کارآفرینی با برند مسلمانی / توانمندسازی زنان را در دل محرومیت دنبال می‌کنم
کد خبر: 3975146
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
حس و حال بانوی کارآفرین از حضور در مجامع بین‌المللی؛

کارآفرینی با برند مسلمانی / توانمندسازی زنان را در دل محرومیت دنبال می‌کنم

یک کارآفرین نمونه در خراسان‌جنوبی گفت: وقتی در کشورهای مختلف حضور می‌یابم، ابتدا پوشش لباس محلی و پوشیده‌ام مردم را جذب می‌کند و سپس هنرهایی که شاید در هیچ جای جهان یافت نشود و به دست زنان روستاهای خراسان‌جنوبی تولید می‌شود، نظر خارجی‌ها را جلب می‌کند و این دو امر حس خوبی را به من هدیه می‌دهد، چراکه با برند مسلمانی توانسته‌ام حرفی را در جهان بزنم.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیل‌گری جهاد دانشگاهی چند سالی است که در کشور کلید خورده و هدفش توانمندسازی و اتصال به بازار محصولات مزیت‌دار استان‌هاست که شاید تاکنون توجه زیادی به آن‌ها صورت نگرفته است.

هدف اصلی در این طرح، شکل‌گیری فعالیت‌های شبکه‌ای در کسب و کارهای خرد و کوچک و ایجاد زنجیره ارزش برای تولیدات و همچنین توانمندسازی و حذف واسطه‌هاست تا هنرمند بدون واسطه با بازار فروش ارتباط گیرد.

کارآفرینی با برند مسلمانی / توانمندسازی زنان را در دل محرومیت دنبال می‌کنم

رقیه طالبی، یک کارآفرین در خراسان‌جنوبی است که توانسته روی پای خود بایستد و با یادگیری و آموزش هنرهایی که از کودکی به آن علاقه داشت، اکنون حرفی برای گفتن داشته باشد. وی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به‌عنوان پشتیبان مشاغل خانگی برگزیده شده تا بتواند آموزش دهد و افراد بسیاری را صاحب کار و درآمد کند.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی افزود: به کمک طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی توانستم کارم را توسعه دهم و اکنون 250 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با من کار می‌کنند.

این بانوی کارآفرین که علاوه بر فعالیت در کارگاهش، توانسته کارهای بزرگ دیگری نیز انجام دهد، افزود: سعی کردم در هر مکان و جلسه‌ای صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی را معرفی کنم تا از این رهگذر بتوانم اشتغالزایی داشته باشم.

طالبی ادامه داد: در طول سال‌های فعالیتم زنان بسیاری را دیدم که مشکل مالی داشتند و به‌واسطه شغلم توانستم آنان را صاحب کار و درآمد مالی کنم که این امر یعنی توانمندسازی و توانمندسازی انسان را بی‌نیاز از مخلوقات می‌کند همانگونه که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «كسی که دنیای خود را با عفت نفس و از راه حلال تأمین می‌كند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت.»

وی بیان کرد: در سال 83 به‌عنوان کارآفرین برتر ملی معرفی شدم و با استفاده از مشاوره‌هایی که از مشاوران طرح توسعه مشاغل خانگی گرفتم توانستم کارم را توسعه داده و دست افراد بسیاری را بگیرم.

این بانوی کارآفرین بیان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با مدیریت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و تسهیل‌گری جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان در واقع به افراد کمک می‌کند تا خود درونی را بیابند و توانایی خود را کشف کنند؛ توانایی که بسیاری مواقع در بسیاری از افراد وجود دارد؛ اما به دلیل عدم شناسایی و نیافتن مجالی برای بروز سرکوب می‌شود.

فعالیت‌های اثرگذار از دل محرومیت‌ها می‌روید

وی که با همراهی این نهادها توانسته کارگاه صنایع‌دستی بانوان روستای سرچاه تازیان و روستای دستگرد را راه‌اندازی کند، معتقد است: فعالیت‌های اثرگذار از دل محرومیت‌ها و نداشتن‌ها می‌روید، چراکه در این زمان‌هاست که توکل معنا می‌یابد و وقتی توکل همنشین انسان شد، موفقیت‌ها او را می‌یابند.

طالبی با خودروی شخصی‌اش برای معرفی محصولاتی که زنان در روستاهای محروم تولید می‌کنند در شهر اقدام می‌کند و علاوه بر آن با کمک همین زنان بسته‌های غذایی را به دست نیازمندان شهر که قبلا آنان را شناسایی کرده، می‌رساند چراکه این امر را یکی از رسالت‌های خود می‌داند.

وی با کمک خیران و جلب نظر آنان از شهرهای مختلف، توانسته تاکنون دیه یک زندانی جرائم غیرعمد را پرداخت و دو عروس را راهی خانه بخت کند.

کارآفرینی با برند مسلمانی / توانمندسازی زنان را در دل محرومیت دنبال می‌کنم

این بانوی کارآفرین در کارگاه مشاغل خانگی خود، تولید هنرهایی چون فرشینه، پارچه‌بافی، حوله‌بافی، مکرمه‌دوزی، رودوزی‌های سنتی، خیاطی، گلیم‌بافی، پلاس و هر نوع تولیداتی که از دست زنان تحت نظرش برآید را دنبال می‌کند.

وی به فروش محصولاتش در ایران راضی نشده و این بازاریابی را در دیگر کشورهای جهان نیز پی گرفته است و معتقد است: زن مسلمان با پوشش اسلامی خود همواره مجالی برای بروز توانمندی‌های خود در جهان دارد و این امر نه تنها مانع پیشرفتش، بلکه باعث پیشرفت وی می‌شود.

طالبی افزود: وقتی در کشورهای مختلف حضور می‌یابم، ابتدا پوشش لباس محلی و پوشیده‌ام مردم را جذب می‌کند و سپس هنرهایی که شاید در هیچ جای جهان یافت نشود و به دست زنان روستاهای خراسان‌جنوبی تولید می‌شود، نظر خارجی‌ها را جلب می‌کند و این دو امر حس خوبی را به من هدیه می‌دهد چراکه با برند مسلمانی توانسته‌ام حرفی را در جهان بزنم.

این کارآفرین یادآور شد: انسان باید برنامه داشته باشد و فرد مسلمان با بهره‌گیری از اصول تأکید شده اسلام در راهی که اسلام برای پیشرفت لازم  و ضروری دیده اقدام کند.

پرداختن به گوهر وجودی خود همان اصلی است که اسلام به آن بسیار تأکید کرده؛ چراکه شناخت خود و توانمندی درونی خود به شناخت خداوند منجر می‌شود.

انتهای پیام
captcha