امام(ره) پویایی و قدرت اسلام را به جهانیان ثابت کرد + فیلم
کد خبر: 3974480
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
معاون دبیرکل حزب‌الله:

امام(ره) پویایی و قدرت اسلام را به جهانیان ثابت کرد + فیلم

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با سخنرانی در سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» دستاوردهای انقلاب امام خمینی(ره) را برشمرد و گفت: امام راحل با انقلاب خود که با کمک ملت ایران حاصل شد، پویایی و قدرت اسلام را به همه دنیا ثابت کرد.

امام(ره) پویایی و قدرت اسلام را به جهانیان ثابت کرد + فیلمبه گزارش ایکنا، سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) عصر امروز، ۱۳ خرداد در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.  

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با سخنرانی ویدئویی در این سمینار با بیان اینکه این امام خمینی(ره) بود که اسلام را در ایران، منطقه و جهان احیا کرد، گفت: به مدد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اسلام حیات خود را در تمام عرصه‌ها با پویایی و قدرت بازیافت.



مشروح سخنان آیت‌الله شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سمینار بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی اشرف المخلوقات مولانا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

در سی و دومین سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) هستیم، امامی که روح معطر و فضایل عظیم ایشان تمام کره خاکی را دربرگرفت و بار دیگر اسلام را در ایران، منطقه و جهان احیا کرد. تا اینکه همه ما درک کردیم که اسلام بار دیگر حیات خود را با پویایی و قدرت بازیافته است که یادآور روزهای نخست ظهور این دین عظیم به دست پیامبر ما محمد(ص) است.

در سالروز رحلت امام(ره) می‌بایست برجسته‌ترین دستاوردهای حضور امام و انقلاب او و فداکاری‌های امام و جهاد او در کنار ملت مجاهد و مسلمان ایران را برشماریم و همچنین از مواهبی یاد کنیم که ایشان در زمینه‌های فکری، سیاسی، اخلاقی، جهادی و عملی داشته است تا جایی که او هیچ بعدی از ابعاد زندگی عزیز خود را رها نکرد جز اینکه در آن به گونه‌ای عمل کرد که ما را در برابر الگویی فوق‌العاده برای عصر معاصر و همچنین نسل‌های آتی قرار می‌دهد.

در اینجا می‌خواهم درباره تنها یکی از اندیشه‌های امام راحل صحبت کنم که آن اندیشه احیای اسلام یا بازگرداندن اسلام به صحنه زندگی در قرن بیستم و تداوم آن تا آینده امت به منظور فراهم کردن زمینه ظهور آقا امام زمان(عج) است.

احیای اسلام به وسیله امام خمینی(ره) در چهار موضوع نمود داشته است، موضوع اول اینکه امام خمینی(ره) حکومت اسلامی براساس شریعت مقدس پروردگار را احیا کرد، بر مبنای یک قانون اساسی که در جمهوری اسلامی با جوهر اسلام عظیم و ائمه اهل بیت(ع) و تجربه علمای صالحین تاریخ نوشته شده است تا جایی که در برابر یک حکومت اسلامی معاصر قرار گرفتیم که از طریق آن اعلام می‌‌شود که جمهوری اسلامی در ایران، اسلام را حاکم کرده است، نه مثل کاری که خیلی از کشورهای عربی و اسلامی انجام دادند که می‌گویند به اسلام ایمان دارند، اما آن را کنار گذاشته و از حکومت و سیاست و رفتارهای روزانه خود حذف کرده‌اند.

ما یک جمهوری اسلامی را در مقابل خود داریم که یک قانون اساسی اسلامی دارد و آموزه‌هایی دارد که اسلام را به همه حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نظام حکومتی بازگردانده است؛ این احیای اسلام در سطح حکومتی است.

موضوع دوم اینکه امام بیداری اسلامی را در سطح جهان ایجاد کرد. این بیداری ثابت کرد می‌تواند نیازهای انسان معاصر را در همه جوانب زندگی او پاسخ دهد و آموزه‌های حقیقی اسلام را که می‌تواند نیازهای انسان معاصر را پاسخ دهد به امت بازگرداند.

یکی از مسائل مورد بحث این است که آیا اسلام می‌تواند با زندگی انطباق داده شود؟ آیا اسلام می‌تواند در زمان معاصر به کار گرفته شود؟

امام خمینی آمد تا اسلام را با لباس معاصر آن در برابر ما قرار دهد و به همه سؤال‌ها پاسخ دهد و مبلغان در سراسر جهان را تشویق کرد تا بگویند ما راه حل‌های معاصر براساس اسلام در اختیار داریم، نه اینکه اسلام را از صحنه زندگی حذف کنند.

موضوع سوم اینکه امام خمینی(ره) اسلام را به عنوان دینی قابل استدلال و رقابت معرفی کرد، نباید فراموش کنیم که در برابر سرمایه‌داری طغیانگری قرار داریم که توانسته در سراسر دنیا گسترش یابد و نباید فراموش کنیم که ما در برابر کمونیسم و سوسیالیسمی قرار داریم که توانسته به عنوان یک راه حل جایگزین با سرمایه‌داری به رقابت بپردازد.

بنابراین ما در برابر سرمایه‌داری، کمونیسم و اندیشه‌های گزنده‌ای هستیم که تلاش می‌شود در میان انسان معاصر تبلیغ شود و از آموزه‌های الهی و اسلام به دور باشد. امام خمینی(ره) آمد تا اسلام را استدلالگر و قادر به مقابله با سرمایه‌داری، کمونیسم و افکار گزنده و به عنوان جایگزین آنها مطرح کند و اسلام جایگاه و ظرفیتی پیدا کند که بتواند مسلمانان را به عرصه درستی رهنمود می‌سازد که در آن می‌تواند نمونه کامل یک الگوی قابل رقابت باشد.

خداوند متعال می‌فرماید: «دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم». آری ما اکنون متوجه شده‌ایم که دین اسلام به واقع می‌تواند با کمبودها و ناتوانی‌های موجود در اندیشه‌های بشر و اندیشه‌های سرمایه‌داری کمونیسم و غیره رقابت کند.

موضوع چهارم اینکه امام خمینی(ره) اسلام را به گونه‌ای معرفی کرد که دین تغییر و مقاومت باشد و می‌تواند واقعیت‌ها را به سمت بهتر شدن تغییر دهد و پیش ببرد و تسلیم سنت‌ها و رسومات نمی‌شود و در برابر فشارهای استکبار ساکت نمی‌نشیند و از غده سرطانی اسرائیل بیمی ندارد که تلاش کرده است معادله جدیدی را در منطقه ایجاد کند و از طریق آن بر فرهنگ، سرزمین و آینده ما مسلط شود.

شعار امام خمینی(ره) در این خصوص معروف است که فرمودند «نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی»؛ زیرا امام می‌خواهد بگوید که اسلام عزت و قدرت است و ما نیازی به سرسپردگی نداریم باید آن را رد کنیم و نباید اجازه دهیم این غده سرطانی اسرائیل در منطقه ما کاشته شود. باید در برابر آن مقاومت کنیم و در این چهل و دو سال که از عمر جمهوری اسلامی ایران گذشته، تغییر و تحول‌ها در منطقه ثبت شده است و پروژه استعماری استکبار آمریکایی به تدریج در حال سرنگون شدن است و غده سرطانی اسرائیل ضعیف و ضعیف‌تر شده تا به امید خدا ریشه آن کاملاً نابود شود.

این چهار بعدی بود که به احیای اسلام از سوی امام خمینی(ره) مرتبط می‌شود؛ اول تأسیس جمهوری اسلامی، دوم تحقق بیداری اسلامی، سوم منطبق کردن اسلام با نوگرایی به گونه‌ای که قادر به استدلال و رقابت باشد و چهارم ایجاد تحول به سمت مقاومت و این چهار مورد در واقع احیای واقعی انسان و احیای امت و احیای آینده است.

سخن خود را با توصیفی از امام خمینی(ره) به پایان می‌برم که رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای در دیباچه کتاب صحیفه امام با نگاهی کوتاه به شخصیت و زندگی سراسر برکت امام خمینی(ره) داشته است. در بخشی از آن می‌خوانیم: «او دانشمندی پارسا، خردمندی پرهیزگار،‏‎ حکیمی سیاستمدار، مؤمنی نواندیش، عارفی شجاع و هوشمند، فرمانروایی عادل و‏‎ ‎‏مجاهدی فداکار بود.‏ او فقیه، فیلسوف، عارف، معلم اخلاق، ادیب و شاعر بود، برترین کرسی‏‎ ‎‏تدریس و فشرده‌ترین و گرمترین مجمع علمی حوزه در طول سالیان دراز به او تعلق داشت.‏

‏‏در ایشان، خصلت‌های برجسته خدادادی، درآمیخته با آنچه او خود از معارف قرآنی آموخته و دل‏‎ ‎و جانش را به آن زیور داده بود، شخصیت عظیم، جذاب و تأثیرگذاری پدید آورده بود که هر‏‎ ‎‏یک از چهره‌های برجستۀ یک قرن اخیر جهان ـ که قرن رجال بزرگ و مصلحان نام‌آور دینی و‏‎ ‎‏سیاسی و اجتماعی است ـ در برابر آن کم جاذبه، یک بعدی و کوچک به نظر می‌آمدند».

خشنودی خداوند بزرگ مرتبه بر امام خمینی(ره) باد که موهبت او نصیب سراسر جهان شد و دین با وجود او احیا شد تا به ما یادآور شود که اگر مردانی شایسته به دنبال حق باشند حق پیروز است و سلام و رحمت خدا بر شما باد.

سخنرانی ویدئویی شیخ نعیم قاسم در سمینار را در ادامه می‌بینید:

خبرنگار: الهام مؤذنی
انتهای پیام
captcha