است و فقط با مشارکت انسان‌دوستانه اهداکنندگان می‌توان این بیماران را نجات داد.

انتهای پیام
captcha