آغاز راه خیرخواهی از جعبه‌‌ای چوبی / فرصت‌‌هایی که با کاغذبازی‌ کشته می‌شوند + فیلم
کد خبر: 3974235
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
ایکنا از فعالیت گروه جهادی زینبیون گزارش می‌دهد؛

آغاز راه خیرخواهی از جعبه‌‌ای چوبی / فرصت‌‌هایی که با کاغذبازی‌ کشته می‌شوند + فیلم

مدیر گروه جهادی زینبیون بندرعباس از توسعه فعالیت‌های این گروه جهادی طی چهار سال گذشته خبر داد و گفت: در آغاز فعالیت‌های گروه جهادی زینبیون، کمک‌های مردمی در جعبه‌ای چوبی جمع‌آوری می‌شد که پس از مدتی و با توسعه فعالیت‌های گروه، موفق به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه برای کمک به محرومان شدیم.

به گزارش ایکنا، گروه‌‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور و نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون هیچ‌ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است.

بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود که بعضاً در حوزه‌های تخصصی نیز انجام می‌شد، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

گروه جهادی زینبیون استان هرمزگان یکی از گروه‌هایی است که علیرغم گذشت نزدیک به چهار سال از فعالیت خود، توانسته است تا برنامه‌های فراوانی را در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم محروم شهرستان بندرعباس و روستاهای اطراف اجرا کند. اعضای این گروه کمک‌های مردمی را ابتدا در جعبه‌ای چوبی جمع‌آوری می‌کردند که پس از مدتی و با توسعه فعالیت‌های خود توانستند نسبت به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه اقدام کنند.

چشم‌داده، مدیر گروه جهادی زینبیون بندرعباس در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی، اظهار کرد: گروه جهادی زینبیون در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد. ابتدا هیچ‌گونه تصمیمی برای ایجاد گروه جهادی نداشتیم و فقط به فکر جمع‌آوری هدایا و کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای نیازمندان بودیم تا اینکه ابتدا جعبه کوچکی تهیه کرده و با همین جعبه بود که کارهای بزرگ گروه ما نیز آغاز شد.

وی افزود: با ایجاد این جعبه جمع‌آوری کمک‌های مردمی، کمک‌های نقدی جمع‌آوری می‌شد و هر سال تابستان صندوق را باز کرده و با پول‌های جمع‌آوری شده، نسبت به خرید کولر و یخچال فریزر برای نیازمندان اقدام می‌کردیم. سپس با گذشت مدتی از آغاز فعالیت‌های گروه، رفته رفته جعبه چوبی جمع‌آوری کمک‌های مردمی به صندوقی قرض‌الحسنه تبدیل شد و در طول سال‌های بعد، کمک‌های نقدی به شکل قرض‌الحسنه و بدون کارمزد به نیازمندان اعطا شد تا بتوانند از آن برای درمان، دانشگاه، اشتغال، خرید جهیزیه عروسی و ... استفاده کنند.

کمک جهادی به نیازمندان از جعبه‌ای چوبی تا صندوق قرض‌الحسنه + فیلم

چشم‌داده در ادامه سخنان خود بیان کرد: گسترش فعالیت‌ها باعث شد تا بالأخره در سال ۱۳۹۶ اقدام به تأسیس گروه جهادی کنیم و به پاس دلاورمردی و رشادت‌های مدافعین حرم‌های علوی و زینبی، نام گروه جهادی خود را گروه جهادی زینبیون قرار دادیم.

مدیر گروه جهادی زینبیون با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی تصریح کرد: فعالیت‌های گروه جهادی ما پیش از شیوع بیماری کرونا بیشتر بر روی تبلیغ و کلاس‌داری و تدریس قرآن متمرکز بود. همچنین، برنامه‌های تبلیغی و مداحی در کلاس‌ها و محافل حسینی و نیز برپایی کلاس‌های ویژه بسیجیان نیز از دیگر برنامه‌های گروه بود که البته این فعالیت‌ها با شیوع بیماری کرونا تعطیل شد.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا در کشور بدون اینکه هیچ هراسی از این بیماری به خود راه دهیم، با لبیک به فرمان امام خامنه‌ای، به موضوع کمک‌های مؤمنانه وارد شده و با تمام توان خود ضمن رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی شروع به فعالیت در این زمینه کردیم.

چشم‌داده اظهار کرد: تغسیل اموات کرونایی، درمان بیماران، اعزام بیماران به تهران و شیراز، ازدواج آسان و تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند، تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند، خرید تور و توپ و لباس ورزشی برای کودکان نیازمندان، کمک به سیل‌زدگان زاج و داربست، رفع مشکل آب روستای سیل‌زده سگن شهرستان بشاگرد، احداث 10 سرویس بهداشتی در روستای سیل‌زده سگن، احداث خانه ایتام و نیازمندان در شهر بندرعباس و روستاها و شهرستان‌های تابعه استان هرمزگان، خرید کولر، یخچال، آبگرمکن، اهدای تلویزیون و فرش، لباس، اعطای بسته‌‎های معیشتی و ... از جمله برنامه‌های گروه جهادی چشم‌داده طی ایام مختلف سال بوده است.

مدیر گروه جهادی زینبیون با بیان اینکه فقط در سال جدید بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان بسته‌های معیشتی تهیه و در میان نیازمندان توزیع کردیم، گفت: خرید لباس عید، میوه، شیرینی و آجیل، خرید تابه و گاز برای پخت نان و ایجاد اشتغال برای بانوان نیازمند، قربانی هر ماهه برای تأمین گوشت گرم گوسفندی برای سفره نیازمندان، پخت غذای گرم و نذری و رساندن آن به دست نیازمندان و ... نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است.

کمک جهادی به نیازمندان از جعبه‌ای چوبی تا صندوق قرض‌الحسنه + فیلم

وی تصریح کرد: ایجاد صندوق قرض‌الحسنه برای ارائه وام اشتغال، ازدواج، هزینه درمان، خرید یا اجاره مسکن و ...، توزیع بسته ارزاق و بسته عیدانه بین نیازمندان بندرعباس و حومه، ذبح گوسفند به صورت ماهیانه و توزیع بین نیازمندان، کمک‌های عمرانی به نیازمندان بندرعباس و حومه از قبیل آب‌رسانی به روستای سگن، ساخت مجموعه سرویس بهداشتی برای روستای سگن بشاگرد، ساخت خانه برای کودکان یتیم و زنان بی‌سرپرست میناب، بازسازی خانه آتش گرفته در بندرعباس و ...، کمک‌های بلاعوض برای هزینه درمان نیازمندان، تسویه حساب نیازمندان در سوپرهای محل، پوشش تعدادی خانواده نیازمند و کودک یتیم به صورت کمک‌های ماهیانه، توزیع نان رایگان در نانوایی‌ها و توزیع بستنی به کودکان در مناسبت‌های مذهبی، برگزاری جشن و مسابقه و ... در مناسبت‌های مذهبی در مجموعه دارالایتام و شیرخوارگاه‌های بندرعباس، کمک به مجموعه‌های دارالایتام و مجموعه سالمندان موجود در بندرعباس (توزیع لباس و غذا و جوایز)، فعالیت‌های فرهنگی و تعظیم شعائر دینی در مناسبت‌های مذهبی اعم از سیاهپوش کردن محله و خیابان‌ها در ایام عزاداری و چراغانی و آذین‌بندی کوچه و خانه‌های محل در اعیاد و برگزاری جشن‌های مذهبی و توزیع کولر و تعمیر و شارژ کولرهای نیازمندان و ... مهمترین برنامه‌های گروه جهادی زینبیون در دوران شیوع بیماری کرونا بوده است.

چشم‌داده اظهار کرد: انجام فعالیت‌های پایه‌ای فقرزدایی و ایجاد اشتغال، همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های مورد نیاز برای اشتغال، ارائه وام خوداشتغالی، مشاوره فکری و کاری در زمینه خوداشتغالی، کمک در تأمین مواد اولیه جهت اشتغال‌های خانگی و کمک در فروش محصولات خانگی، انجام فعالیت‌های فرهنگی جهت افزایش عزت نفس و ممانعت از روحیه تکدی‌گری و ایجاد استقلال و خودکفایی نیازمندان، فراهم کردن زمینه رشد تحصیلی، علمی و فرهنگی کودکان جهت پیشرفت مالی و اجتماعی و فرهنگی نسل آینده این خانواده‌ها، تقویت بنیه مالی صندوق قرض‌الحسنه برای رفع موارد ضروری نیازمندان، تقویت و ساماندهی تیم‌های عمرانی جهت خدمت‌رسانی به مناطق محروم از جمله فعالیت‌هایی هستند که هم‌ اکنون در حال اجرا و انجام آن‌ها هستیم.

مدیر گروه جهادی زینبیون با بیان اینکه در هر حوزه‌ای که احساس نیاز کنیم، ورود خواهیم کرد، افزود: روزی که کسی اموات کرونایی را غسل نمی‌داد، اعضای گروه ما وارد عمل شده و به فرمان مقام عظمای ولایت مشغول خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف شد.

کمک جهادی به نیازمندان از جعبه‌ای چوبی تا صندوق قرض‌الحسنه + فیلم

وی با اشاره به نحوه همکاری مسئولان نهادهای مختلف با گروه‌های جهادی، بیان کرد: متأسفانه مسئولان همکاری بسیار ضعیفی با گروه‌های جهادی دارند و خیلی ضعیف عمل می‌کنند. نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و ... می‌توانند کمک‌های فراوانی به گروه‌های جهادی داشته باشند. در جایی که مردم با مشکلات اقتصادی و فقری که حق ایشان نیست، مواجه هستند، مسئولان باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

چشم‌داده در پایان سخنان خود اظهار کرد: تمامی مسئولان در نهادهای مختلف موظف هستند از هیچ‌گونه کمکی به نیازمندان و گروه‌هایی که درصدد برطرف کردن نیاز این قشر از جامعه هستند، دریغ نکنند. متأسفانه نهادهایی که بودجه فراوانی نیز در اختیار دارند، هیچ‌گونه کمکی به گروه‌های جهادی نمی‌کنند. واقعاً نیازمند کمک مسئولان در تمامی ابعاد برای تأمین نیازهای اجتماعی نیازمندان هستیم. البته اینکه بگوییم مسئولان اصلاً کمکی نمی‌کنند، بی‌انصافی است، اما کمک‌های ایشان بسیار ضعیف است. مسئولان اگر کاغذ بازی‌های خود را کنار بگذارند، می‌توانند به فکر کمک به نیازمندان و گروه‌های جهادی باشند.

انتهای پیام
captcha