هدایت ایده‌های جوانان به سمت تجاری‌سازی در جهاددانشگاهی اردبیل
کد خبر: 3976591
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

هدایت ایده‌های جوانان به سمت تجاری‌سازی در جهاددانشگاهی اردبیل

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با هدف کمک به هدایت و تجاری‌سازی ایده‌های جوانان با موضوع گیاهان دارویی و گردشگری ایجاد شده است.

رضازاده// هدایت ایده‌های جوانان با محوریت گیاهان دارویی و گردشگری به سمت تجاری‌سازیبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، ۱۹ خردادماه، در جلسه شورای داوری مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی اردبیل، اظهار کرد: این مرکز بر اساس تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان با هدف کمک به هدایت و تجاری‌سازی ایده‌های جوانان با موضوع گیاهان دارویی و گردشگری ایجاد شده است.

اوجی‌اردبیلی خاطرنشان کرد: این مرکز امکان ارائه نظر و پیشنهاد در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی استان اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود را برای جوانان فراهم کرده است و سعی دارد با هدایت و حمایت از آنان زمینه عملیاتی شدن‌شان را فراهم ‌کند.

وی با بیان اینکه ماهیت فعالیت جهاد دانشگاهی، دانشجویی است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه، قشر جوان تحصیل‌کرده را برای نقش‌آفرینی در پیشبرد اهداف جامعه راهنمایی می‌کند.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با ارائه گزارشی از روند آغاز به کار مرکز نوآوری و شتاب‌دهی استان اردبیل افزود: این مرکز فضای مناسبی برای تبیین ایده‌ها و بهره‌مندی از مشاوره‌ صاحبان امر فراهم کرده است که جوانان می‌توانند از امکانات ایجاد شده در این مرکز بهره‌مند شوند.

اوجی‌اردبیلی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با تمرکز بر روی یک موضوع آن را به سرانجام می‌رساند، اضافه کرد: نمونه این تمرکز، ایجاد مزرعه گیاهان دارویی بود که با هدف تغییر الگوی کشت در سال 1388 توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و در ادامه با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های کشت بافت و تحقیقات کشاورزی، به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی منجر گردید که هم‌اکنون 17 واحد فناور در آن مستقر و از حمایت‌های آن برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان به دنبال ایجاد خط تولید گیاهان دارویی از کشت تا فرآوری است تا بتواند با این کار در راستای توسعه علمی و اقتصادی استان گام بردارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، به اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل اشاره و اضافه کرد: جهاددانشگاهی در این طرح علاوه بر انجام آسیب‌شناسی طرح جامع گردشگری استان، به‌روزرسانی آمار و اطلاعات حوزه گردشگری، تهیه نقشه از تمام ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی استان، ارائه برنامه‌های عملیاتی برای پروژه‌های شاخص استان به ویژه کمربند طلائی سبلان، آینده پژوهی برای ترسیم افق بیست ساله گردشگری استان، ساماندهی گردشگری الکترونیک و برندسازی و اتصال به بازارهای بین‌المللی، نگاه ویژه‌ای به بخش‌های گردشگری نوین چون گردشگری ورزشی ، مذهبی و گردشگری سلامت دارد.

در این جلسه سید صادق حسینی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، انتشار فراخوان جذب ایده‌های جوانان در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی توسط مرکز نوآوری و شکوفایی را ارزشمند خواند و اضافه کرد: برگزاری استارت‌آپ‌های تخصصی و همکاری دستگاه‌های مرتبط می‌تواند به گردآوری ایده‌ها کمک شایانی کند.

در این جلسه شهابی، مدرس کارآفرینی دانشگاه‌های استان اردبیل توجه به مقوله آموزشی ایده‌پردازان را خواستار شد و افزود: در حال حاضر خلاء تولید محتوا برای فعالیت‌های فناورانه احساس می‌شود که جهاد دانشگاهی با توجه به تجارب مفید خود می‌تواند در این زمینه ورود موفقی داشته باشد و با ارائه آموزش‌های لازم به ایجاد کسب و کار استان کمک کند.

در این جلسه ۵ ایده رسیده به مرکز نوآوری و شتابدهی استان اردبیل توسط ایده‌پردازان ارائه شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha