راه‌‌اندازی مکتب‌خانه‌های قرآنی در بوستان‌های کردستان
کد خبر: 3972001
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

راه‌‌اندازی مکتب‌خانه‌های قرآنی در بوستان‌های کردستان

مسئول اداره برنامه‌ریزی و امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان از فعالیت 310 خانه شهری و روستایی در کردستان خبر داد و گفت: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و عدم تعطیلی فعالیت‌های خانه‌های قرآن کلاس‌ها در بوستان‌ها و فضای باز برگزار می‌شود.

پیشینه فرهنگ این مرز و بوم نشان از فعالیت‌های دینی و قرآنی مؤثر و مفیدی بوده که به همت مؤمنان و بر اساس تکلیف شرعی و ضرورت‌های آن دوران خودجوش انجام شده است. یکی از این مکان‌ها مکتب‌‌خانه‌های قرآنی بوده است؛ افرادی که بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط فی سبیل‌الله قدم در وادی قرآن گذاشته و در طول روز ساعاتی از وقت خود را به آموزش قرآن اختصاص داده‌اند. بین این افراد هستند کسانی که حتی یکی از اتاق‌های خانه‌های خود را به آموزش قرآن اختصاص داده‌اند و هستند کسانی که برای آموزش قرآن از یکی روستا به روستایی دیگر رفته و کار آموزش به کودکان و علاقه‌مندان به قرآن را انجام داده‌اند. به همین دلیل است که بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما در صحبت‌های خود بیان می‌کنند که هرچند سواد خواندن و نوشتن ندارند اما سواد قرآنی دارند. این مکتب‌خانه‌ها امروز با عنوان خانه‌های قرآن شهری و روستایی زیر نظر سازمان دارالقرآن کریم فعالیت‌ هستند که در حال حاضر در استان کردستان 310 خانه قرآن مستمر در سطح شهر و روستاهای استان فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه می‌دهند.

بهرام مرادی، مسئول اداره برنامه‌ریزی و امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تعداد مؤسسات قرآنی استان کردستان اظهار کرد: هم‌اکنون 27 مؤسسه قرآنی در استان در سه سطح یک، دو و سطح سه فعالیت دارند. در کنار مؤسسات قرآنی استان کردستان خانه‌های قرآن که همان مکتب‌خانه‌های قرآن قدیم هستند به طور خاص و بدون هیچ چشمداشتی کلاس‌های قرآن را در سطح استان برگزار می‌کنند و امروز هم به عنوان مربیان و پیشکسوتان قرآنی باز هم کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و صوت و لحن خود را برگزار می‌کنند.

وی از فعالیت 310 خانه شهری و روستایی در کردستان خبر داد و افزود: از این تعداد 211 خانه قرآن شهری و مابقی خانه قرآن روستایی هستند.211 خانه قرآن شهری در استان کردستان فعال است که از این تعداد 78 مورد با مدیریت آقایان و 133 مورد نیز با مدیریت بانوان مدیریت و اداره می‌شوند.

مرادی افزود: خانه‌های قرآن روستایی نیز در سطح روستاها استان کردستان در راستای آموختن قرآن کریم در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت، تجوید و ... به علاقه‌مندان فعالیت دارد.

وی بیان کرد: استقبال بانوان کردستانی از فعالیت‌های قرآنی چه در یادگیری و چه در راه‌اندازی خانه‌های قرآنی امری ستودنی است و امیدواریم شاهد استقبال بیشتر کل اقشار جامعه در زمینه فراگیری قرآن کریم و ترویج فرهنگ قرآنی باشیم.

مسئول اداره برنامه‌ریزی و امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان به شیوع ویروس کرونا و تأثیر بر برگزاری کلاس‌های قرآن این خانه‌های قرآن به ویژه در سطح شهرهای استان اشاره و اظهار کرد: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تداوم فعالیت‌های دینی و قرآنی کلاس‌های اخلاق و قرآن کریم در فضای باز و بوستان‌ها برگزار می‌شود. این طرح در راستای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان همیاری و دهیاری وزارت کشور با سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر اجرای برنامه‌های قرآنی در فضای باز از جمله پارک‌ها و بوستان‌ها اجرا می‌شود.

مرادی افزود: دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی کردستان با همکاری ۳۱۰ خانه قرآن شهری و روستایی به برگزاری کلاس‌های قرآنی و تجلیل از قرآن آموزان در فضای باز اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها به منظور جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا انجام می‌شود، افزود: استفاده از ظرفیت پارک‌ها و بوستان‌ها برای برگزاری کلاس‌های قرآنی و دینی، زمینه‌ساز ایجاد نشاط و انگیزه میان نوجوانان و جوانان خواهد بود.

مردادی اظهار کرد: براین اساس اخیراً کلاس‌های آموزش اخلاق و قرآن کریم با حضور نوجوانان و کودکان عضو خانه‌های قرآن در سطح بوستان‌های شهرها و روستاهای استان در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه این کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار خواهد شد، گفت: احترام به حقوق والدین، ترویج آموزه‌های دینی و ضرورت مراقبت از خویش و عدم رفاقت با افراد مشکوک و منحرف از مواردی است که در کلاس‌های برگزار شده در بوستان‌ها به نوجوانان آموزش داده می‌شود.

مرادی در پایان یادآور شد: آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی خانه‌های شهری و روستایی با همکاری روحانیون در فضای باز استان انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha