امیرحسین جعفرینژادان؛ طراح کمیک موشن «پهلوون» در گفتوگو با ایکنا، از سوی فرهنگسرا اندیشه و خبرگزاری تسنیم به ما سفارش داده شد تا پیرامون مناسبتهای مختلف کمیک موشن تولید کنیم. در این میان چند موضوع نیز به ما معرفی شد، ولیکن انتخاب شهید ابراهیم هادی را خود پیشنهاد کردم. انتخاب این شهید نیز اینگونه بود که تقویم را مرور میکردم و با مناسبتی تحت عنوان «روز فرهنگ پهلوانی» مواجه شدم. این نام برایم جذاب آمد که دربارهاش کار چندانی انجام نشده است.
وی افزود: طبق ارزیابیهایی که انجام شد به این نتیجه رسیدم که با پرداختن به شخصیت شهید ابراهیم هادی میتوان هم به فرهنگ پهلوانی پرداخت هم اینکه دریچهای تازه از شخصیت شهدا را پیش روی مردم قرار داد. لازم به ذکر است درباره شهید هادی حرفهای زیادی گفتهشده و در کتابی که درباره ایشان هست نیز، گوشهای از شخصیت این شهید را شاهد هستیم، اما تصویرگری بهواسطه کمیک موشن این امکان را فراهم میآورد تا با نگاهی جدید به این حوزه توجه شود. کمیک موشن «پهلوون» روایتی واقعی، اما کمتر شنیده شده از مسابقه شهید ابراهیم هادی با محمود کلهر قهرمان کشتی ارتشهای جهان در مسابقات قهرمانی باشگاهها در سال ۱۳۵۵ است. داستان اصلی این کمیک موشن برگرفته از کتاب «سلام بر ابراهیم» است.این هنرمند متعهد با بیان اینکه تیمی ۳۰ نفره برای این کار زحمت کشیده، گفت: تلاش داشتیم حتماً این کار را برای ۸ خرداد که مصادف با روز پهلوانی است، آماده کنیم، خوشبختانه این اتفاق توسط گروهی ۳۰ نفره در یک ماه رخ داد، البته تلاشی که در این رابطه انجام شد زمانی ارزش بیشتر پیدا کرد که اثر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. در این کار خبرگزاری تسنیم هم کمک کرد، چون نریشنهای این کمیک را در این رسانه توسط گروه رویش فیلم انجام دادیم.
جعفرینژادان درباره شخصیت شهید هادی بیان کرد: درباره این شهید یک نکته مهم وجود دارد، آنهم اینکه وی قهرمانی و نامآوری را با چیزی والاتر عوض کرد، آنهم پهلوانی بود. این موضوع برایم بسیار جذاب و زیبا بود، چون چشم بستن از برخی چیزها بهاندازهای همت و وسعت نظر میخواهد که تنها در شهدایی، چون ابراهیم هادی میتوان آن را دید.
وی درباره الزام پرداختن به شهدا در کارهای هنری گفت: نسل جوان به دنبال الگوست، اما آن چیزی که در قالب کارهای هنری میبیند چندان برایش مطلوب نیست، والا اگر غیر از این بود، جذب برخی قهرمانان خارجی نظیر؛ «بتمن» یا «سوپرمن» نمیشدند. ما وقتی این کمیک را منتشر کردیم طبق اظهارنظرهایی که مخاطبان داشتند به این نتیجه رسیدیم که واقعی بودن شخصیتهایی، چون شهید هادی بیش هر چیزی برای مردم مقبول بود، چون میدیدند میتوان در زندگی امروز نیز قهرمان و الگو بود.
طراح کمک موشن «پهلوون» متذکر شد: جالب است بدانید آنها (مردم) از ما تقاضا داشتند که پیرامون شهدایی چون؛ شهید هادی کارهای بیشتری تولید شود، چون به نظرشان آن چیزی را که برای تصویرسازی از قهرمانان نیاز است در شخصیتهایی، چون شهید هادی میتوان مشاهده کرد. نکته دیگری که آنها روی آن تأکید داشتند این بود که در وجود قهرمانانی نظیر شهید هادی شاخصههایی میبینند که برایشان قابل درک است، درصورتیکه قهرمانان خارجی برایشان چنین نیستند.
وی درباره ظرفیت کمیک موشنها در تصویرسازی مناسب از شهدا چنین توضیح داد: درگیری بصری که در کمیک موشن وجود دارد را در هیچ چیز دیگری نمیتوان مشاهده کرد، زیرا در کتاب، انیمیشن یا فیلم، نویسنده یا کارگردان تکتک لحظات را تصور میکند، اما در موشنگرافی و کمیک استریپ چنین نیست. در کمیک فاصله بین پلانها را باید خود مخاطب تصور کند، برای همین درگیری بصری بیشتر خواهد داشت. این امتیاز باعث میشود وقتی مخاطب بیشتر جذب فرم و جذابیت بصری شد به مدد آن محتوا را نیز به شکلی تأثیرگذارتر درک کند.
جعفرینژادان در پاسخ به این سؤال که مشکلات در حوزه موشنگرافی چه موانعی هستند، گفت: اصلیترین مشکل در این میان به مسائل مالی مربوط میشود. در دنیا صنعت کمیک را با سینما مقایسه میکنند، اما در ایران این تصور وجود دارد که این حوزه در زیرمجموعه کتاب قرار دارد. با این توضیح هزینه و زمانی که برای خلق کمیک نیاز است هم برای برخی مسئولان قابل درک نیست. این نگاه اشتباه در شرایطی است که صنعت کمیک در دنیا همپای سینما در حال پیشروی است و درآمدزایی بسیاری نیز به همراه دارد.
وی یادآور شد: صنعت کمیک روی دو پایه استوار است. فرم و محتوا. جالب اینکه ما هردوی آنها را داریم. پس اگر این حوزه حمایت شود، معتقدم اتفاقات خوبی در کشورمان رقم خواهد خورد، البته لازم به ذکر است در چند سال اخیر نگاهها به این سمت بسیار بهتر از قبل شده است. گواه این امر نیز حمایتهایی است که فرهنگسرای اندیشه و خبرگزاری تسنیم از این کمیک موشن «پهلوون» به عمل آوردند.
طراح کمیک موشن «پهلوون» در پایان تأکید کرد: برای اینکه کیفیت کارها رشد کند باید گروههایی که روی تولیدات این حوزه فعالیت میکنند، تقویت شوند. این امر نیز تنها با حمایت محقق خواهد شد، ولی مطمئن باشید هراندازه در این زمینه سرمایهگذاری انجام شود دستاورد آنهم بیشتر خواهد شد.
کمیک موشن «پهلوون» با گزارش هادی عامل و گویندگی آرش جوان و علی زکریایی توسط فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت خبرگزاری تسنیم، شبکه یک سیما و رویش فیلم تولید شده است. علاقهمندان برای تماشای این کمیک موشن میتوانند به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی فرهنگسرای اندیشه به آدرس farhangsara.andishe مراجعه کنند.