انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از طرح مطالب کودکانه درباره قرآن / قرآن علم حضوری خداوند است
کد خبر: 3973748
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از طرح مطالب کودکانه درباره قرآن / قرآن علم حضوری خداوند است

استاد خارج سطح حوزه گفت: خدا از روز ازل و از ابتدا می‌دانست پیامبر خاتم کیست و کجا نازل شده و چه کتابی بر او نازل می‌شود، بنابراین نزول قرآن امر اتفاقی نبود که مثلاً پیامبر اگر در منطقه انگلیسی و چینی زبان بود، قرآن هم به آن زبان‌ها نازل می‌شد یا اگر عمر ایشان طولانی‌تر بود، قرآن هم دوجلد می‌شد؛ اینها سخنانی کودکانه و حتی فوق کودکانه است.

ارسال/ انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از طرح مطالب فوق کودکانه درباره قرآن/ قرآن علم حضوری خداوند استبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد خارج سطح حوزه، چهارم خرداد‌ماه در ادامه مباحث تفسیر سوره مبارکه رعد به آیات بعد از آیه 36 اشاره کرد و گفت: در آیه 36 خداوند فرموده است: «وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَفْرَحُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ»؛ در اینجا احتمالاً مراد از اهل کتاب نصارا و یهود باشند؛ خداوند بر این نکته تأکید کرده است که اینها به آنچه در قرآن آمده و در کتبشان وجود دارد، شادمان هستند، ولی برخی از آنها نسبت به این مسئله منکر هستند.

وی با اشاره به آیه «وَكَذَلِكَ أَنْزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا وَاقٍ»، افزود: اینها می‌گویند فقط آیاتی را بخوان که با عقاید ما سازگار است، اما تو ای پیامبر بگو من فقط مأمور خدا هستم و شرک نمی‌ورزم و جز از خدا دستور نمی‌گیرم و بازگشت ما به سمت خداوند است؛ در آیه بعد فرموده است ما این قرآنی را که بر تو نازل کردیم، به زبان عربی است(حکماً عربیاً)؛ علامه طباطبایی مصرّ است که مراد از حکم در اینجا به معنای قضاوت و حکومت کردن است، در حالی که در اینجا به هیچکدام از این دو معنا نمی‌خورد. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اینجا حکم به معنای حکمت یعنی امر مستحکم است، اضافه کرد: یعنی در قرآن تردید و ترددی نیست که کسی بگوید من بخشی از آن را قبول دارم و بخشی را نه؛ کل این کتاب حق و مستحکم و به زبان عربی است؛ آن هم به خاطر اینکه مخاطبان اولیه پیامبر، زبانشان عربی است.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: اینکه برخی گفته‌اند عربی کاملترین زبان به خاطر زبان‌شناختی است و قرآن هم به این دلیل به عربی نازل شده است؛ این نکته در جای خود محفوظ است؛ لذا هیچ ترجمه‌ای همه ویژگی‌های اصل قرآن را نمی‌تواند در بربگیرد و توانایی بیانی ندارد. اما باید توجه کنیم که خدا از روز ازل و از ابتدا می‌دانست پیامبر خاتم کیست و کجا نازل شده و چه کتابی بر او نازل می‌شود، بنابراین نزول قرآن امر اتفاقی نبود که مثلاً پیامبر اگر در منطقه انگلیسی و چینی‌زبان بود، قرآن هم به آن زبان‌ها نازل می‌شد. 

تصورات کودکانه درباره قرآن

وی افزود: این سنخ حرف‌ها مانند سخن کسانی است که می‌گویند قرآن یک جلد است، چون پیامبر 23 سال بعد از بعثت زنده بودند و اگر عمر ایشان طولانی بود، جلد دوم قرآن هم نوشته می‌شد؛ این تصور فوق تصور کودکانه است، زیرا خدا از اول طبق مفهوم زمان در ذهن ما همه چیز را می‌دانست؛ یعنی همه حوادث و پدیده‌ها در نزد خدا حضوراً وجود دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در ادامه فرمود: «وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا وَاقٍ»؛ اگر بخواهی از اینها تبعیت و همراهی کنی، کسی بعد از آن ولی و سرپرست تو نخواهد بود. خدا به تعبیر ساده نبی اعظم، گل سرسبد همه خلقت را تهدید فرموده است که نباید گرایشی به هواهای نفسانی کفار و مشرکین داشته باشی؛ یعنی او می‌تواند از آنها تبعیت کند، ولی اگر نمی‌کند که نکرده است، از روی اختیار انجام داده است. خداوند پیامبر را مورد تهدید قرار داده که دارای چنین جایگاهی است، آن وقت وضع ما چگونه است؟

رئیس مؤسسه رواق حکمت گفت: در ادامه در آیه 38 «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ» خداوند فرموده است که تو اولین پیامبر نیستی و قبل از تو کسانی را فرستادیم که همه آنها انسان بودند و نه فرشته؛ البته همه پیامبران اینطور هستند؛ در مورد عیسی هم مسیحیان دچار اشتباه شدند که فکر کردند او خدا هست؛ در کتاب رمز داوینچی، مطرح کرده که عیسی انسان بوده، ازدواج کرده و فرزندانی دارد و شاخه‌ای از اندیشمندان و هنرمندان تاریخ مسیحیت حافظان این سر بوده‌اند و براساس این کتاب، داوینچی هم یکی از این افراد است.

جایگاه سادات در کشورهای مختلف

وی اضافه کرد: براساس این کتاب، خانواده حضرت مسیح را رویال فامیلی یا شاه می‌گفته‌اند که این تعبیر در سادات هم وجود دارد و در پاکستان به جای سید به سادات شاه می‌گویند و در برخی کشورهای عربی هم به آنها اشراف گفته می‌شود. در ادامه آیه آمده است که ما برای انبیاء ازواجی قرار داده‌ایم که شامل عیسی(ع) هم هست. بنابراین عقیده مسیحیت مبنی بر عدم ازدواج هم با این آیه ناسازگار است.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: هیچ پیامبری نمی‌توانسته آیه و معجزه بیاورد، مگر به اذن و اجازه خداوند؛ علامه فرموده است که اهل کتاب به پیامبر فشار می‌آوردند که ایشان آیات سازگار با عقاید آنها را مطرح و عقاید مخالف را مطرح نکند و خدا به شدت با این مسئله مخالفت کرده است. 

وی اضافه کرد: در آیه «يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ» هم به ثبت و محو و نسخ آیات و اینکه همه به دست خداست اشاره کرده و تأکید می‌‌کند که مادر و اصل کتاب یعنی ام الکتاب در نزد خداوند است؛ بنده در نظریه اندیشه مدون، ام الکتاب را به دین نفس الامری تعبیر کرده‌ام؛ بنابراین خداوند از ابتدا می‌دانسته تاریخ مصرف فلان آیه چه بوده و در موعد مقرر نسخ شده است.

نزول آیات قرآن شانسی نیست

استاد حوزه علمیه افزود: بنابراین اینکه گفته شود اگر حادثه دیگری رخ می‌داد، آیات دیگری نازل می‌شد و آیات منسوخ متفاوت بود، حرف نادرستی است؛ خدا شانسی کار نکرده است، بلکه عالم به همه چیز است و همه چیز در نزد خدا برنامه دارد و برای هر چیزی هم مقداری قرار داده است.

وی در خاتمه با توصیه بر لزوم مراقبت از ایمان، تأکید کرد: امروز نگاه داشتن دین در دوره معاصر از نگه داشتن آتش در دست سخت‌تر است و این یک حقیقت غیرقابل انکار است و متأسفانه در دنیای پرآشوب کنونی روز به روز این مسئله سخت‌تر هم می‌شود.

انتهای پیام
captcha