آیت‌الله بهشتی با شهادتش جان دیگری به انقلاب بخشید
کد خبر: 3980621
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
امام جمعه موقت تبریز:

آیت‌الله بهشتی با شهادتش جان دیگری به انقلاب بخشید

امام جمعه موقت تبریز، با بیان اینکه آیت‌الله بهشتی با شهادتش جان دیگری به انقلاب بخشید و چهره نفاق را آشکار کرد، گفت: در جبهه‌ها شور دیگری ایجاد شد و رزمندگان ما توانستند آن حماسه‌ها را ایجاد کنند.

آیت‌الله بهشتی با شهادتش جان دیگری به انقلاب بخشیدبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عالی، امام جمعه موقت تبریز، امروز، 7 تیرماه، در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهدای هفتم تیر، شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، در محل گلزار شهدای وادی رحمت تبریز، گفت: حادثه هفتم تیر سال ۶۰ یکی از اتفاقات تأثیرگذار در تثبیت انقلاب اسلامی است و اوج احساسات و جریانات انقلاب اسلامی در این سال است و اگر به جریانات سال ۶۰ دقت کنیم می‌بینیم که چه تلاطم و طوفان‌هایی را پشت سرگذاشته‌ایم و به برکت ولایت فقیه به ثبات رسیدیم.

وی با اشاره به حوادث اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از جمله‌ اعلام جنگ مسلحانه داخلی از طرف منافقین و ترور شخصیت‌های برجسته انقلاب، گفت: امروز به برکت ولایت فقیه به استقرار درخت تنومند نظام رسیدیم.

عالی، با اشاره به زحمات و تلاش‌های شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، افزود: شهید بهشتی، شخصیت فوق‌العاده‌ای داشت و همزمان شاگرد علامه طباطبایی و محقق داماد بود. محقق داماد یکی از علمای بزرگ و دارای درس عمیقی بود که می‌گفت تعداد کمی از افراد می‌توانند در دریافت و انتقال مثل شهید بهشتی باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شهید بهشتی یک فقیه نواندیش، به روز و مسلط به مسائل جدید و اقتضائات زمان بود. بنا بر گفته امام راحل نیز شهید بهشتی به تنهایی یک ملت بود که این سخن حاکی از جامعیت علمی و سایر جامعیت‌های موجود در این بزرگوار است.

وی ادامه داد: امام راحل هم‌چنین در رابطه با مظلومیت آیت‌الله بهشتی می‌گفتند، شهید بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود. جریانات بنی صدر، منافقین، حزب توده، فداییان خلق و هجمه‌های مختلف دیگری از هر طرف به این شخصیت بزرگ انجام می‌گرفت و آنقدر یکه و تنها در مقابل این حملات قرار داشت که امام خمینی (ره) فرمودند، مظلومیت ایشان از سایر جهاتش بالاتر است.

عالی، با بیان این‌که دشمن به شخصیت شهید بهشتی واقف بود، گفت: این شهید والامقام، بزرگترین نقش را در قانون اساسی و تثبیت جایگاه ولایت مطلقه فقیه داشت، لذا از ابتدا دشمن سعی در ترور این شخصیت داشت.

وی متذکر شد: دشمنان انواع ترورهای شخصیتی و افتراها و تهمت‌ها از جمله آمریکایی بودن شهید بهشتی را مطرح کردند. تمامی این اتفاقات، برای ما تجربه هست و در نتیجه انسان باید دقت کند که نفاق جدید با تنوع و لباس جدید شکل گرفته است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به وجود جریانات منافق در عرصه‌های مختلف، گفت: اکنون نفاق پنهان به مراتب بدتر از نفاق دهه ۶۰ است. در آن سال اعلام جنگ از سوی منافقین منجر به شهادت شخصیت‌های برجسته شد اما الان نفاق پنهان در فضای مجازی، تمامی باورهای دینی، شخصیت‌ها و اعتقادات جوانان را نابود می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که شهید بهشتی در چندین جبهه در مقابل دشمن جنگ می‌کرد، گفت: در جبهه سیاسی و با جریان لیبرال‌ها آنقدر به شخصیت او حمله شده و عرصه را تنگ کردند که خواستار خروج از عرصه در صورت رفع مشکلات شد اما امام راحل معتقد بودند که اگر تمامی مردم ایران مخالف او شوند نیز باید بر اصول و اعتقادات خود پابرجا بماند.

عالی، با بیان این‌که یکی از تهمت‌های دشمن به شهید بهشتی انحصارگرا بودن او بود، افزود: با این حال او هم با حزب توده و هم با منافقین و فداییان خلق و سایر منافقین جلسات مناظرات برگزار کرد و به تنهایی در مقابل این جبهه‌ها ایستاد و با ثبات شخصیت و ایمان، هیچ گونه تزلزلی در او ایجاد نشد و در نهایت دشمن به این نتیجه رسید که باید این شخصیت بزرگ انقلاب را به همراه یارانش در چنین روزی به شهادت برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه، متذکر شد: شهادت شهید بهشتی اثر فوق العاده‌ای در کشور گذاشت و جریان انقلاب و نیروهای حزب اللهی و جریان جبهه، بعد از شهادت او جان دیگری گرفت و باعث شد تا چهره نفاق و لیبرال‌ها آشکار شود و شور دیگری در جبهه‌ها ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: شهید بهشتی اندیشه‌ها و اعتقادات متعددی داشت و در جنبه مدیریتی و مدیریت سیاسی شهید بهشتی، نخبه پروری و شایسته سالاری مهم بود و خود او یک فرد مدیر و مدبر، باصلابت و به قول مقام معظم رهبری معتقد، مؤمن و ملتزم به ایمان بود.

عالی، ادامه داد: بنا بر گفته‌ شهید مطهری، با وجود زندگی طولانی مدت شهید بهشتی در آلمان اما زندگی در منطقه غرب، اندکی بر تنزل شخصیت او تاثیر نگذاشته بلکه به مراتب از نظر معنویت و قدرت ایمان به درجه بالاتری رسیده بود.

وی با تاکید بر این‌که از جمله تفکرات و اندیشه‌های شهید بهشتی، تقدم تعهد بر تخصص است، گفت: جریان تفکر لیبرال که ماحصل آن تفکر تکنوکرات بود و ما بعد از جنگ تحمیلی، ضربات آن را می‌بینیم، شهید بهشتی، شهید چمران و سایر بزرگان معتقد بودند که در حوزه مدیریت، در عین حال که شایسته سالاری و تخصص لازم است اما از همه مهمتر تعهد لازم است.

امام جمعه موقت تبریز افزود: شهید بهشتی یکی از شخصیت‌های به تمام معنا اصول گرا بود که یعنی به اصول و حاکمیت دین در جامعه و این‌که دین پاسخگوی تمامی نیازهای جامعه است، باور داشت.

انتهای پیام
captcha