اوقات فراغت، حفظ قرآن و چند نکته برای نوجوانان + صوت
کد خبر: 3974262
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

اوقات فراغت، حفظ قرآن و چند نکته برای نوجوانان + صوت

حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن با اشاره به شیوه حفظ در مقاطع خردسال و نوجوان گفت: قرار نیست تمامی افرادی که به این عرصه ورود می‌کنند حافظ کل شوند، بلکه حفظ قرآن سفره‌ای است که هر فردی به اندازه نیازش از آن بهره‌مند و متنعم می‌شود.

به گزارش ایکنا، با توجه به رو به پایان بودن سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف چون حفظ قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه کوتاه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت اولین فایل بارگذاری شده است؛

«از اینکه سر سفره قرآن آمده‌اید و می‌خواهید، آیات قرآن را حفظ کنید و تصمیم به این امر گرفته‌اید، باید خدا را سپاسگزار باشید، چراکه بالاترین نعمت، حفظ قرآن است و در حدیث آمده: «خداوند ظرفی را که در آن قرآن قرار داده است، عذاب نمی‌کند.» افراد زیادی حسرت می‌خورند که کاش جای شما بودند. بنابر این باید قدر این لحظات را بدانید و از همراهی خانواده‌تان در این عرصه قدردانی کنید. همیشه در نظر داشته باشید که به همکلاسی‌تان به دلیل لهجه‌ یا تلفظ اشتباهش نخندید و به او استرس وارد نکنید تا مبادا از قرآن زده و از این سفره دور شود.»

کد

حجت‌الاسلام نجفی با تأکید بر اینکه حافظ باید ببیند که چه میزان دست فرد دیگر را در عرصه حفظ گرفته و به این عرصه آورده است، گفت: «قرار نیست تمامی افرادی که به این عرصه وارد می‌شوند، حافظ کل شوند، بلکه حفظ قرآن سفره‌ای است که هر فرد به اندازه نیازش از آن بهره‌مند و متنعم می‌شود، اما نباید هیچ‌گاه خودمان را دست‌ کم بگیریم و همین که توانسته‌ایم بخشی از آیات کلام وحی را حفظ کنیم، فکر کنیم کافی است.

هر فرد متناسب با سن، استعداد، زمان و مشغله‌ای که دارد، طرح و برنامه حفظ خود را انتخاب می‌کند. طی این جلسات در نظر داریم که مباحث مرتبط بیان شود؛ از جمله حفظ را از کجا شروع کنیم؟ چه تفسیری را بخوانیم؟ برنامه مرورتان چگونه باشد؟ چگونگی برنامه حفظ در ایام تحصیل و امتحانات؟ شما علاقه‌مندان به عرصه حفظ قرآن خیلی راحت با برنامه‌ریزی و روش صحیح می‌توانید برنامه حفظتان را به اتمام برسانید. مهم این است که حافظ خوبی باشید و قدر خودتان و نعمتی را که خدا به شما داده است، بدانید و مراقب باشید که کار حفظتان را درست انجام دهید.

نکته دیگر این است که هر زمان می‌خواهیم کار قرآنی را آغاز کنیم، نیت و سپس ثواب تلاوتمان را به ائمه اطهار(ع) و افرادی هدیه کنیم و از آنها مدد بخواهیم؛ چنانکه در سوره مائده بر این امر تصریح شده است: ... وابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ...»

کد
انتهای پیام
captcha