قدرتالله صلحمیرزایی؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا با ناکارآمد خواندن جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر چه در بخش جهانی و چه در بخش سینمای ملی به نظرم نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد، چون اگر غیرازاین بود باید شاهد تأثیرات این رویداد بر سینمای ایران بودیم، ولیکن این اتفاق هیچگاه رخ نداده است. این موضوع بهصورت ویژه در جشنواره جهانی فجر نمود پیدا میکند، چون اتفاقی که عنوان بینالمللی را یدک میکشد باید حاشیهها و جریانسازی حداقل در نشریات خارجی قابللمس باشد.
وی افزود: به نظرم موفقیت یا عدم موفقیت جشنواره فیلم فجر، بخشی از مشکل هنر هفتم است، اما ضربه اصلی به ماهیت سینما میخورد که بهواسطه شیوع کرونا با آسیب مواجه شده است. در زمان حال سینماها خالی از تماشاگر شده، همین مسئله نیز در درازمدت سینماها را بهطورکلی تعطیل خواهد کرد، مگر اینکه اتفاق دیگری رخ دهد که سینما را پس از کرونا نجات دهد. در این میان یکی از راههایی که به نظرم میرسد مجهز شدن سینماها به وسایل روز نمایش است، چون این اتفاق باعث گرایش مردم به سالنهای سینما خواهد شد.
این کارگردان ادامه داد: باید فضایی را به وجود آوریم تا مردم احساس کنند فیلم دیدن در سینما، لذتی بیش از نمایشهای خانگی دارد. در این راستا روی تجهیز سینماها تأکید دارم، البته با بالا رفتن کیفیت پخش سیستمهای تصویری کار سینما برای رسیدن به خواست موردنظر سخت شده است.
وی با تأکید بر اینکه شرایط کرونایی الزام برگزاری جشنواره را از بین میبرد، تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از جشنوارههای تأثیرگذار دنیا بهواسطه شیوع بیماری کرونا تعطیل شدهاند، چرا فستیوال جهانی فجر اصرار دارد که حتماً برگزار شود؟ جواب به این پرسش ممکن است بسیاری از مسائل را روشن کند. نکته بعد اینکه برگزاری این جشنواره هزینههای بسیاری بالایی را طلب میکند. آیا بهتر نبود این بودجه گزاف به اهالی سینما که بابت بیماری کرونا آسیب فراوان دیدهاند اختصاص داده میشد؟ لازم به ذکر است که از سوی برخی مسئولان جشنواره ادعاشده که هزینههای برگزاری این رویداد، بودجه تولید تنها چند فیلم است! به نظرم این گفتهها را نباید چندان نباید جدی گرفت.
کارگردان فیلم «دلداده» در پاسخ به این گفته که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، تصویرگر امنیت در کشورمان است، گفت: با این نکته که برگزاری این فستیوال کمک میکند تا به دنیا بگویم در کشورمان امنیت حکمفرماست موافق نیستم، چون فیلمهایی که در داخل تولید میشود و در جشنوارههای خارجی به نمایش درمیآید خود گواه این امر است. مشکل دیگری که من با تفکر جشنوارهای دارم این است که همه آرمانهایمان را در جشنوارهها جستجو کنیم، درصورتیکه سینما به مخاطب متکی است.
این کارگردان تأکید کرد: اگر ما هرساله فیلمهایمان در جشنواره کوچک و بزرگ جایزه کسب کند آیا رونقی را به سینمایمان میآورد؟ آیا کارهای جشنوارهای سینما را زنده میکند. سینما تا زمانی که بیانگر آرمان و خواستههای مردم نباشد هراندازه که روشنفکرانه عمل کند موفق نخواهد بود. اتفاقی که معتقدم سالهاست به آن مبتلا شدهایم.
وی با بیان اینکه پژوهش یکی از الزامات دیگر سینماست، تأکید کرد: جدا از جذابیت به نظرم یکی از کمبودهای دیگر در سینمای فعلی نبود پژوهش است، چون اگر پژوهش داشتیم به این نتیجه میرسیدیم که بسیاری از فستیوالهای که کارایی ندارد، هدر دادن بیتالمال است. برای رهایی از این مسئله پیشنهادم این است، داشتن هیئت پژوهشی کارآمد کمک خواهد کرد که ذائقه مردم شناسایی و همین عامل نیز درنهایت رونق سینما را در پی داشته باشد.
این کارگردان درباره حس نشاطی که جشنوارهها در جامعه ایجاد میکنند، نیز چنین داشت: ممکن است عدهای بگویند برگزاری جشنواره سبب خواهد شد به جامعه نشاط و تزریق شود. این گفته در شرایط معمولی امری صحیح است، اما در وضعیت کرونایی به نظرم چندان کارایی ندارد، یعنی مردم در وضعیت فعلی که تورم و بیماری کرونا آنها را آزار میدهد دیگر اولویتشان جشنواره نیست.
صلحمیرزایی ادامه داد: به نظرم شکل نمایش در سینما، دستخوش تغییرات اساسی شده است. در این میان کرونا نیز کمک کرد تا سرعت این تغییر بیشتر شود. مردم با رایج شدن پلتفرمها و همچنین بالا رفتن کیفیتهای پخش خانگی ترجیح میدهند که فیلمهای سینمایی را در خانه ببینند. برای همین دو راه پیش روی ماست. اول اینکه بخواهیم در مقابل این موج مقاومت کنیم و به آن تن ندهیم یا اینکه بخواهیم از آن برای رسیدن به منافع ملی کشورمان بهره بریم.
وی در پایان تأکید کرد: امروز جدا از نمایش فیلم، بسیاری از جشنوارهها نیز شکلی آنلاین پیدا کردهاند، البته رسیدن به این خواسته در کشورمان چندان راحت نیست، چون عدم پایبندی به قانون کپیرایت، باعث شده صاحبان فیلم کمتر به این حوزه روی خوش نشان دهند، درصورتیکه اگر بتوانیم جلوی قاچاق فیلمها را بگیریم. برگزاری آنلاین جشنواره مخاطبان آن را چند برابر خواهد کرد. لازم به ذکر است برگزاری آنلاین جشنوارههای سینمایی جدای از بالا رفتن میزان مخاطبان از هزینههای اضافی خواهد کاست.