انگیزه فعالیت‌هایم را از حفظ قرآن می‌گیرم
کد خبر: 3976920
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

انگیزه فعالیت‌هایم را از حفظ قرآن می‌گیرم

یک حافظ کل قرآن گفت: حفظ قرآن باعث شد تا در کار‌های دیگر هم جدی و پرتلاش باشم، حفظ قرآن عامل ایجاد انگیزه و انرژی لازم برای شروع و ادامه فعالیت‌هایم است.

انگیزه و انرژی شروع فعالیت‌هایم را از حفظ قرآن می‌گیرمسمیه خاکزاد، حافظ کل قرآن کریم از دارالقرآن امام خمینی(ره) ناحیه یک ساری، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: بهترین مشوق من در حفظ قرآن، انرژی دریافت شده از خداوند، پدر و مادرم و اساتید بزرگوارم بود.

وی با بیان اینکه برای قدم گذاشتن در یک راه، ابتدا باید شرایط را سنجید و بعد ذره‌ای از آن را انجام داد تا متوجه پیشرفت در این راستا شویم، افزود: حفظ قرآن هم همین است که ابتدا سوره کوچک قرآن را حفظ کردم و بعد متوجه این شدم که قرآن مانند یک آهنربا من را به خود جذب می‌کند.

خاکزاد ادامه داد: بخاطر دارم اولین باری که در حضور دیگران تلاوت کردم کمی استرس گرفتم و خجالت کشیدم، اما خود آیات قرآن به من آرامش خاطر داد و سعی کردم از راهنمایی‌های استاد عزیزم خانم اکبری و استادان خوب دارالقران خانم اسدی و خانم عندلیب خواه، بهره ببرم.

وی افزود: روش حفظ من اینگونه بود که ابتدا صفحه مورد نظر را گوش داده، سپس مفهوم کلی صفحه را می‌خواندم و بعد آیه به آیه حفظ کرده و آیات حفظ شده را به هم متصل می‌کردم تا آن قسمت را حفظ کنم. در زمان حفظ برای هر آیه هم تفسیر آیات را می‌خواندم و تقریباً مفاهیم آیات قرآن را می‌دانم. نگاه دقیق به آیات قرآن باعث می‌شود که یک تصویرسازی ذهنی ایجاد شود و در هنگام تلاوت کردن کمک کننده باشد.

خاکزاد گفت: بعد از اینکه یک صفحه از حفظ را انجام دادم، آن یک صفحه را با همان کتابت سعی می‌کردم بنویسم تا تصویرسازی ذهنی قوی‌تری پیدا کنم. همه آیات قرآن کریم مفاهیم تازه‌ای دارد و گفتن اینکه کدام آیه شیرین‌تر است کار سختی است، اما یکی از شیرین‌ترین آیات آیه ۶۸ سوره طا‌ها هست که خداوند به حضرت موسی می‌فرماید: «قُلنا لاتَخَف اِنَّکَ اَنتَ الاَعلَی؛‌تا من هستم هیچ وقت نترس که بی‌شک تو برتری». در این آیه خداوند قدرت خود را به نمایش می‌گذارد که ذهن انسان را به چالش می‌کشد.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: تاکنون رتبه دوم حفظ ۱۰ جزء مسابقات استانی اوقاف، رتبه سوم شهرستانی مسابقات بسیج، رتبه دوم حفظ ۱۰ جزء و ۲۰ جزء مسابقات استانی آموزش و پرورش را به توفیق الهی کسب کردم. در آینده توفیق این را داشته باشم که در مسابقات حفظ کل شرکت کنم.

وی ادامه داد: حفظ قرآن را می‌شود در منزل هم انجام داد، اما حضور یک استاد دلسوز حفظ قرآن را سهولت می‌بخشد و حضور یک استاد باعث می‌شود که مسئولیت‌پذیری فرد بالا رفته و کارش را با جدیت دنبال کند.

خاکزاد در پایان با بیان اینکه انگیزه و انرژی لازم برای شروع و ادامه کارهایم را حفظ قرآن می‌دهد، اظهار کرد: حفظ قرآن مانند قطاری است که ۳۰ ایستگاه دارد که بعضی افراد در همان مراحل اول پیاده می‌شوند، اما بعضی دیگر تا آخرین مرحله رفته و خود را به مقصد می‌رسانند. خدا را شکر می‌کنم من جزو افراد دسته دوم بودم. خدا را شکر می‌کنم که هیچ وقت احساس خستگی در راه حفظ قرآن نکردم و حتی حفظ قرآن باعث شد تا من در کار‌های دیگر هم جدی و پرتلاش باشم.

انتهای پیام
captcha