مؤسسات قرآنی را به چشم بنگاه تجاری نبینید
کد خبر: 3980240
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
ابراهیم مرادی:

مؤسسات قرآنی را به چشم بنگاه تجاری نبینید

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر بیان کرد: متأسفانه همگی برای عدم جرایم و تکالیف مالیاتی، بسیج شده‌ایم و به نوعی به جای تلاش‌ در امور قرآنی، برای رفع مانعی بزرگ یعنی مالیات، تلاش می‌کنیم.

ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا، با گلایه از مشکل مالیاتی مؤسسات قرآنی بیان کرد: ثبت تمامی مؤسسات قرآنی در اداره ثبت شرکت‌های غیر تجاری انجام شده، اما با ما تجاری برخورد می‌کنند، این دوگانگی چطور تعبیر می‌شود؟ امور مالیاتی، مؤسسات را در رده شرکت‌های تجاری می‌بینند.

وی افزود: زمانی مؤسسات قرآنی صرفاً باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و بارگذاری می‌کردند که هیچ گلایه‌ای نبود، ولی الان بیش از بیست مورد الکترونیکی و به‌روز اضافه شده که واقعاً در چارچوب وظایف مؤسسات نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده است. با توجه به اینکه مؤسسات از لحاظ قانونی معاف هستند، واقعاً ضرورتی به انجام این امور نیست.

مرادی اظهار کرد: سال 98 به خاطر همین عدم آگاهی از ثبت معاملات فصلی(معاملات فصلی در سال ۹۵)، حساب اتحادیه اینجانب و میرشکاری، رئیس هیئت مدیره و شهبازی، عضو سابق هیئت مدیره مسدود و پس از پرداخت حدود شش میلیون‌ ‌تومان جریمه(پس از حضور در هیئت بدوی مالیات و تخفیف جریمه ۱۳ میلیون تومانی) حساب‌ها مفتوح شد.

وی گفت: در گذشته می‌توانستیم معاملات فصلی را انتخاب کنیم، ولی الان مشکلی که ایجاد شده، باید معاملات ثبت شود، در حالی که هیچ کدام از مؤسسات قرآنی معامله‌ای انجام نمی‌دهند و فاکتوری هم ندارند. این آیتمی که اداره مالیات آماده کرده کلی هست، مثلاً برای شرکت پتروشیمی است که باید دفاتر بگیرد و معاملات فصلی‌اش که مثلاً مواد اولیه‌ای که فروخته و با کشتی صادر کرده، کارهای تجاری که انجام می‌دهد، فصل به فصل ثبت کند تا فرار مالیاتی رخ ندهد. بعد از آن هم باید ارزش افزوده داده، اظهارنامه عملکرد را هم تقدیم کند، دفاترش را تکمیل و حسابرسی را کامل کند. ما هم همین کارها را باید انجام دهیم تا بعداً به ما بگویند که شما معاف هستید. مؤسسات، معاملات رسمی ندارند که ثبت کنند.

مرادی پیشنهاد داد تا اتحادیه کشوری، نشستی با مسئولان کشوری در امور مالیاتی داشته باشند که راه حلی برای این معضل پیدا کنند. الان بین مؤسسات قرآنی و شرکت‌های پتروشیمی و ذوب آهن هیچ فرقی وجود ندارد. امور مالیاتی سامانه واحدی تهیه کرده و همه ما را مکلف به انجام این موضوع کرده است. موضوع بسیار ساده اینکه محل ثبت ما اداره ثبت شرکت‌های غیر تجاری بوده اما امور مالیاتی از غفلت و بی‌توجهی ما سوءاستفاده کرده و همه مؤسسات و شرکت‌ها را یکی دیده است. ما یکپارچه برای عدم جرائم و تکالیف مالیاتی، بسیج شدیم و به نوعی به جای تلاش‌های قرآنی برای مالیات تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha