غدیر؛ فرصت استغفار اجتماعی
کد خبر: 3981903
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

غدیر؛ فرصت استغفار اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری غدیر و عاشورا را دو قله معرفتی شیعه خواند و بیان کرد: شیعه در دو بستر غدیر که اوج عید شیعه است و عاشورا که عمق مصیبت اوست، فرصت استغفار اجتماعی و برخورداری از مغفرت الهی را دارد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ۱۳ تیرماه در نشست مشترک کانون مداحان و شورای هیئت‌های مذهبی استان با موضوع برنامه‌ریزی غدیر، با اشاره به اینکه مبحث استغفار و توبه در آیات قرآن کریم را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، اظهار کرد: بخش نخست این است که فرد خلوتی با خدای خود می‌جوید و طلب استغفار می‌کند و بخش دوم ناظر به استغفار جمعی است که یک اجتماع مامور به استغفار باشد.

وی با تأکید بر اینکه گاهی نه فقط یک فرد بلکه یک جامعه باید مامور به استغفار باشد تا اتفاقی بیفتد، افزود: با تامل در آیات شریفه با این موضوع در می‌یابیم که افراد جامعه به‌جای استغفار تک‌تک، «گاهی» مامور و توصیه به استغفارات اجتماعی در گرفتاری‌های اجتماعی شده‌اند.

طاهری گفت: در آیه دهم سوره مبارکه نوح «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً»، حضرت نوح از قوم خود می‌خواهد که استغفار کنند و اگر استغفار جمعی شکل بگیرد، بر طبق آیه بعدی، آسمان بر آنان برکت خواهد داشت، «يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا». «مدرار» به بارانی گفته می‌شود که آسیب ندارد و سیل ایجاد نمی‌کند، لذا برکت مدام و پیاپی که آسیبی ندارد نتیجه یک استغفار جمعی است.

وی با اشاره به اینکه بر طبق آیات الهی دو گونه استغفار در ناکامی‌ها و در کامیابی‌ها را می‌توان از استغفار جمعی برداشت کرد، افزود: در قرآن کریم مؤمنان به استغفار در مواقع فتح و نصرت توصیه شده‌اند، همچنان که دو آیه ابتدایی سوره مبارکه فتح و سه آیه ابتدایی سوره مبارکه نصر بر این نکته صحه می‌گذارند؛ لذا توصیه شده‌ایم در مواقعی که حالمان خوب است دوباره طلب مغفرت کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بازخوانی بخشی از خطبه غدیر، بیان کرد: در فرازی از این خطبه آمده است «وَلَنْ یَتُوبَ اللّهُ عَلى أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ»، یعنی یکی از صحنه‌هایی که خداوند متعال اجتماع را شایسته استغفار می‌داند، مسئله غدیر است؛ رحمت خداوند به‌صورت خاص شامل حال مؤمنانی می‌شود که به مسئله ولایت امیرالمومنین(ع) توجه و اهتمام دارند، ضمن اینکه مؤمنان، به استناد کتاب کامل‌الزیارات ابن قولویه قمی، با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) نیز مشمول چنین رحمت خاصی می‌شوند.

طاهری غدیر و عاشورا را دو قله معرفتی شیعه خواند و بیان کرد: شیعه در دو بستر غدیر که اوج عید شیعه است و عاشورا که عمق مصیبت اوست فرصت استغفار اجتماعی و برخورداری از مغفرت الهی را دارد؛ لذا ما مبلغان و دست اندرکاران تبلیغات اسلامی و هیئت مذهبی و کانون‌های مداحان این توفیق را دارند که از اقامه‌کنندگان و بسترسازان این استغفار جمعی و امداد الهی باشیم و نباید از هیچ تلاشی در بزرگداشت و پاسداشت مسئله غدیر به‌عنوان سند هویت و حقانیت شیعه، دریغ کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: در همین راستا هر هیئتی باید بتواند لذت و شیرینی عید غدیر را به‌طور ملموس به اهالی منطقه خود بچشاند که برای این مهم باید برنامه‌ریزی و به‌صورت مردمی انجام شود.

طاهری با تأکید بر لزوم تقویت معالم قرآنی در مجالس و ارتباط دادن این نکات قرآنی با معارف اهل‌بیت(ع)، گفت: اجتماعی کردن مفاهیم قرآنی یک کار پسندیده و مؤثر است که باید بیش از پیش تقویت شود، در همین راستا راه‌اندازی پویش‌ها با عبارات قرآنی نظیر «فَأَمَّا الْيَتِيمَ» یا «وَالْمَسَاكِينِ» و... برای حمایت از یتیمان و نیازمندان در دستور کار بوده است؛ نسبت هیئت و قرآن باید بسیار نزدیک باشد و از سخنرانان بخواهیم که به ارتباط قرآن و اهل‌بیت(ع) بیش از پیش بپردازند.

یادآوری می‌شود، در این جلسه بر برگزاری همایش شعر غدیر پیش از فرا رسیدن عید غدیر، آزادسازی زندانیان، استفاده از سخنرانان و مبلغان قوی در هیئت‌ها، ضرورت حفظ انتظام برنامه‌ها با توجه به شرایط کرونایی و تعریف کارویژه برای هیئت‌های مذهبی تأکید شد.

انتهای پیام
captcha