حاکم شایسته تقویت‌کننده غرور ملی است
کد خبر: 3975171
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

حاکم شایسته تقویت‌کننده غرور ملی است

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه حکمران شایسته باید از جنس عامه مردم باشد، افزود: حاکم شایسته باید غرور ملی را تقویت و از تولیدات داخلی استفاده کند.

یک حاکم شایسته مقوی غرور ملی استآیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: حکمرانی در نگاه دین آدابی دارد و مثلث حکم، حکومت و حکمران هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به دعای منسوب به امام زمان(عج) «.. وَ عَلَى الاُمَرآءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالاِنْصافِ وَ...» به عدل و انصاف اشاره کرد که از مهمترین ویژگی حکمران است.

لائینی با بیان اینکه رانت‌بازی، رشوه، تبعیض و ظلم از نشانه‌های نبود عدالت در جامعه است، تصریح کرد: از مهمترین ویژگی یک حکمران داشتن عدالت است چرا که گفته‌اند حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه حکمرانان و امرا باید مهربان و نسبت به مردم نگاه پدرانه داشته باشند، افزود: برخورد با قهاریت و جباریت با مردم شایسته یک حکمران نیست مگر با افرادی که فزون‌خواه، مرزشکن، اهل سوء‌استفاده باشند جایز است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران تصریح کرد: یک حکمران باید ساده‌منشی زندگی شخصی را حفظ کند و زندگی سازمانی‌اش نیز باید ساده باشد یعنی اداره جامعه از اشرافیت، تجملات، بوروکراسی اداری پیچیده، سرگردان کردن و مأیوس کردن مردم به دور باشد تا عامه مردم بتوانند به ساده‌ترین راه به نهاد‌ها و ادارات دست‌رسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه یک حکمران شایسته باید از جنس عامه مردم باشد، افزود: یک حاکم شایسته باید غرور ملی را تقویت کند، از تولیدات داخلی استفاده کند و درد مردم را بفهمد و از نداری مردم ناآرام و از طبقه متوسط جامعه باشد نه از طبقه اشرافیت.

امام‌جمعه ساری یک حاکم شایسته باید هر نوع امکاناتی که برای خانواده خود می‌پسندد برای آحاد جامعه فراهم کند، گفت: فرزندان حاکمان باید در کشور خود تحصیل دانش کنند و به رشد علمی کشور بیندیشند، مسئولی که در آمریکا و لندن مسکن دارد غرور ملی را زیرپا گذاشته است. حکمران شایسته باید به احساسات ملت و عدل و انصاف، سادگی و ساده‌زیستی توجه کند و در برابر متجاوزان حقوق مردم بایستد و اهل سازش با ظالمان و غاصبان نباشد.

لائینی با اشاره به اینکه اکنون واردات بی‌رویه و باند‌های قاچاق کالا، کمر تولید ملی را می‌شکند، بیان کرد: حکمران باید اهل تقوی، دیندار، مؤمن و متدین و اسوه‌اش امیرالمؤمنین باشد شخصیت‌هایی همچون مالک‌اشتر و در عصر ما رجایی، مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره) نمونه‌هایی از این نوع حکمرانان بودند.

وی ادامه داد: تأثیراتی که زندگی ساده امام(ره) بر افکار جهانی گذاشت بسیار زیاد بود که علاوه بر هوشمندی، مدیریت، پاکدستی، مردمی بودن، در برابر دشمنان نیز با شهامت و شجاعت بود اجازه نمی‌داد دست غارتگران داخلی و خارجی به بیت‌المال بیفتد.

لائینی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولان پاکدست بسیار هستند، گفت: متأسفانه نفوذی‌ها نیز داخل تشکیلات بدنه نظام شدند، اما اکنون در آستانه انتخابات قرار داریم و مردم باید مواظب باشند فریب شعار‌ها را نخورند و از میان کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری و شورای شهر افراد اصلح را انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha