بزرگداشت قاری مشهور به «صوت‌الباکیه» و «صوت‌الخاشعه» + صوت
کد خبر: 3979086
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
به یاد محمد صدیق منشاوی /

بزرگداشت قاری مشهور به «صوت‌الباکیه» و «صوت‌الخاشعه» + صوت

استاد محمد صدیق منشاوی از بزرگترین قاریان جهان اسلام به چه صفاتی شناخته می‌شد و دلایل آن چه بود؟

به گزارش ایکنا، به مناسبت سالروز درگذشت استاد محمدصدیق منشاوی از اساتید قرائت قرآن کشور مصر، به بیان بخشی از زندگی این مقری بزرگ می‌پردازیم.

نقل می‌شود که او در دوره یکی از رؤسای‌جمهور مصر به کاخ ریاست‌جمهوری دعوت می‌شود و به شیخ می‌گویند: «این افتخاری است که نصیب هر فردی نمی‌شود.» شیخ در جواب می‌گوید: «چرا رئیس جمهور بین مردم نمی‌آید و این افتخار را نصیب خودش نمی‌کند؟»

شیخ محمد صدیق منشاوی در شهر منشاه مصر متولد شد. وی به همراه پدر و برادرش از قاریان مشهور بود و به عنوان منشاوی منصوب شدند. علوم و قرائت‌های قرآن را نزد پدرش آموخت و در 9 سالگی حافظ قرآن شد. در شب‌های ماه مبارک رمضان، مجلس قرائت قرآن برگزار می‌کرد و در جوانی با تلاوت در محافل و رادیو مصر شناخته شد و از استادان خبره مصر و جهان اسلام شد.

او همچون پدرش برای تلاوت قرآن، پولی دریافت نمی‌کرد. صوتی زیبا، لحنی گرم و صدایی حزین داشت. لحظه تلاوت از خوف خدا با تواضع، چشمانش را می‌بست و با تسلط بر قرائت هفتگانه و احکام تجوید، معانی قرآن را به شنونده منتقل می‌کرد، حضار در مجلس تلاوت او از شدت تأثر همه می‌گریستند.

منشاوی در اواخر عمر به بیماری سرطان حنجره مبتلا شد. پزشکان او را از تلاوت قرآن منع کردند، اما وی نپذیرفت، زیرا جدایی از قرآن برایش سخت بود و عاقبت جانش را در مسیر قرآن هدیه کرد. وی 30 خرداد 1348 در شهر قاهره جان به جان آفرین تسلیم کرد و او را شهیدالقراء نامیده‌اند.

او اشاره کرده است که «یکی از بزرگترین افتخاراتم این است که در سه مسجد مهم و بزرگ دنیا مسجدالحرام، مسجد‌النبی(ص) و مسجد‌الاقصی تلاوت کردم.» 

برخی از قاریان حتی به این اذعان دارند که استاد منشاوی نه‌ فقط دارای تلاوت‌های خاشعانه است، بلکه تلاوت‌های ایشان را باید مؤدبانه توصیف کرد.

برنامه محله تلاوت شامگاه گذشته رادیو قرآن به معرفی این استاد شهیر و آشنایی مخاطبان با یکی از قراء کشورمان که به سبک استاد منشاوی تقلید می‌کنند، اختصاص یافت. پخش فرازها و قطعاتی از تلاوت‌های ناب و شاهکار شیخ محمد صدیق منشاوی، پیام‌های صوتی مخاطبان این برنامه، قرائت پیام‌های ارسالی به سامانه پیام کوتاه رادیو قرآن و ... از جمله اهم بخش‌های این برنامه بود.

در بخش دیگر این برنامه ارتباط تلفنی با سیدمصطفی حسینی بود. وی از جمله قاریانی است که به سبک استاد محمدصدیق منشاوی تلاوت می‌کند. قرائت‌های وی منطبق با الحان استاد منشاوی است. وی درباره استاد منشاوی و علت نامیدن ایشان با عنوان «صوت‌الباکیه و صوت‌الخاشعه» اظهار کرد: این موضوع کاملاً به شخصیت استاد باز می‌گردد. صدا، صوت و حالت‌های فنی که در صدا وتلاوت ایشان ظاهر می‌شود، حتما منشأ شخصیتی و روحی دارد و تعاریفی که از اساتید و کتاب‌ها از ایشان شنیده‌ایم این برآمده است. استاد منشاوی، استاد زاهد بودند و دنیا را ترک گفته بودند و همین بود که بر روی شخصیت ایشان اثر گذاشته بود. ایشان شخصیت متواضع و خوش اخلاقی داشتند.

کد

وی درباره علت انتخاب سبک این استاد در تلاوت بیان کرد: انتخاب یک قاری، ممکن است، تصادفی باشد، اما ادامه دادن آن قطعاً به عشقی نیاز دارد. شاید شما قاری مصری را انتخاب کنید و مدتی با آن استاد همراه شوید، اما دوام نیاورد. من از 10سالگی تا به امروز از ایشان تقلید می‌کند و دلیل آن هم چیزی فراتر از جنبه فنی آن است و معتقدم قرآن را باید اینگونه خواند، چون اینگونه تلاوت به رضای خدا و اهل‌بیت(ع) نزدیک‌تر است.

کد


محله تلاوت، جُنگ عصرگاهی شبکه رادیویی قرآن است كه بعداز ظهرها به مدت 60 دقیقه با پخش زیباترین تلاوت‌ها از قاریان جهان اسلام و ارتباط تلفنی با قاریان ایرانی به صورت زنده به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha