اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد
کد خبر: 3973479
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

رئیس جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در مراسم اختتامیه این جشنواره، گفت: این جشنواره بادوام‌ترین و مستمرترین فعالیت فرهنگی دانشگاه‌‌های کشور محسوب می‌شود.

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور امروز دوشنبه، سوم خردادماه 1400 در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران برگزار شد.

بنری که در ورودی این مراسم نصب شده بود، خبر از آمدن منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌داد که البته این اتفاق رخ نداد.

این مراسم با قرائت قرآن از سوی حبیب صداقت، قاری قرآن و رتبه اول این دوره از جشنواره آغاز شد.


بیشتر ببینید:


 

شرکت بیش از 300 هزار نفر در جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان

در ادامه سیما لاری، رئیس جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی گفت: همه باور داریم که ترویج قرآن در جامعه ضامن تأمین سلامت در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و نفوذ معارف و مبانی اصیل قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) در متن جامعه باعث افزایش احساس امنیت عمومی، بازدارندگی در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی و بسط مهرورزی و زیست مؤمنانه است. هر کجا که قرآن و معارف اسلامی در جامعه حضور پررنگ دارد، شاهد کاهش نابسامانی‌های اجتماعی و گسست‌های خانوادگی هستیم و هرجا که وجود قرآن وارد متن زندگی نشده، شاهد آسیب‌های متنوع اجتماعی و اخلاقی در زمینه‌های فرهنگی، روانی و روحی هستیم.

وی افزود: جشنواره ملی قرآن و عترت به نوعی برآیند فعالیت‌های یکساله دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی، تبلیغی ـ ترویجی و پژوهشی است و بادوام‌ترین و مستمرترین فعالیت فرهنگی دانشگاه‌‌های کشور محسوب می‌شود، این جشنواره گسترده‌ترین فعالیت‌های دینی و مذهبی را در دانشگاه‌ها دارد و در حقیقت پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های ما، جشنواره‌های قرآنی است و می‌توانیم از این جشنواره به عنوان نقطه عطف فعالیت‌های قرآنی جامعه دانشگاهی کشور یاد کنیم.

لاری اظهار کرد: در این جشنواره هشت دستگاه شامل آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم و معارف قرآنی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشارکت داشتنند. بیش از 300 هزار مخاطب از جامعه دانشگاهی در این جشنواره مشارکت داشتند و 1140 اثر به جشنواره ملی راه پیدا کرد که در شش رشته معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری بودند. بیشترین آثار با 300 اثر در رشته هنری بوده، در رشته آوایی با 250، معارفی با 230 و در رشته‌های ادبی، پژوهشی و فناوری هر کدام 150 اثر بوده است.

وی گفت: از نکات مهم این جشنواره، داوری‌ آنلاین بوده که از داوران بین‌المللی و خبره استفاده شده است و در سه مرحله داوری صورت گرفته است. از نقاط قوت این دوره بحث ارائه کارنامه به متسابقات بود و آن‌ها می‌توانستند اعتراض داشته باشند و با داوران ارتباط بگیرند. طبق ارزیابی‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 120 امتیاز مقام اول، با اختلاف جزئی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 116 امتیاز مقام دوم و با 75 دانشگاه فرهنگیان مقام سوم را در این جشنواره به خود اختصاص داد. دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علوم و معارف قرآنی و علمی ـ کاربردی به ترتیب مقام‌های سوم تا هشتم را از آن خود کردند.

وی بیان کرد: تعداد برگزیدگان در این جشنواره 139 نفر بود که بیشترین آنها از وزارت بهداشت با 75 برگزیده، وزارت علوم 30 برگزیده و دانشگاه فرهنگیان با 23 نفر برگزیده بود. یکی از نکاتی که در این جشنواره‌ها بیش از پیش باید به آن دقت کنیم استفاده از دو ظرفیت است، یکی ظرفیت نخبگان دانشجویی و یکی هم ظرفیت فضای مجازی. در دوران کرونا می‌توانیم از این ظرفیت برای فعالیت‌های نوآورانه استفاده کنیم و آن ضعف‌ها و نقاط خالی را بتوانیم جبران کنیم، به عنوان نمونه بخش معارفی و منابع ما در مسابقات می‌تواند با توجه به شرایط روز تقویت و جایگزین شود. ورود حداکثری دانشجویان برای ما بسیار اهمیت دارد، ولی مهم‌تر از آن تغییر سبک زندگی قرآنی است که منطبق به اخلاق قرآنی باشیم، کیفیت آثار بسیار بهتر و بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.

وی با کلامی از مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج تدبر و انس با قرآن و تجلی این آموزه‌ها در رفتارهای ما سخنان خود را پایان داد.

تجلیل از برگزیدگان

بنا بر این گزارش، در بخش بعدی مراسم از حبیب صداقت، رتبه اول قرائت تحقیق از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سینا طباخی، رتبه اول حفظ کل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدامین نجفی رتبه دوم حفظ 20 جزء از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، الناز همتی، رتبه اول ترتیل بانوان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ندا مرادی، رتبه اول دعاخوانی از وزارت علوم، فاطمه حسینی، رتبه اول حفظ 10 جزء بانوان از دانشگاه آزاد اسلامی، الهام معزی، رتبه اول حفظ 5 جزء از وزارت علوم، پیام ورعی رتبه اول مقاله‌نویسی از وزارت علوم  علی قلی‌پور رتبه دوم تلخیص کتاب از وزارت بهداشت تجلیل شد.

فوری/مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

در ادامه مهدی محقق، نویسنده و نسخه‌پژوه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: پزشکی مرتبط با دین و قرآن کریم است. در قرآن کریم بسیاری از آیات به مسئله پزشکی و دین اشاره دارند. دانشمندانی که درباره پزشکی کتاب می‌نوشتند در مقدمه‌اش به دین و ارتباطش با علم پزشکی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: در سنت اسلامی، پزشکی فقط پزشکی تن نیست، بلکه پزشکی جان هم هست. یعنی همانطور که تن صحت و سلامتی و بیماری و مرض دارد، روح نیز دارد. این رسم میان دانشمندان بوده که یک کتاب کوچک و یک کتاب بزرگ می‌نوشتند، اغلب کتاب‌های علمی‌مان همین طور است، این کوچکی و بزرگی صفت کتاب است نه علم داخل آن. انواع و اقسام مختلف کتاب را در علم طب داریم، خود کلمه طب که صفت آن طبیب و جمعش اطبا می‌شود به معنی طبیعت است، بسیاری از پزشکان معتقد بودند که طبیعت بیماری را دفع می‌کند. علم طب با دین همراه بوده، بدن بیمار و رنجور نمی‌تواند دین خداوندی را بیاموزد و درک کند.

محقق گفت: بقراط خداوند طب شمرده شده است به چند جهت که یکی این بوده که تا آن زمان فقط فرزندان پزشکان می‌توانستند پزشکی بخوانند، اما بقراط این قاعده را نقض کرد، یکی از سرچشمه‌های طب اسلامی، طب ایرانی و دیگری طب یونانی بوده است. بقراط با اردشیر بابکان معاصر بوده که از بقراط خواست به ایران بیاید و هر چه خواست داشته باشد که بقراط جواب داد فضیلت را با پول عوض نمی‌کنم.

فوری/مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

تجلیل از استاد مهدی محقق

بنا بر گزارش ایکنا، در ادامه از استاد مهدی محقق تجلیل شد و رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره استاد محقق به ذکر جملاتی پرداخت و اظهار کرد: قرآن کریم وحی نامه جاودان و یگانه قانون بی‌زوال هستی است که از سراپرده جلال حق متعال بر سراچه دنیا قرار نزول یافت و عتبه بوسان و مشتاقان این آستان بلند، بدان انس و ارتباط می‌گیرند و هر فعالیتی در شناساندن و نشر مضامینش را انتشار حیات طیبه در جامعه دانسته و اهتمام به امر قرآن را از جمله تکالیف ایمانی خویش برمی‌شمارند.

وی ادامه داد: در مکتب قرآن، خلقت انسان و تعلیم وی منبعث از رحمت خداوند است و معلم نخست، حق متعال است که تعلیم قرآن را بر خلقت ابدانی انسان مقدم کرد و این چنین انسان را مفطور علی القرآن و مقرون علی العلم خلق کرد. در نظام حکمت اسلامی، عالم به خداوند تشبه پیدا می‌کند و علم، حقیقتی وجودی است که با عالم خویش یگانه می‌شود. بر این اساس، تکریم علم تکریم عالم و تکریم عالم تعظیم علم است. از این رو اختتامیه سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و دانشگاهیان کشور فرصتی مبارک و مجالی مغتنم است تا در مجمعی ایمانی و محفلی روحانی از مساعی و طریق علمی و قرآنی استاد ارجمند و دانشمند کم‌مانند، مهدی محقق قدرشناسی کنیم.

سلامت‌پناه اظهار کرد: این شخصیت مختلف‌الاضلاع و علامه روزگار ما رهاورد الگوی مهجور مانده تعلیم و تربیت اسلامی است که پس از نیل به اجتهاد از مراجع عالی علوم اسلامی، به اخذ دکترای ادبیات و نیز الهیات از دانشگاه تهران مبادرت کرده و آنگاه از معدود افرادی می‌شود که نه برای تحصیل، بلکه تدریس فرهنگ و اندیشه اسلامی ایران، مجتهدانه به غرب سفر کرده و از جمله احیاگران معاصر میراث خردگرایی اسلامی و تراث شیعی در جهان به شمار می‌روند.

وی افزود: حضور پرثمر ایشان در دانشگاه‌های آکسفورد، مک گیل و ایستاک و حضور در افزون بر یکصد مجمع علمی بین‌المللی همراه با بهره‌مندی ده‌ها تن از اساتید صاحب‌نام شرق‌شناس از محاضر و مجالس درسی ایشان بوده است. کثرت و تنوع آثار قلمی، تربیتی و مدیریتی استاد خصوصاً در حوزه‌های کلام، فلسفه، ادبیات، فقه و تاریخ علوم اسلامی خاصه تاریخ و اخلاق پزشکی موجد اعتبار برای جامعه علمی ایران است که به واسطه اشتهار نزد ارباب فضل و فرصت اندک ما، مجال طرح ندارد.

سلامت‌پناه بیان کرد: این جشنواره بهانه‌ای برای تکریم جایگاه این خادم و معلم قرآنی است و در واقع عرضه‌داشت ارادت ما به ساحت مقدس قرآن و منتسبان به آن است.

فوری/مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

پرداختن مفصل‌تر به صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در جشنواره‌های آینده

بنا بر این گزارش، در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد:  در فضای علمی کشور گرایش به قرآن و معنویت در حدی است که بزرگترین جشنواره‌ها در این فضا برگزار می‌شود و برای فراهم کردن بهره‌مندی این استعدادها از فرامین قرآن و اهل بیت(ع) باید کوشا باشیم. هر جمعی که به قرآن توجه کرد، در پرتوی قرآن به سعادت رسید و هر گروهی که به قرآن پشت کردند، ذلت‌ها متوجه آن جوامع می‌شود، ضمن اینکه در آخرت هم باید پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: فاصله ما با آنچه باید باشیم فراوان است، اما راهی که طی شده راه ارزشمندی است، این جامعه به برکت قرآن به عزت‌های بی‌نظیری رسیده است. امروز روز سوم خرداد، روز پیروزی ملت مظلوم متکی به خداوند در مقابل جهانی از سلطه‌جویی است.

رستمی با بیان اینکه اتفاقات دوران کرونا تجربه‌ای برای مجموعه آموزش‌ عالی برای بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره‌ها خواهد بود، گفت: دوره آینده به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرجع اول علم و تحقیقات در کشور خواهد بود و از بقیه نهادها نیز کمک گرفته خواهد شد. همچنین شأن ارزشمند صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه ایجاب می‌کرد که تمرکز و توجه بر این دو کتاب در این جشنواره اتفاق بیفتد، از این جهت امسال این بخش را در کنار بخش‌های قرآنی داشتیم و در دوره‌های آینده بیشتر و مفصل‌تر به آن توجه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha