نقشه راه توسعه فرهنگ قرآنی نامشخص است
کد خبر: 3980827
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

نقشه راه توسعه فرهنگ قرآنی نامشخص است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه ساختار و نقشه راه مشخص برای فعالیت‌های فرهنگی و به‌ویژه در حوزه قرآن و عترت کم‌رنگ است، گفت: این عامل در کنار پراکندگی و از هم‌گسستگی فعالیت‌های قرآنی، برخی اقدامات جزیره‌ای و بدون پشتوانه قوی فکری و برنامه‌ریزی موجب شده تا نتوانیم آن‌گونه که باید و شاید برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور گام‌های بلندی برداریم.

نداشتن نقشه راه، مشکل توسعه فرهنگ قرآنی در کشور است

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ قرآنی، باید یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان در جایگاه‌های مختلف اعم از دولت و مجلس باشد، اظهار کرد: رویکرد دولت‌ها در ادوار مختلف نسبت به جریان قرآنی کشور متفاوت است؛ امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد توجه ویژه به توسعه فرهنگ قرآنی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که امروز در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشاهده می‌کنیم ناشی از کم‌رنگ شدن آموزه‌های قرآن در زندگی‌هاست، افزود: بی‌شک مجلس یازدهم از طرح‌ها و لوایحی که مربوط به حوزه قرآن و عترت باشد حمایت می‌کند، چرا که ترویج سبک زندگی قرآنی و گرایش مردم به سمت تعالیم قرآنی و عمل به آموزه‌های والای آن می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور باشد.

محمدبیگی افزود: یکی از بسترهای لازم برای توسعه فرهنگ اخلاق اسلامی عمل به آموزه‌های قرآن کریم است که باعث ایجاد روحیه همدلی، اتکا به خود، همکاری، ایثار و پرهیز از هرگونه نفاق، دورویی، تهمت و غیره در جامعه به ویژه مسئولان می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه ساختار و نقشه راه مشخص برای فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه در حوزه قرآن و عترت بسیار کم است، گفت: این عامل در کنار پراکندگی و از هم‌گسستگی فعالیت‌های قرآنی، برخی اقدامات جزیره‌ای و بدون پشتوانه قوی فکری و برنامه‌ریزی موجب شده تا نتوانیم آن‌گونه که باید و شاید برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور گام‌های بلندی برداریم.

وی ضمن اشاره به بودجه قرآنی در نظر گرفته‌شده در سال جاری، تصریح کرد: در لایحه‌ای که دولت دوازدهم به مجلس ارائه داد متأسفانه بودجه حوزه‌های قرآنی، پژوهشی و آموزشی رقم اندکی داشت این امر نشان می‌دهد که توجه دولت به این امور ویژه نیست. روش و منش دولت در این چند سال نشان می‌دهد که با نوعی سوء مدیریت در حوزه فعالیت‌های قرآنی همراه هستیم، برای جبران این موضوع در مجلس تلاش کردیم که بودجه‌های قرآنی افزایش پیدا کند اما افزایش در حدی نیست که خلأهای موجود را پوشش دهد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ضرورت پیشرو بودن امور قرآنی در اثرگذاری سبک زندگی ایرانی اسلامی یک موضوع مهم است که باید توسط مسئولان به دقت مورد توجه قرار بگیرد. زیرا برکت توجه به آیات و دستورات قرآن کریم در زندگی یکایک افراد جامعه بسیار مشخص است.

این مسئول ادامه داد: در تلاشیم تا در سطح استان قزوین بستر حمایت از فعالیت‌های قرآنی، عمرانی به‌ویژه مؤسسات قرآنی و دارالقرآن‌ها همچنین حمایت از فعالان قرآنی پررنگ‌تر شود از این رو در دفتر فعالیت خویش کارگروه قرآن و عترت را در ابتدای سال جاری راه‌اندازی کردیم تا زمینه ارتباط با جامعه قرآنی با دفتر اینجانب فراهم شود تا بدین واسطه راهکارها و پیشنهادات این عزیزان را در فضای مجلس پیگیری کنیم. همچنین در دیدار با مسئولان استانی و مدیران حوزه فرهنگ در استان نیز بارها این موضوع را گوشزد کردم که باید برنامه‌های در نظر گرفته فرهنگی و ویژه برنامه‌های قرآنی به‌گونه‌ای باشد که بتوان آثار و برکات آن را شاهد بود. متأسفانه گاهی برنامه‌های انجام شده بیشتر جنبه گزارش‌دهی دارد و آثاری از آن برنامه که بودجه نیز برای آن تخصیص یافته در سطح جامعه شاهد نیستیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون گام دوم انقلاب در پایان بیان کرد: قرآن برنامه زندگی همه ما و توسعه فرهنگ دینی و قرآنی کلید حل بسیاری از مشکلات کشور است که باید در همه شئون زندگی ما جاری و ساری باشد لذا همه مسئولان در هر حیطه و شغل باید نسبت به این موضوع اهتمام لازم را داشته باشند و با برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری لازم به این امر مهم جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام
captcha