«مسجد كهن» قدیمی‌ترین اثر باستانی اسلامی در مسکو + عکس
کد خبر: 3982238
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

«مسجد كهن» قدیمی‌ترین اثر باستانی اسلامی در مسکو + عکس

«مسجد كهن» نام مسجدی باستانی در محله تاتارهای مسکو است که قدمت آن به سال 1712 میلادی باز می‌گردد.

به گزارش ایکنا به نقل از اوکرانیا پرس، نخستین خبر موثق از وجود مسجد در شهر مسکو، پایتخت روسیه به سال ۱۷۱۲ میلادی باز می‌گردد. اما پژوهشگران معتقدند نخستین مسجد مسکو در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. این در حالی است که گروه دیگری از محققان بر این باورند که تاریخ ساخت نخستین مسجد مسکو به زمانی بسیار پیش از قرن شانزدهم باز می‌گردد. چرا که قبیله مغول در قرن سیزدهم میلادی بر این شهر تسلط یافت و با آن، حضور اسلام در این شهر افزایش یافت.

مسجد كهن در سال ۱۷۱۲ میلادی از چوب ساخته شد و پس از شیوع بیماری طاعون در دهه هفتاد قرن هجدهم میلادی که شمار زیادی از مسلمانان مسکو از جمله صاحب زمین این مسجد از دنیا رفتند، مسجد بسته شد.

مسجد كهن در محله تاتارها در مسکو واقع است. برخی نقل قول‌ها حاکی از آن است که این مسجد پیش‌تر در این منطقه وجود داشته اما در زمان اشغال به دست ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۱۲ میلادی، سوزانده شده است.

اما ساختمان فعلی مسجد در سال ۱۸۲۳ میلادی پس از تلاش گروهی از مسلمانان برای گرفتن مجوز ساخت، در این محله ساخته شد و زمین آن را یک تاجر به نام «نزار بی خاچالوف» اهدا کرد.

سپس مسجد بر اساس شرط مقامات مسکو به شکل یک ساختمان معمولی ساده یک طبقه با یک مناره در جلوی در ورودی آن ساخته شد.

در سال ۱۸۸۱ میلادی تزار الکساندر دوم (سلطنت بین سال‌های ۱۸۵۵ تا ۱۸۸۱ میلادی) اجازه توسعه مسجد را صادر کرد و گنبدی بر آن بنا شد.

در اوایل قرن بیستم حدود ۱۰ هزار مسلمان در مسکو زندگی می‌کردند و این مسجد تا سال ۱۹۰۴ میلادی مسجد جامع نامیده می‌شد. در سال ۱۹۱۵ نیز یک مدرسه در کنار مسجد ساخته و به آن ملحق شد.

در سال ۱۹۳۶ میلادی مقامات دولت کمونیست روسیه شیخ «عبدالله شمس‌الدینوف»، امام جماعت مسجد را بازداشت و سپس اعدام کردند. پس از آن در سال ۱۹۳۷، مسجد كهن از سوی کمونیست‌ها تعطیل و در ابتدا تبدیل به چاپخانه، سپس به مقر دفاع مدنی و پس از آن به کتابخانه برای سربازان تبدیل شد. گنبد و مناره مسجد نیز در سال ۱۹۶۷ میلادی تخریب شد.

مسلمانان مسکو در ژانویه سال ۱۹۹۱ میلادی این مسجد قدیمی را بازسازی کردند و یک سال پس از آن توسط یک فرد خیر از عربستان، مرمت شده و سپس در سال ۱۹۹۳ درهای آن به روی نمازگزاران گشوده شد.

این مسجد بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۵ میلادی از سوی یک عالم تاتار به نام موسی جارالله بیگی‌اف نظارت می‌شد.

امروز این مسجد باستانی تحت نظارت بخش اروپایی اداره دینی مسلمانان روسیه نظارت می‌شود و با وجود مهندسی ساده آن از جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان روسیه برخوردار است و جزئی از تاریخ آنان محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha