استقبال قاریان مصری از منشور اخلاقی صیانت از قرائت قرآن
کد خبر: 3982010
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

استقبال قاریان مصری از منشور اخلاقی صیانت از قرائت قرآن

قاریان بزرگ قرآن کریم در مصر از برنامه وزارت اوقاف این کشور برای تدوین منشور اخلاقی به منظور صیانت از قرائت قرآن کریم در برابر قرائت‌های بی‌اعتبار و همچنین حفظ حرمت قاریان قرآن استقبال کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری بالبلدی، این روزها در نهادهای قرآن مصر صحبت از منشور اخلاقی است که وزارت اوقاف و اتحادیه قاریان قرآن کریم مصر در حال تهیه آن هستند تا از طریق آن از بروز مسائلی که موجب اهانت به ساحت قرائت قرآن در این کشور است، جلوگیری به عمل می‌آید.

بر اساس این گزارش، به دنبال ظهور بسیاری از قاریان تأیید نشده در مصر که قرائت‌هایی مغایر با شئونات را در رسانه‌های اجتماعی و غیره منتشر می‌کنند، تدوین منشور اخلاقی قرائت قرآن کریم در مصر بیش از پیش ضروری شده است تا با بر طرف کردن مشکلات در این خصوص از ساحت و اعتبار قرائت قرآن کریم صیانت شود.

  مصر به خصوص در مقطع اخیر با پدیده ظهور قاریان بدون اعتباری روبه‌رو شده که با سوء استفاده از صدایی خوب در قرائت قرآن، سعی در جذب مردم به سمت خود دارند. عبدالفتاح الطاروطی، قاری برجسته مصری در این خصوص می‌گوید: چیزی که ما را نگران می‌کند، همین دست قاریان است که بدون شناخت کافی از احکام قرآن و تلاوت آن وارد این عرصه می‌شوند تا جایی که به خیال خود درصدد کنار زدن قاریان واقعی از عرصه قرائت هستند.

در همین خصوص شیخ الطاروطی جلوگیری از پدیده تلاش برای مخدوش کردن چهره قاریان قرآن توسط عده‌ای متجاوز به ساحت قرآن و مجرم شدن کسانی را خواستار شد که بدون آگاهی از احکام تجوید و تلاوت قرآن پا به این عرصه گذاشته‌اند.

جزئیات منشور اخلاقی قرائت قرآن

در مورد تنظیم منشوری برای صیانت از  قرائت قرآن کریم در برابر هتاکان، شیخ محمد حشاد، رئیس سندیکای قاریان قرآن کریم، تصریح می‌کند که ایجاد منشور اخلاقی برای قاریان قرآن منافاتی با هدفی که این اتحادیه به خاطر آن تأسیس شده است، ندارد.

وی افزود: بند اصلی قانون اتحادیه قرآن کریم در مصر، صیانت از تلاوت قرآن کریم و نشر آن میان مردم و مطلع کردن طرف‌های ذیربط از تخلفاتی است که در احکام تلاوت قرآن رخ می‌دهد؛ بنابراین مسئولیت اتحادیه نظارت بر تخلفات است؛ علاوه بر اینکه منشور اخلاقی از این جهت تدوین می‌شود که هیچ قاری به قاری دیگری در مناسبت‌ها اهانتی نکند یا هیچ حرفی را که مناسب و منطبق با قرائت قرآن نباشد، به زبان نیاورد.

رئیس اتحادیه قاریان قرآن در مصر درباره رفتار این اتحادیه با برخی تخلفاتی که قبل از تدوین این منشور صورت می‌گیرد، گفت: این اتحادیه کمیته‌ای علمی دارد که تلاوت‌ها را پیگیری می‌کند به خصوص آنهایی که در فیس‌بوک توسط مردم عادی منتشر می‌شود و در آن اشتباهات زیادی آمده است.

وی افزود: این کمیته صاحبان قرائت‌های بی‌اعتبار را فراخوانده و توضیحاتش را گوشزد می‌کند تا آنها را متقاعد کرده و تعهد بگیرد که دیگر مرتکب چنین تخلفاتی نشوند و اگر متقاعد نشدند این اتحادیه علیه آنها به دادستانی کل و طرف‌های ذیربط شکایت می‌کند.

شیخ حشاد تأکید کرد: ارتکاب تخلف در قرائت قرآن کریم در راستای توهین به ادیان است، زیرا قرآن کریم اساس دین اسلام شمرده می‌شود و وقتی کسی به خود جرئت جسارت به قرآن را می‌دهد و قرائت‌هایی را که خلق می‌کند، مبتنی بر احکام تجوید نیست، لازم است که از آنها شکایت شود.

شیخ حشاد تأکید کرد که منشور اخلاقی قاریان قرآن شامل سه اصل اول مراعات تحریف نکردن کتاب خدا، دوم عدم ارائه قرائت‌هایی که مبتنی بر کتب قرائت نیست و سوم برخورد خوب میان قاریان قرآن کریم است.

شيخ عبدالرحيم دويدار، از قاریان بزرگ قرآن در مصر نیز در این خصوص می‌گوید: منشور قرائت قرآن باید این شرط را داشته باشد که کسانی که به امر قرائت قرآن مبادرت می‌ورزند باید عضو اتحادیه قاریان قرآن مصر باشند و بدین ترتیب کسانی که از لحاظ قانونی به امر قرائت مشغول می‌شوند، تحت نظارت قرار گیرند و بر پایبندی به قواعد قرائت قرآن تأکید شود و به دنبال آن کسانی که قرائت غیرعادی آنها در خصوص هر سوره‌ای از قرآن ثابت شود از این اتحادیه حذف شوند و همچنین سعی شود آگاهی عمومی مردم نسبت به لزوم قرائت صحیح قرآن هم گسترش یابد تا با قرائت‌های غیرعادی به خصوص آنهایی که در مراسم‌های عزا ارائه می‌شود، برخورد شود.

احترام میان قاریان

طارق عبدالباسط عبدالصمد، فرزند شیخ عبدالباسط و یکی از مشهورترین قاریان قرآن در مصر نیز تدوین منشور اخلاقی قرائت را مسئله‌ای ضروری دانسته و تأکید کرد: در این منشور باید بر لزوم احترام میان قاریان قرآن نسبت به یکدیگر تأکید شود نه اینکه قرائت قرآن به عرصه‌ای برای رقابت ناسالم میان قاریان تبدیل شود و به تبع آن با هر تعامل بد یک قاری با قاری دیگر برخورد شود.

وی همچنین تصریح کرد که در این منشور باید تأکید شود که فقط به کسانی اجازه قرائت قرآن داده می‌شود که اجازه‌نامه معتبر برای یکی از قرائت‌های ده‌گانه برخوردار باشند.

او در پایان گفت: قاریان قرآن در وهله نخست بندگان خدا هستند و باید قبل از هر چیز در روابط خود با مردم به همه اصول اخلاقی پایبند باشند.

شیخ حسن عوض، از قاریان ممتاز مصری هم تدوین منشور اخلاقی قرائت قرآن کریم را ضروری می‌خواند و می‌گوید: باید اصول مشخصی وضع شود تا قاریان و اتحادیه قاریان قرآن به آن پایبند باشند و یک طرف مشخص هم مسئول مجازات قاریان متخلف شود تا به کسی اجازه ورود به ساحت مقدس قرائت قرآن کریم بدون داشتن علم و تخصص داده نشود.

انتهای پیام
captcha