ثبت 350 ازدواج به روش سنتی در سامانه «آدم و حوا» / لزوم تغییر در روش‌های تأمین منابع مالی امر خیر
کد خبر: 3983598
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
طی نشستی خبری مطرح شد؛

ثبت 350 ازدواج به روش سنتی در سامانه «آدم و حوا» / لزوم تغییر در روش‌های تأمین منابع مالی امر خیر

در نشست خبری مدیران مجموعه توانمندسازی ازدواج آدم و حوا، که صبح امروز، 21 تیرماه برگزار شد،‌ به بیان خدمات مختلف پرداخته و نیز بر استفاده از این ظرفیت در امور خیر تأکید شد.

لزوم تغییر در روش‌های تأمین منابع مالی امر خیر / ثبت 350 ازدواج به روش سنتی در سامانه «آدم و حوا»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مدیران‌ مجموعه توانمندسازی ازدواج آدم و‌ حوا با اصحاب رسانه، صبح امروز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، با حضور حسین اصغری، مدیر مجموعه آدم و‌ حوا؛ روح‌الله حمیدی‌مطلق، مربی حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و محمد رسولی، مدیر مجموعه شتاب‌دهی طرحی نو، برگزار شد.

در ابتدای این نشست روح‌الله حمیدی‌مطلق،‌ به بیان مطالبی در زمینه نوآوری در حوزه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: همانطور که در حوزه اقتصاد و ‌تجارت سامانه‌ها،‌ سیستم‌ها و پلتفرم‌های جدید قاعده بازی تغییر کرده و اقتصاد را به دست گرفته‌اند، در حوزه اجتماعی هم این اتفاق رخ می‌دهد.

مربی حوزه کسب و کارهای دانش بنیان با اشاره به اینکه زمانی نمی‌توانستیم تصور کنیم که سامانه‌های فروش آنلاین به ثروتمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شوند، گفت: در حال حاضر از 10 شرکت اول دنیا از حیث ثروت، تنها دو یا سه شرکت مربوط به تولید انرژی هستند و بقیه شرکت‌ها در حوزه‌های آنلاین فعالیت می‌کنند. بنابراین ما در حال گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن هستیم. همین مسئله را در حوزه کشور خودمان هم شاهدیم و امروزه سامانه‌های سفر درون‌شهری و فروش فعالیت چشمگیری دارند. مهم‌ترین تحولاتی که زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد تحول در ارتباطات، اطلاعات، شفافیت و مسائلی از این دست است که سبک جدیدی از زندگی را برای ما رقم زده است.

حمیدی‌مطلق بیان کرد: در طول سال‌ها امر خیر مساوی با پرداخت کردن هزینه‌ای برای انجام کاری بوده است به عنوان مثال ما مبلغی را اختصاص می‌دادیم تا در مناسبتی خاص بسته‌های غذایی یا مواردی از این دست بین نیازمندان توزیع شود. سالانه حدود 50 تا 60 میلیارد تومان در حوزه اجتماعی هزینه می‌شود که اغلب در حوزه امر خیر است. اما اگر به وضع کشور نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در کدام حوزه‌ها نیاز به کار خیر داریم. یکی از این حوزه‌ها، ازدواج است. برای برطرف کردن مشکل ازدواج جوانان تا چه میزان توانسته‌ایم فناوری و امکانات دنیای مدرن را به خدمت بگیریم؟ باید به طرح جدیدی فکر کرد، زیرا روش‌های سنتی کارآمد نیست. روش‌های جدید غالباً بر پایه پلتفرم‌ها هستند و باید استفاده از آنها در حوزه اجتماعی گسترش پیدا کند. پس به‌روز کردن روش‌ها در مواجهه با مسائل اجتماعی مهم است و باید استفاده از پلتفرم‌ها، دانش و فناوری روز و نیز تغییر رابطه حاکمیت با مردم در حوزه امر خیر در دستور کار قرار بگیرد. برای مثال پلتفرم آدم و حوا در حوزه ازدواج تجربه جدیدی است و با هزینه بسیار کمی خدمات بهتری را ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست محمد رسولی، مدیر مجموعه شتاب‌دهی طرحی نو و از فعالان حوزه‌ اجتماعی، نیز گفت:‌ امروزه کارآفرینی اجتماعی بسیار مورد نیاز است، چراکه مسائل اجتماعی بسیار پررنگ هستند. در امر ازدواج باید مشاوره مورد توجه قرار بگیرد. در ازدواج‌های امروزی نقش ثروت پررنگ است. پس نیاز به یک دانش جنبی و هوش اجتماعی داریم تا این مسائل را برطرف کنیم و در این راستا کارآفرینان قهرمان‌های اجتماعی هستند.

رسولی با تأکید بر اینکه امروزه در حوزه اجتماعی‌ به قهرمان‌های کارآفرین‌ها بسیار نیاز داریم، بیان کرد: ما برای کارهای بسیار ساده تکنولوژی را به خدمت گرفته‌ایم اما در موضوعات بسیار مهم و پیچیده‌ای همچون ازدواج از تکنولوژی جدید استفاده نکرده‌ایم. شاید یکی از دلایل استفاده نکردن از تکنولوژی برای برطرف کردن مسائل اجتماعی این است که نگاهی تکنولوژیکی به این مسائل نداشته‌ایم. اولین مرحله از مسیر سخت حل مسئله، ورود افراد و گروه‌های دارای دانش هوش مصنوعی به این موضوع است. این تیم به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، این تیم در صورتی می‌تواند موفق باشد که در فرایندها اجتماعی عمل کند، یعنی برای برطرف کردن مسائل اجتماعی باید اجتماع هم به کمک بیاید. یعنی ما در صورتی می‌توانیم یک مسئله اجتماعی را حل کنیم که یک جامعه دست به حل آن مسئله بزند، این از ویژگی‌های اصلی نوآوری‌های اجتماعی است.

وی با طرح این سؤال که تکنولوژی می‌تواند تمام مسائل اجتماعی را حل کند؟ اظهار کرد: تکنولوژی مانند یک کودک نابالغ به تربیت نیاز دارد و عوامل بسیاری در رشد آن مؤثرند. پلتفرم آدم و حوا یک کودک نابالغ با ضعف‌ها و قوت‌های خاص خود است که باید رفع شوند.

در بخش دیگری از این نشست، حسین اصغری، مدیر پلتفرم آدم و‌ حوا، گفت: این مجموعه از سال گذشته و در همین تاریخ کار خود را شروع کرد. شعار اصلی مجموعه آیه شریفه قرآن است که ازدواج کردن را سفارش می‌کند: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى ...». همچنین سخنان مقام معظم رهبری درباره ازدواج ما را بر آن داشت تا به این امر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. به این نتیجه رسیدیم که برای اثرگذاری در حوزه اجتماعی و خانواده، باید پنج خدمت اصلی در این مجموعه ارائه شود که شامل خدمات همسان‌گزینی، آموزشی، مشاوره‌،‌ تسهیل‌گری و شبکه‌سازی از واسطین است. در حال حاضر سه خدمت فعال است. در بخش همسان‌‌گزینی که اولین خدمت ماست ‌مجموعه سؤالات و معیارهایی از سوی اساتید و کارشناسان طراحی شده است. این سوالات از هر کاربری که در سامانه‌های آدم و حوا ثبت‌نام کند و قصد ازدواج داشته باشد پرسیده می‌شود. بعد از این سؤالات کاربران باید یک‌سری مدارک را بارگذاری و خانواده را به عنوان معرف به ما معرفی کنند و کاربران در فرایند احراز قرار می‌گیرند و کارشناسان مجموعه با خانواده‌ها وارد تعامل می‌شوند.

مدیر مجموعه توانمند سازی ازدواج آدم و‌ حوا تصریح کرد: پس از احراز هویت، الگوریتم‌های تطبیق‌یابی و هوش مصنوعی آدم و حوا شروع به کار می‌کند تا افرادی را که ویژگی‌‌های نزدیکی دارند به هم معرفی کند. این معرفی در وهله اول بدون هیچ نام و مشخصاتی است. وقتی کاربر درخواست وساطت کند، مجموعه آدم و حوا بین خانواده دختر و پسر امر وساطت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 350 ازدواج ثبت و تولد 11 فرزند به ما اطلاع داده شده است،‌ گفت: با وجود اینکه بارها فرایند ثبت ازدواج در سامانه انجام شده است، اما خیلی از کاربران به ما اطلاع نمی‌دهند. بر همین اساس برآورد ما این است که حدود 150 ازدواج را به ما اطلاع نداده باشند و در مجموع حدود 500 ازدواج در این مجموعه ثبت شده است.

اصغری به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با برخی نهادها برای رصد این ازدواج‌ها اشاره و اظهار کرد: تا به امروز هیچ مورد جدایی در مجموعه ثبت نشده است. در ادامه فعالیت این مجموعه موارد دیگری از هوش مصنوعی پیاده‌سازی خواهد شد تا الگوریتم‌ها بتوانند تشخیص دقیق‌تری داشته باشند و در همین راستا آدم و حوا عضو پارک علم و فناوری است.

وی به خدمات آموزشی این مجموعه پرداخت و گفت:‌ در آکادمی آموزشی آدم و حوا حدود هشت هزار فیلم آموزشی بارگذاری شده است. برترین اساتید حوزه خانواده جزء اساتید آکادمی هستند و خدمات آموزشی کاربردی‌ای را از قبل، حین و بعد از ازدواج ارائه می‌دهند و آموزش‌ها تمام حوزه‌های خانواده را دربرمی‌گیرد. در بحث مشاوره نیز پلتفرم مشاوره آدم و حوا طراحی و اجرا شده است. در آینده‌ای نزدیک نیز با خدمات تسهیل‌گری و شبکه‌سازی از واسطین خیر ازدواج این چرخه را تکمیل خواهیم کرد. تاکنون به بیش از 30 هزار کاربر خدمت‌رسانی کرده‌ایم و سامانه از طریق سایت و مارکت‌های متنوع قابل دسترس است.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست خبری به سؤالات تعدادی از خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داده شد. از مهم‌ترین سؤالات مطرح شده بحث ازدواج موقت و چندهمسری بود. مدیر مجموعه آدم و‌ حوا در پاسخ گفت: مجوز مجموعه برای ازدواج دائم و تک‌همسری است و به ازدواج موقت و چندهمسری نمی‌پردازیم و خدمات ما واسطه‌گری بین خانواده‌ها برای ازدواج به روش سنتی است.

انتهای پیام
captcha