انتخابات مظهر دو حکم الهی ادای امانت و قضاوت است
کد خبر: 3977374
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
حجت‌الاسلام‌ محمدی:

انتخابات مظهر دو حکم الهی ادای امانت و قضاوت است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه انتخابات مظهر دو حکم الهی «ادای امانت» و «قضاوت» است، گفت: ادای وظیفه شرکت در انتخابات مصداق «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا» و انتخاب اصلح مصداق «إِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شب گذشته، 23 خردادماه، در ویژه‌برنامه مجازی «آیات و اشارات» با موضوع «ضرورت حضور در انتخابات و انتخاب اصلح» که به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی منطقه آزاد کیش برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 58 سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا؛ همانا خدا به شما امر می‌کند که امانت‌ها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خدا شما را پند نیکو می‌دهد، که خدا شنوا و بیناست».

وی افزود: انتخابات مظهر دو حکم الهی «ادای امانت» و «قضاوت» است. ریاست پیدا کردن بر جمهور و تصدی پیدا کردن در شورای شهر و روستا، امانت‌هایی هستند که باید به اهلش ادا شوند. در انتخاب فرد اصلح نیز ما بین چند نفر قضاوت می‌کنیم. ادای وظیفه شرکت در انتخابات مصداق «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا» و انتخاب اصلح مصداق «إِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» است.


بیشتر بخوانید:


دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اقتضای عدالت این است که هر چیز در جای خود قرار گرفته و شایسته‌ترین فرد در سمت ریاست جمهوری و شایسته‌ترین افراد در شورای شهرها و روستاها قرار بگیرند. امانت تمام سرمایه مادی، معنوی، الهی و انسانی را یک‌جا شامل می‌شود. هرچه در اختیار ماست، تمامی ظرفیت‌های ظاهری و توانمندی‌های ما، عقلانیت و احساسات باطنی ما امانت الهی در اختیار ما هستند.

محمدی اضافه کرد: هر انسان با هزاران استعداد ظاهری و باطنی، مادی و معنوی متولد می‌شود. تمامی اموال، ثروت‌ها، رهبری، مسئولیت‌ها، سرمایه‌های تاریخی، میراث فرهنگی همه و همه امانت‌هایی در اختیار ما هستند. ما باید تلاش کنیم در بهترین شکل ممکن، امانت‌های الهی را ادا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات ضمن اینکه یک حق است، تکلیف و از مصادیق امانت است و باید به اهلش واگذار شود. انتخابات، لیله‌القدر سرنوشت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور و جلوه‌گاه حضور آزادانه مردم است. اگر بتوانیم منتخبی که هوشمند، انقلابی، مخلص و مجاهد فی سبیل الله باشد را انتخاب کنیم، کشور خود را برای سال‌ها بیمه کرده‌ایم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امنیت کشور را واکسینه می‌کند، بیان کرد: خداوند در سوره قریش می‌فرماید: «لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ، إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ، فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ، الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ؛ خدا فیل‌سواران را هلاک کرد تا قریش را با یکدیگر و با مردم و با حرم امن الفت دهد، و نیز به سفرهای تجارتی زمستانی و سفرهای تجارتی تابستانی پیوند و انس دهد تا در آرامش و امنیت، امر معاششان را تأمین کنند، پس باید پروردگار این خانه را بپرستند، پروردگاری که آنان را از گرسنگی نجات داد، و از بیمی که از دشمن داشتند ایمنی‌شان بخشید».

محمدی ادامه داد: رفاه و امنیت 2 نیاز قطعی بشر است و اولویت فوق‌العاده بالایی دارد. یکی از راه‌های تأمین امنیت ملی شرکت در انتخابات است. برای اینکه دشمن از ما مأیوس شود و ما را رها کند باید حضور پرشوری در انتخابات داشته باشیم. تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در قالب گروه‌های ضدانقلابی در داخل و خارج، انجمن حجتیه و ... ترویج عدم شرکت در انتخابات می‌کنند. عدم شرکت در انتخابات خواست دشمن است و فرد عاقل خواست دشمن را اجرایی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اقتضائات عقل و شعور ایجاب می‌کند که عکس خواست دشمن عمل کنیم. دشمن 99 درصد اراده‌اش را گذاشته تا انتخابات برگزار نشود، اگر برگزار شد پرشور برگزار نشود و اگر پرشور برگزار شد، کاندیدایی که به او نزدیک‌تر است انتخاب شود. ایران به دلیل شرایط خاص، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، منابع غنی معدنی و نیروی انسانی بی‌نظیری که دارد در طول تاریخ مورد طمع دشمنان مختلف بوده است. یکی از راه‌های بیمه کردن کشور در مقابل دشمن برگزاری انتخابات پرشور است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: حضور حداکثری، قدرت چانه‌زنی ما را در تمامی مذاکرات بین‌المللی به خصوص مذاکرات برجام، افزایش می‌دهد. مذاکرات برجام باید در چارچوبی که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) می‌خواهند؛ جلو رود و این مهم با حضور حداکثری در انتخابات میسر می‌شود.

محمدی اظهار کرد: ممکن است برای برخی افراد عملکرد کارگزاران موجب دل‌زدگی آنان از اصل نظام شده، انگیزه‌های آنان را سوزانده باشد و احساس کنند که مشارکت‌های قبلی‌شان دچار ناکامی شده، به درهای بسته خورده و سفره‌شان روز به روز کوچک‌تر شده است. این افراد 2 راه دارند. یک راه این است که به عنوان اعتراض به حاکمان قبل در انتخابات شرکت نکنند و راه بهتر این است که شرکت کرده و اعتراض خود را این‌گونه بیان کنند.

وی ادامه داد: نگاه ما به انتخابات نباید صفر و صدی باشد. اینکه انتظارات تمام میل‌ها، رنگ‌ها، تنوعات فکری و نحله‌ای در انتخابات تأمین شود از محالات است و در هیچ جای دنیا امکان‌پذیر نیست.  افرادی که به دلیل ناکارآمدی حاکمان دچار سرخوردگی شده‌اند، ببینند کدام کاندید منتقد وضع موجود است، برنامه قوی‌تری برای تحول ارائه می‌دهد و با رأی به این کاندیدا بهتر می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: در ریاست جمهوری به دلیل حساسیت بالایی که دارد مراکزی که نظارت‌های ویژه را اعمال می‌کنند بر اساس معیارها و ضوابط قانونی با کاندیداها مواجه می‌شوند که برخی از این مسئله به عنوان محدودیت در انتخاب تعبیر می‌کنند. این مسئله از جهتی محدودیت است اما از جهت دیگر کمک به مردم برای راه یافتن به انتخاب درست‌تر است. اگر ادله شورای نگهبان بر رد صلاحیت بسیاری از کاندیداها که محرمانه هستند را بدانیم، متوجه می‌شویم به مردم خدمت بزرگی شده که هرکسی را بر سر راه انتخاب آنان نگذاشته‌اند.

محمدی اضافه کرد: چه معترض به وضع گذشته باشیم و چه احساس کنیم که کارگزاران باید با وسعت بیشتری انتخابات را برگزار می‌کردند، ضمن اینکه اعتراض آنان به ضعف‌های دولت جاری و همین‌طور امکان تأمین سلایق بیشتر در انتخابات را وارد می‌دانم اما مرجع تصمیم‌گیرنده، تصمیم خود را گرفته و باید در همین شرایط کاری معنادار کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات دفاع از خود است، بیان کرد: هر انسانی به‌مثابه یک آجر در ایجاد امنیت کشور است و 85 میلیون قطعه با هم ایران را می‌سازند. امنیت ایران به این پیوستگی و مشارکت همه این قطعات بستگی دارد. هرچه تعداد افرادی که می‌توانند بنایی در امنیت کشور بگذارند بیشتر باشد، حصن حصینی که برای صیانت از افراد، خانواده‌ها و جامعه ایرانی تشکیل می‌شود مرتفع‌تر، عظیم‌تر، قوی‌تر و استوارتر خواهد بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: تاکنون 3 مناظره برگزار شده و به بسیاری از سلایق کاندیداها آگاه شدیم. یکی از ویژگی‌های مهم انتخاب اصلح، مردمی بودن و یکی از مصادیق مردمی بودن، ساده زیستی و رعایت مصلحت‌های مردم و حضور در میان مردم است. اینکه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر ساده زیستی و کشیدن درد فقر مردم تأکید داشتند، یک نکته کلیدی است.

محمدی ادامه داد: کسی که درد فقر را نکشیده اصلاً متوجه نمی‌شود که فقرا چه دردی دارند. فردی که با قلدری می‌گوید من چند هزار میلیارد ثروت دارم و این نشان از کفایت من دارد، بسیاری از مسائل و دردهای مردم از چشمانش پنهان می‌شود. ما نیاز به کارگزاری داریم که فقر را چشیده و یا با فقرا نشسته باشد.

وی تصریح کرد: ضدفساد و پاکدست بودن، داشتن منطق صحیح و خوب در گفتمان، تقوای در بیان و پرهیز از تندخویی و ادبیات خشن و نامناسبی که احساسات مردم را خدشه‌دار کند از معیارهای دیگر انتخاب اصلح است. یک حاکم، یک مبلغ دین که رسالت‌های بزرگ اصلاح را بر عهده دارد، حق ندارد در رفتارش تندی داشته باشد. ادبیات تندخویانه نمی‌تواند از خصوصیات یک حاکم حقیقی اسلامی باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: یکی از اصول اساسی در اصلح بودن، دانش و تجربه کافی است. یک رئیس‌جمهور تنوعاتی از دانش در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... نیاز دارد. البته نمی‌شود که در همه این زمینه‌ها متخصص باشند اما بهترین رئیس‌جمهور کسی است که کابینه‌اش در حوزه‌های تخصصی از خودش قوی‌تر باشند و خود مدیریت کلان و راهبری را به عهده بگیرد. از این رو تجربه مدیریت موفق و دانش مدیریت کافی می‌تواند به او کمک کند.

محمدی خاطرنشان کرد: داشتن تخصص در یکی از حوزه‌های اقتصاد، قضا، علوم سیاسی، علوم اجتماعی خوب است اما آنچه مهم است، دانش و تجربه کافی مدیریتی برای راهبری این فرایندهای مختلف در لایه‌های نظام است. همچنین بهره‌مندی از قاطعیت باید از ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور باشد. در هر بخشی از کشور که مدیران قاطعیت کافی دارند موفق هستیم و می‌بینیم که در جاهایی با تنگنا مواجه هستیم که از عدم قاطعیت رنج می‌بریم.

وی در پایان یادآور شد: مردم چه از جنس مذهبی و چه معترض به عنوان یک حق و تکلیف و به عنوان یک ایرانی، حضور در انتخابات را برای خود محرز کنند. شاید کاندیداها ایدئال‌های افراد را تأمین نکنند اما افراد می‌توانند فردی را که به نظراتشان نزدیک‌تر است را انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha