یادگاری از فرهاد بوسنی که روز مسجد را تاریخی کرد + عکس
کد خبر: 3977446
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

یادگاری از فرهاد بوسنی که روز مسجد را تاریخی کرد + عکس

مسجد فرهادیه یکی از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی است و به‌خاطر آن روزی را در تقویم بوسنی بنام «روز مسجد» نامگذاری کرده‌اند. در این روز مردم به مساجد می‌روند، غبارروبی می‌کنند، گل می‌گذارند و مساجد تکریم می‌شوند. اما چرا این روز؟

ه یاد فرهاد بوسنی

به گزارش ایکنا از بوسنی، هفتم می سال ۱۹۹۳ مسجد تاریخی فرهادپاشا یا فرهادیه شهر بانیالوکا که امروز پایتخت جمهوری صربسکا بوسنی و مرکز مسیحیان ارتدوکس است به دست نیروهای تندروی صرب (چتنیک‌ها) با دینامیت تخریب شد و آنها تیشه به ریشه این مسجد زدند؛ مسجدی که یکی از پایه‌های مهم تاریخی بوسنی و نمونه زیبایی از معماری اسلامی منطقه بالکان و اروپا بود و در قرن ۱۶ میلادی به دستور حاکم سانجاک، ‌فرهادپاشا و به دست یکی از شاگردان معمارسینان بنا شده بود.

بعد از تخریب مسجد فرهادیه و در طول جنگ تقریباً تمام مسلمانان از این شهر رانده شدند و موضوع بازگشت آنان به این شهر یک نوع اعاده حیثیت بود.

نخستین پروژه بازسازی این مسجد در سال ۲۰۰۱ از سوی جامعه اسلامی بوسنی آغاز شد اما به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شد اما پروژه بازسازی و مرمت این مسجد تاریخی مجدد در سال ۲۰۱۴ آغاز و در سال ۲۰۱۵ به بهره‌برداری رسید.

مسجد فرهادیه در عین زیبایی و شکوه، غریب و ناشناخته است. مسلمانان کمی به این شهر بازگشته‌اند و هنوز فضای شهر بسیار سنگین و حجاب بانوان دشوار است. مسلمانان بانیالوکا به مراسم روز مسجد به مثابه روز سفر سایر مسلمانان به این شهر نگاه می‌کنند.

به قلم مریم رضائیان از بوسنی

انتهای پیام
captcha