مفتی مسکو: مسلمانان روسیه از آزادی کامل برخوردارند
کد خبر: 3988205
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

مفتی مسکو: مسلمانان روسیه از آزادی کامل برخوردارند

مفتی مسکو با بیان اینکه تاریخ حضور مسلمانان در روسیه به 1100 سال پیش باز می‌گردد، تأکید کرد که مسلمانان این کشور همواره از آزادی کامل برخوردار هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، شیخ «ایلدار علاءالدین‌اف»، مفتی و نایب رئیس اداره دینی مسکو، در حاشیه کنفرانس «نهادهای صدور فتوا در عصر دیجیتال؛ چالش‌های توسعه و سازوکارهای همکاری» در گفت‌وگو با اسپوتنیک تأکید کرد که مسلمانان روسیه از حقوق کامل شهروندی برخوردارند و اصل در این کشور تعامل با مسلمانان است.
 
وی درباره رابطه میان دولت روسیه و مسلمانان این کشور اظهار کرد: روسیه کشور بسیار بزرگی است که 146 میلیون نفر جمعیت دارد و مسلمانان این کشور به 20 میلیون نفر می‌رسند که برخی از آنها شهروندان اصلی این کشور هستند و برخی دیگر از سایر کشورها به روسیه آمده‌اند.
 
مفتی مسکو افزود: باید بدانیم که وضعیت مسلمانان در روسیه با وضعیت مسلمانان آمریکا یا اروپا تفاوت دارد. مسلمانان روسیه از 1100 سال پیش در این کشور حضور دارند و ما در انجام شعائر و واجبات دینی خود آزادی کامل داریم و از حقوق کامل شهروندی بدون کم و کاست برخورداریم.
 
وی ادامه داد: ما با دولت روسیه، رهبران مسیحی و حتی یهودیان روسیه رابطه بسیار خوبی داریم و یک خانواده هستیم؛ زیرا جایی برای تفرقه دینی یا نژادی وجود ندارد. در حقیقت رابطه میان ما و همه ادیان و مذاهب بر اساس دوستی و همکاری است.
 
مفتی مسکو در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی برای مفتیان در روسیه گفت: این دوره‌ها به منظور تربیت مفتیان فقهی برگزار می‌شود که علوم مهم مورد نیاز مفتیان به آنها آموزش داده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه این مفتیان از نقاط مختلف روسیه چون مسکو، قازان، تاتارستان و شهرهای دیگر انتخاب می‌شوند، تأکید کرد که از آنها برای رسیدگی به مسائل اسلامی موجود در روسیه استفاده خواهد شد.
 
مفتی مسکو در خصوص فعالیت‌های اداره دینی مسلمانان روسیه در حمایت‌های مادی و معنوی از مسلمانان در زمان شیوع بیماری کرونا، تأکید کرد: تلاش‌ می‌کنیم صدقات و زکات‌ها را به نیازمندان برسانیم و نه تنها به فقرای مسلمان بلکه فقرای تمام ادیان و مذاهب موجود در روسیه کمک‌رسانی می‌کنیم.
 
علاءالدین‌اف در این گفت‌وگو درباره آگاهی‌سازی مسلمانان روسیه نسبت به خطرات داعش و تروریسم و افراط‌گرایی اظهار کرد: برنامه‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌های مهمی در این زمینه برگزار می‌کنیم و اخیرا‌‌ً نیز کنفرانسی همراه با یک دوره آموزشی درباره خطرات افراط‌گرایی و تروریسم برگزار کردیم. همچنین در خطبه‌های نماز جمعه تلاش می‌کنیم افکار تروریست‌ها را رد کرده و مردم را نسبت به این افکار آگاه سازیم.
انتهای پیام
captcha