حفظ اولیه با فایل صوتی دارای ماندگاری کم و وابستگی زیاد است
کد خبر: 3980873
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

حفظ اولیه با فایل صوتی دارای ماندگاری کم و وابستگی زیاد است

یک حافظ قرآن، برای حفظ قرآن اولیه باید ایرادات روخوانی خود را برطرف کند. این اقدام از طریق گوش دادن به فایل صوتی و ترتیل و خط بری آیات قرآن از روی مصحف شریف امکان‌پذیر است و هنگامی که ایرادات روخوانی برطرف شده بود، می‌تواند آیه را حفظ کند. حفظ با فایل صوتی و ترتیل اشتباه است، زیرا ماندگاری این روش کم است و وابستگی‌اش زیاد است.

به گزارش ایکنا، با توجه به پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف چون حفظ قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت چهارمین جلسه بارگذاری شده است؛

«برای حفظ قرآن اول باید ایرادات روخوانی خود را برطرف کنیم تا به صورت کامل به روخوانی قرآن مسلط شویم. بنابراین در ابتدا، آیه را از طریق استماع به فایل صوتی قاریان می‌شنویم و هنگامی که دیدیم ایراداتی در روخوانی نداریم، می‌توانیم شروع به حفظ آیه کنیم.

نباید حفظ جدید را همواره با فایل صوتی ترتیل انجام داد، چرا که وابسته به آن می‌شویم و خطرناک است. فایل صوتی را خاموش می‌کنیم و آیه را حفظ می‌کنیم و پس از اینکه مطمئن شدیم حفظ شدیم، هرچه تمایل داشتیم، می‌توانیم با فایل صوتی تکرار می‌کنیم. بنابراین حفظ جدید همراه با گوش دادن به فایل صوتی، اشتباه است، زیرا ماندگاری این روش کم است و وابستگی‌اش زیاد است. اینگونه حفظ کردن سخت‌تر می‌شود و حال آنکه کار حفظ قرآن را باید خوب و محکم انجام دهیم تا در آینده دچار مشکل نشویم. اگر حفظ جدید خوب و اصولی  و منظم باشد، مشکل کمتری در مرور خواهیم داشت.  

هر فردی با توجه به روحیه و سلیقه خود، می‌تواند آیه را به چند قسمت تقسیم کند. این تقسیم‌بندی بسته به حوصله هر فرد متغیر است. حافظ، قسمت اول را  چندبار از روی مصحف شریف همراه با فایل صوتی می‌خواند و سپس فایل صوتی را خاموش می‌کند و چندبار تکرار می‌کند تا حفظ شود. سپس قسمت دوم آیه را به طریقی که گفته شد، حفظ می‌کند و بعد از اینکه مسلط به حفظ هر دو قسمت آیه شد، هر دو قسمت را باهم می‌خواند. این امر موجب حفظ زنجیروار و محکم می‌شود. باید توجه داشته باشید که پس از حفظ اولیه هر چه دوست داشتید و می توانید فایل صوتی و ترتیل را گوش کنید.

در حفظ قرآن هیچ‌گاه خود را با فرد دیگری مقایسه نکنید، زیرا هر فرد شرایط خود را دارد، مهم این است که آیات را بخوانید و لذت ببرید و مأنوس با کلام وحی باشید و به آن عمل کنید، بنابراین برخی با دوبار تکرار حفظ می‌شوند و برخی با 10 بار تکرار، اما مهم این است که بدون اشتباه بتوانیم آیه را بخوانیم.

نکته دیگر این است که باید سعی کنید محفوظاتتان یخی نباشد تا آب نشود و حفظ جدید هر آیه و تکرار آن با آیات پیش از خود، موجب این استحکام می‌شود. همچنین آیات را نه با صدای بلند و نه در دل خود بخوانید، بلکه با صدایی بخوانید که خودتان صدایتان را بشنوید.

نکته بعدی این است که هنگامی که حفظ جدیدتان تمام می‌شود، نباید رهایش کنید، بلکه باید هر دو ساعت یکبار آن را تکرار کنید تا فراموشتان نشود و با آمادگی در کلاس حاضر شوید. حتی پیش از آغاز کلاس نیز یک بار محفوظات را مرور کنید.

از دیگر موارد قابل توجه این است که در صورت فراموشی بخشی از آیات، فکر کنید و بلافاصله قرآن را باز نکنید، چون موجب وابستگی شما می‌شود و حتی به فردی که محفوظاتتان را تحویل می‌دهید، باید صبور باشد و بلافاصله آن بخشی که شما یادتان می‌رود را نگوید.

نکته اخلاقی اینکه باید میزان اثرگذاری آیات قرآن را در حافظ دید، اما گاهی از اوقات رفتار حافظان قرآن به گونه‌ای است که دور از شأن فردیست که مؤانست با قرآن دارد، بنابراین قرآن حفظ می‌کنیم تا از آموزه‌های آن در زندگی استفاده کنیم و اخلاقمان خوب شود و نه اینکه به مربی و مادر و سایرین بی‌احترامی کنیم».

کد
انتهای پیام
captcha