هشداری که امام(ره) بعد از آزادسازی خرمشهر به فرماندهان دادند
کد خبر: 3973538
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
حجت‌الاسلام‌ محمدعلی رحمانی بیان کرد:

هشداری که امام(ره) بعد از آزادسازی خرمشهر به فرماندهان دادند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی رحمانی گفت: بعد از آزادسازی خرمشهر برخی آمدند و گفتند که حال ما فرصت داریم به سرزمین‌های عراق ورود کنیم. امام(ره) مخالفت کردند و گفتند که شما باید مواضع خودتان را مستحکم کنید؛ دنبال سازماندهی مجدد باشید و مبادا این پیروزی باعث غرور شود.

درحال تکمیل/ اتحاد رمز پیروزی خرمشهر

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر در قالب دهمین رویداد فرهنگی و آموزشی «طریق جاوید»، نشستی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی رحمانی، با موضوع «فتح خرمشهر و دفاع مقدس از منظر امام خمینی(ره)» از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد.

محمدعلی رحمانی در رابطه با عوامل شروع جنگ با اشاره به ادوار مختلف تاریخی چنین توضیح داد: ایران از همه جهات در منطقه سوق‌الجیشی قرار دارد و به همین علت همیشه حتی از زمان پیش از اسلام ناحیه مهمی به حساب می‌آمد. مخصوصاً خرمشهر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و همیشه مورد هجوم و اشغال دولت‌های خارجی از جمله انگلیس بوده است. جنوب ایران همسایه بودن با کشورهای عربی و راه داشتن به دریا و آب‌های آزاد همیشه مورد توجه بوده است. حزب بعث نیز دشمنی بسیاری با مرجعیت شیعه در عراق داشت و موجب مشکلات فراوان برای شیعیان و علما ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود: خرمشهر در طول تاریخ به عروس بنادر معروف بوده است. با پیروزی انقلاب و پس از رفتن شاه اختلافاتی که بین ایران و قدرت‌های بزرگ به وجود آمد و اختلافاتی که از قبل انقلاب نیز بین ایران و عراق وجود داشت شدت گرفت و ابتدا تحرکاتی در ناحیه مرزی در خوزستان از سمت فرقه‌ای به نام خلق عرب شروع شد. امام(ره) پس از گزارش فعالیت‌های این گروهک به ارتش دستور داد که در آنجا حضور داشته باشد. صدام نیز ادعای مالکیت بر شط العرب و چند جزایر داشت و تلاش داشت بعد از خلأ جمال ‌عبدالناصر رهبری اعراب را برعهده بگیرد.

دعوت از صدام برای حضور و دیدار با امام(ره)

مسئول بسیج مستضعفین در دوران دفاع مقدس با نقل خاطره‌ای از دیدار وزیر امور خارجه دولت موقت، دکتر ابراهیم یزدی و با صدام و ابلاغ پیام امام(ره) مبنی بر اینکه که ما دو کشور همسایه هستیم و نباید با هم اختلاف و جنگ داشته باشیم افزود: پیشنهادهایی ردوبدل شد مبنی بر حضور هیئت‌های مذاکراتی به صورت مخفی یا علنی و حتی دعوت از صدام برای حضور و دیدار با امام(ره) نیز بیان شد که ابتدا مورد استقبال واقع شد اما طمع‌ورزی وی با توجه به شرایط ایران در ابتدا انقلاب باعث شد که به فکر تسخیر ایران بیافتد و بر این گمان بودند که حتی اگر ایران را نیز نتوانند بگیرند حداقل خوزستان را می‌توانند از ایران جدا کنند. کمک‌های مالی نظامی بسیاری از کشورهای عربی مثل عربستان به صدام شد. عراق با همه قوای خود حمله کرد و خرمشهر را برای مدتی تسخیر کرد.

رحمانی در ادامه افزود: کشور ما در آن زمان در مقابل از بضاعت کمی برخوردار بود و به جز ارتش؛ سپاه پاسداران نوپا و بسیج ارتش 20 میلیونی که امام(ره) راه انداخت را دارا بود و از همه مهمتر ایمان و اعتقاد و حب‌الوطن من الایمان، شکوفا شدن نیروهای انقلابی مظهر آن بود.

عضو دفتر حضرت امام خمینی(ره) خصوصیات امام(ره) را چنین برشمرد: یکی از خصوصیات خاص امام(ره) اراده پولادین و آهنین، ایمان والا و پیگیری برای رسیدن به اهدافشان بود. در قبل از انقلاب نیز همین‌طور بودند و یاران و تربیت‌  یافتگانشان نیز همین‌طور بودند. از اولین روزی که جنگ شروع شد همه‌ یاران امام(ره) در صحنه بودند.

ایجاد وحدت فرماندهی در ارتش و سپاه

رحمانی در ادامه به تلاش امام(ره) برای ایجاد وحدت فرماندهی در ارتش و سپاه تحت لوای یک فرماندهی برای جنگ اشاره کرد و از دستور امام(ره) بر شکسته شدن حصر آبادان گفت: اگر این حصر شکسته نشده بود یقیناً خرمشهر آزاد نمی‌شد.

وی از عملیات‌هایی که پس از صدور فرمان امام(ره) اجرا شدند نام برد که قرارگاه‌های ارتش و سپاه با یکدیگر ادغام شدند و به یاری هم شتافتند.

نماینده مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی در رابطه با عملیات بیت‌المقدس افزود: این عملیات از 10 اردیبهشت شروع شد و نزدیک به 24 روز طول کشید و همه زمین‌های غصب شده کشور در چند مرحله از دشمن بازپسگیری شد و در انتها در ساعت 2 بعدازظهر خرمشهر آزاد شد. حضرت امام(ره) بعد از پیروزی این عملیات در پیامی بلند از همه نیروهای مسلح تقدیر و قدردانی کردند.

درحال تکمیل/ اتحاد رمز پیروزی خرمشهر

مبادا این پیروزی باعث غرور شود

وی در رابطه با علت عدم پایان جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر توضیح داد: برخی آمدند و گفتند که حال ما فرصت داریم به سرزمین‌های عراق ورود کنیم که آیت‌الله هاشمی گفتند که من باید از امام(ره) این مسئله را بپرسم؛ ایشان مخالفت کردند و گفتند که شما باید مواضع خودتان را مستحکم کنید؛ دنبال سازماندهی مجدد باشید و مبادا این پیروزی باعث غرور شود؛ در جاهای دیگر کشور نیز باید عراقی‌ها را از کشور خارج کنید تا صدام به چند چیز تن بدهد: یک، عراق به قرارداد الجزایر بازگردد. دوم، عراق باید غرامت جنگی بدهد. سوم، تمامیت ارضی ما حفظ شود.

رحمانی در رابطه با جمله معروف امام(ره) که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» تشریح کرد: برای اینکه غرور ما را نگیرد امام این جمله را گفتند که اصل این جمله برای پیامبر است که در جنگ بدر فرمودند. برای اینکه جمعیت مسلمانان 313 نفر و جمعیت مشرکین سه هزار و خرده‌ای بود که قابل مقایسه نبود با هم و در آن جنگ مسلمانان به یاری خداوند پیروز شدند.

انتهای پیام
captcha