رضا توکلی؛ بازیگر سینما و تلویزیون، در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه این سریال براساس آیه 85 سوره اسراء «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» ساخته شده است، اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا بازی خوبی را در این سریال داشته باشم، البته علیرضا افخمی از آن دست فیلمسازانی است که اگر بازیگر با تمام وجود کار کند اولین سود، متوجه خود او خواهد شد. برای مثال در «او یک فرشته بود» که آنهم کار افخمی بود نقش یک روحانی را بازی کردم. من برای خلق این شخصیت به کوچکترین ظرایف توجه داشتم، برای همین هم نتیجه کار به گونهای بود که از این سریال به عنوان یکی از کارهای موفق من و تلویزیون نام برده میشود.
توکلی متذکر شد: همکاری با بازیگران جوان این سریال برایم خوشایند بودد، چون دوست دارم آنچه که را طی سالها در بازیگری فرا گرفتم به جوانان منتقل کنم. در این سریال برخی بازیگران، برای اولین بار جلوی دوربین میرفتند این مسئله شاید کار را برای هنرمند باسابقه دشوار میکرد، اما شور و شوقی که جوانان این سریال داشتند به ما انگیزه داد تا هرکاری از دستمان بر میآید برای فراگیری به آنها انجام دهیم.
وی در پاسخ به این انتقاد که آیا «احضار» مروج خرافهگرایی است؟ گفت: این سریال را باید اثری در مقابل خرافه دانست. در این مجموعه میبینیم آدمهایی که به انحای مختلف از این حوزهها (فالگیری و رمالی) کسب درآمد میکنند، کلاهبردار هستند. همچنین در این مجموعه بارها و بارها مردم از ورود به موضوعاتی چون احضار ارواح پرهیز داده میشوند. در چنین شرایطی دیگر چگونه میتوان به «احضار» برچسب خرافهگری زد؟ نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد این است موضوعات چون؛ روح و جن وجود دارد و در قرآن نیز به روشنی به آن اشاره شده، اما مشکل اینجاست که در این رابطه اطلاعدهی صحیح صورت نمیگیرد، بنابراین فرصت برای برخی تولیدات خارجی باز میشود تا مخاطب را جذب کارهای خود کنند.
این بازیگر درباره عواقب کمکاری در موضوعات ماورایی چنین توضیح کرد: بیشتر حجم تولیدات سینمایی و تلویزیونی آمریکا، امروز معطوف به کارهای ماورایی است؛ آثاری که به صورت هدفمند موضوعات خاصی را دنبال میکنند. بر همین مبنا اگر ما همینگونه منفعل باقی بمانیم تنها خود ضرر کردهایم. ضمن اینکه کارهایی چون «احضار» به دلیل نگاه قرآنی به موضوعات ماورایی به نظرم جز الزامات تولید در رسانه ملی هستند. لازم به ذکر است در گذشته به دلیل محدودیتهای جلوههای ویژه با مشکلاتی در این زمینه روبهرو بودیم، اما امروز تا حدی این مشکلات از بین رفته و ما نیز قادریم در این زمینه صاحب حرف باشیم.
توکلی متذکر شد: باید به سازندگان و عوامل سیما برای ساخت چنین مجموعههای تبریک گفت، چون آثار مربوطه توانستهاند افرادی را که مخاطب تلویزیون نبودند را هم جذب کند. این اتفاقیست که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت. در دورانی که مردم جذب سریالهای ترکی ماهواره میشوند، جذب تماشاگر اقدامی در خور توجه است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. نکته دیگر اینکه، همانگونه که در دنیا از کارهای موفق، فصلهای جدید ساخته میشود ما نیز باید از آثاری که در جذب مخاطب موفق بودهاند برای کارهای دنبالهدار بهره بریم. این موضوع در سریال «پایتخت» و «نون خ» رخ داد و جواب خوبی نیز داشت.
وی در پاسخ به این سوال که موفقیت «احضار» متکی به فیلمنامه است یا کارگردان؟ اظهار کرد: در «احضار» این دو ویژگی از یکدیگر جدا نیستند، چون نویسنده همان کارگردان است. به نظرم موفقیت «احضار» از غنای فکری و حرفهای سازنده نشئت میگیرد. لازم به ذکر است در آثاری که کارگردان و نویسنده یکی هستند عموماً شاهد اتفاق بهتری هستیم.
این فیلمساز درباره تجربه شخصی خود از موضوعات ماورایی هم اینگونه توضیح داد: این نکته را در برنامه تلویزیونی «چهل تیکه» هم بازگو کردم. خواهر من برای ساعاتی به گواه پزشکان از دنیا رفت و در غسالخانه مجدد به زندگی بازگشت. وی خاطراتی از آن مقطعی که از دنیا رفته بود، تعریف میکند که بازگویش بسیار شگفتانگیز است. این امر نیز به هیچ وجه خرافه نیست به ویژه برای پیروان ادیان الهی که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند.
توکلی با بیان اینکه بهترین زمان برای پخش سریالهای ماورایی ماه رمضان است، تصریح کرد: به نظرم سریالهای ماورایی اگر در ایام ماه مبارک روی آنتن روند اثرگذاری و جذب مخاطب بهتری خواهد داشت، چون در این ایام تماشاگر بیشتر پذیرای چنین مضامینی است.
وی در بخش پایانی این گفتوگو تاکید کرد: پس از پخش قسمتهای نخستین «احضار» آنگونه که شنیدم از سوی برخی از حوزههای علمیه مخالفتهایی به عمل آمد، چون موضوعی که در این کار مطرح میشود حساسیتهای خاص خود را داشت، اما هر اندازه که زمان جلوتر رفت، فکر میکنم اثر توانست مخاطبان خود را قانع کند. این ویژگی نیز به واسطه کارشناسان خوب این کار رخ داد. به ویژه آقای علیرضا برازش در این رابطه صاحبنظر است، حتی خود افخمی کارگردان این کار نیز در این حوزه مطالعات فراوانی دارد. لازم به ذکر میدانم در این کار تلاش شده بر اساس نظرات بزرگانی چون؛ آیتالله جوادی آملی فیلمنامه نگاشته شود، برای همین فکر میکنم درک این موضوع از سوی حوزههای علمیه، به بهبود نوع نگاهها به این مجموعه کمک میکند.
انتهای پیام