همچنان منتظر دریافت کاغذیم/ ناشران دیگر یارای انتشار ندارند
کد خبر: 3971789
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
حسن‌پور در گفت‌وگو با ایکنا:

همچنان منتظر دریافت کاغذیم/ ناشران دیگر یارای انتشار ندارند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر اینکه پیگیر اختصاص کاغذ دولتی هستیم، گفت: در حال حاضر کاغذ مورد نیاز بازار نشر کتاب ۸۰ هزار تن است.

تعلل دو تاجر در تحویل کاغذ/ 80 هزار تن کاغذ نشر نیاز استهومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیگیری سهمیه کاغذ دولتی به ناشران گفت: ما پیگیر کاغذ ناشران از معاونت فرهنگی و دفتر ریاست جمهوری هستیم. روز‌های آخر هفته گذشته جلسه‌ای در همین زمینه در وزارت ارشاد برگزار شد که به ما وعده دادند مسئله به زودی حل می‌شود. الان هم ما منتظر همین هستیم و حقیقت ماجرا این است که بیش از این، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: قیمت کاغذ آزاد نسبت به هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما با این قیمت هم کتاب، قابل چاپ نیست. کتاب کالایی نیست که کشش بازاری آن بالا باشد. مثلاً قیمت نوشابه را در نظر بگیرید که با وجود افزایش باز هم مورد تقاضاست. اما کتاب با وجود همه این بلا‌هایی که بر سرش آمده، قیمتش دوبرابر نشده است، اما باز هم نمی‌خرند و نمی‌توان به آن به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کرد.

حسن‌پور ادامه داد: با کاغذ آزاد، امکان تولید وجود ندارد و اگر کتاب با این کاغذ منتشر شود، قیمت آن بسیار بالاتر خواهد بود. زیرا علاوه بر کاغذ، سایر ملزومات چاپ اعم از زینک، چاپ و لیتوگرافی و ... نیز افزایش یافته است. نمی‌دانم با ادامه این وضعیت، نشر می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا نه؟!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: بخشی از کاغذ اختصاصی به ناشران، مربوط به کاغذ‌هایی است که تاجران با دریافت ارز دولتی وارد می‌کنند تا به صورت متمرکز توزیع شود. از بین آن‌ها دو تاجر کاغذ‌های خود را هنوز تحویل نداده‌اند و این تعلل در توزیع کاغذ باعث شده، روند تحویل کاغذ مختل شود. البته این کاغذ‌ها را نمی‌توانند به قیمت بالاتر یا پایین‌تر توزیع کنند و براساس تعهدی که دارند باید قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کننده به سیستم توزیع تحویل دهند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ناشران گفت: ماده اولیه تولید کتاب کاغذ است و اگر نباشد وضعیت آن مشخص است که چطور خواهد شد.

حسن‌پور در پاسخ به اینکه آیا انتخابات تأثیری در بهتر شدن وضعیت اعم از قیمت کاغذ و ... خواهد داشت، بیان کرد: فکر می‌کنم به لحاظ افزایش مصرف کاغذ در انتخابات، این مسئله باعث گرانی کاغذ آزاد در بازار شود. وگرنه در مورد ابعاد روانی آن فکر نمی‌کنم تأثیر چندانی داشته باشد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به میزان نیاز بازار به کاغذ گفت: ما همیشه کف نیاز را دنبال می‌کنیم و فکر می‌کنم برای یک سال حدود ۸۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز باشد و این هم اگر اختصاص یابد به صورت مقطعی توزیع می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق اظهارات گذشته رئیس اتحادیه ناشران حتی یک بند از 80 تن کاغذ دولتی سال 1399 که به دستور رئیس‌جمهوری اختصاص داده شده بود تحویل گرفته نشده است.

انتهای پیام
captcha