اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان
کد خبر: 3984053
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان

امضای توافق‌نامه همکاری برای شکل‌گیری نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان، خبر برپایی بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن پیش از پایان دولت، برگزاری پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با حضور وزیر ارشاد دولت دوازدهم و تعیین اعضای هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم، مهمترین اخبار و رویدادهای این هفته بود.

اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویانبه گزارش ایکنا، یکی دیگر از هفته‌های تیرماه 1400 در حالی سپری شد که شاهد انعقاد توافق‌نامه همکاری مشترک و راه‌اندازی نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان میان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بودیم. برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن (مرحله شهرستانی مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه) شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، انتشار خبر تعویق در زمان اجرای «همایش عمری با قرآن»، برگزاری پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، تعیین اعضای هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم، خبر راه‌اندازی نخستین مدرسه مجازی حفظ در فرهنگسرای قرآن، اختتامیه مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور و ... از دیگر خبرهای مهم هفته بود.

بیست و ششمین آئین تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شود

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به فراهم شدن مقدمات لازم برای برگزاری بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا آئین تجلیل از خادمان برگزیده قرآن تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه این همایش هر ساله باید در میانه‌های ماه مبارک رمضان برگزار شود، افزود: بر‌اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این آیین در هفته اول مردادماه و پیش از پایان رسمی کار دولت برگزار می‌شود.

برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن شهر تهران

اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان

مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان تهران با رقابت هزار و ۲۲۳ شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان از 13 تیرماه در شهرهای مختلف این استان آغاز شده و تا 23 تیرماه ادامه داشت.

این مسابقات در بخش بانوان طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ تیرماه در رشته‌های حفظ و قرائت در آستان‌های مقدس امامزاده حسن(ع)، امامزاده صالح(ع) و امامزادگان پنج تن(ع) برگزار شد و در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 5، 10 و 20 جزء، حفظ ۱۰ جزء، اذان و دعاخوانی به میزبانی آستان مقدس امامزاده روح الله(ع) تهران و آستان امامزادگان پنج تن(ع) لویزان برگزار شد.

نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان در پرتو توافقی سه‌جانبه برپا می‌شود

اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان

توافق‌نامه همکاری مشترک و راه‌اندازی نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان میان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ۲۳ تیرماه طی مراسمی منعقد شد.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدهادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه حضور داشتند. 

انعقاد قرارداد نیمی از طرح‌های پایتختی نهج‌البلاغه

۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹ بود که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی خبری، شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور انتخاب شد. با گذشت بیش از چهار ماه از زمان اعلام این پایتختی، ایکنا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان داشت تا میزان پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

امضای تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان، تشکیل شوراهای سیاستگذاری، علمی، هماهنگی و دبیرخانه دائمی نهج‌البلاغه، بررسی طرح‌ها، انعقاد قرارداد حدود ۵۰ درصد طرح ها از طریق معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با مؤسسات و مراکز مجری، اجرای طرح‌ها در سه حوزه شهرستانی، استانی و ملی از جمله فعالیت‌های انجام شده بود.

پایان ارزیابی‌های میدانی برای انتخاب روستای قرآنی کشور

پس از راهیابی ۱۷ روستا از استان‌های مختلف به مرحله نهایی «نخستین دوره طرح ملی انتخاب روستای قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰» نمایندگان هیئت مرکزی انتخاب این طرح به این ۱۷ روستا اعزام ‌شدند تا ضمن بازدید میدانی به بررسی امکانات و وضعیت قرآنی این روستاها بپردازند.

بر همین اساس طی روزهای گذشته نمایندگان هیئت مرکزی انتخاب روستای قرآنی کشور به این روستاها اعزام شدند و این ارزیابی‌ها امروز ۲۴ تیرماه پایان یافت.

از جمله روستاهایی که در هفته جاری میزبان نمایندگان هیئت مرکزی بودند می‌توان به روستاهای محمدآباد فارس، قراخیل مازندران، دنگلان گلستان، افتر سمنان، قهریزجان اصفهان، دشت خراسان شمالی، چارک بوشهر، درمیان خراسان جنوبی، بیلند خراسان رضوی و ... اشاره کرد.

دوره‌های آموزش تجوید از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار می‌شود

دومین دوره آموزش مجازی تجوید قرآن کریم ویژه آقایان و بانوان شامل ۵۲ ساعت آموزشی که ۲۴ ساعت آن دروس نظری و ۲۸ ساعت آن تمرین است، برگزار می‌شود. این دوره همراه با آزمون پایان‌دوره و اعطای مدرک از سوی جهاددانشگاهی خواهد بود.

تبیین وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علمی ـ کاربردی

برنامه افق رادیو قرآن شنبه این هفته، با دعوت از سلیمان عباسی، معاون فرهنگی- دانشجویی و با موضوع معرفی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه جامع علمی – کاربردی به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.

ثبت 7 هزار عنوان برنامه در حوزه قرآن و عترت در سال 99، برگزاری جشنواره قرآنی در حوزه مدرسان و کارکنان، افزایش استقبال دانشجویان و مخاطبان از برنامه‌های قرآنی، افزایش ۴۰ درصدی از جشنواره در قرآنی در دوران کرونایی، اجرای طرح واژه‌های آسمانی، فعالیت ۵۰ کانون قرآنی، تبیین ویژه‌برنامه‌های سال ۱۴۰۰ از جمله مواردی بود که طی این برنامه به آنها پرداخته شد.

انتخابات شورای مرکزی کانون‌های قرآنی وزارت بهداشت به دور دوم کشیده شد

با توجه به برگزاری انتخابات شورای مرکزی کانون‌های قرآن و عترت این وزارتخانه در هفته گذشته و با حضور نمایندگانی از ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی با توجه به آراء ثبت شده انتخاب اعضای شورای مرکزی به دور دوم کشیده شده است.

بنابر گفته ولی‌الله صحبت‌لو، رئیس اداره تبلیغ و ترویج مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت « ا توجه به نزدیک بود نتایج، انتخابات به دور دوم کشیده شده است، لذا در دور اول به نفراتی که بیشترین رأی را کسب کرده بودند، نرسیدیم، بر همین اساس افراد عضو شورای مرکزی پس از رأ‌ گیری مرحله دوم مشخص خواهند شد».

اعضای شورای مرکزی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت، هفت نفر خواهند بود و قاعدتاً هفت نفر اولی که بیشترین آراء را کسب کرده باشند، عضو خواهند شد. در نهایت نیز از بین این هفت نفر، یک نفر به عنوان دبیر معرفی خواهد شد.

زمان برگزاری «همایش عمری با قرآن» به تعویق افتاد

تدابیر اجرایی و عملیاتی برگزاری نوزدهمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن»، فراهم شده بود تا در 28 تیرماه شاهد برپایی آن باشیم، اما متأسفانه خیزش موج پنجم کرونا و وضعیت قرمز تهران موجب شد تا در وضعیت مناسبت‌تری این همایش برگزار شود.

برگزاری دوره آشنایی با قصه‌های قرآنی و تدبر، ویژه دختران نوجوان

این دوره به همت مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه آستان مقدس امامزادگان پنج تن(ع) لویزان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم

اعلام همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی برای نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان

طبق دستور جلسه این کمیسیون از دو سامانه قرآنی رونمایی شد. یکی سامانه جامع قوانین و مقررات قرآنی کشور و دیگری سامانه جامع مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کشور.

بررسی سند راهبردی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و وارد بودن پنج ایراد به نسخه اولیه، تداخل و ابهام در برخی مفاهیم، ضرورت توجه به ملاحظاتی که در بازمعماری مسابقات باید لحاظ شود، تکراری بودن برخی مفاهیم، راهبردها و اقدامات این سند، توجه به مفهوم «مسابقه» در سند و مشخص نبودن ارتباط آن با جشنواره‌های دانشگاهی، خروج از موضوع در سند ، وارد کردن ایراد به ادبیات سند و استفاده از دو مفهوم «سند» و «برنامه جامع» و ناهماهنگی که این موضوع می‌تواند به دنبال داشته باشد از جمله مباحث مطرح شده در زمینه سند جامع مسابقات قرآن بود.

اهدای حکم تمدید عضویت ولی یاراحمدی در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که در جلسه پنجاه و هشتم با اکثریت آراء صورت گرفته بود،‌ از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارائه گزارشی از روند اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

تعیین اعضای هیئت مدیره سازمان دارالقرآن

جلسه هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور اکثریت اعضا در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

طی این نشست حسین اسدی، مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدمصطفی حسینی پس از رای‌گیری از اعضای هیئت امنای سازمان به عنوان هیئت مدیره تا پایان سال ۱۴۰۰ انتخاب شدند.

راه‌اندازی نخستین مدرسه مجازی حفظ در فرهنگسرای قرآن

همزمان با ایام ماه ذی‌الحجه و در آستانه عید قربان، به همت فرهنگسرای قرآن، مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم با مشارکت مؤسسه پیام غدیر ویژه گروه مخاطب مقطع متوسطه دوم و ابتدایی راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم به صورت آنلاین در سامانه آموزش قرآن‌لند به نشانی quranland.net فعالیت‌های خود را به صورت آزمایشی با شاگردان دو دبیرستان آغاز کرد و اکنون آماده برگزاری کلاس‌های کاملاً تخصصی و همکاری با سایر مدارس مختلف کشور است. مدیران مدارس علاقه‌مند برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با واحد آموزش فرهنگسرای قرآن تماس بگیرند.

آغاز ترم هشتم طرح «مشکوة» در سراسر کشور

ترم هشتم طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «طرح مشکوة» به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی از ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور آغاز شد.در این طرح ۹۰ نفر از معلولان جسمی ـ حرکتی و نابینایان، زیر نظر هفت نفر از اساتید حفظ قرآن، به حفظ تلفنی مشغول هستند که تاکنون سه نفر از این افراد، موفق به حفظ کامل قرآن و پنج نفر نیز موفق به حفظ بیش از ۲۰ جزء شده‌اند.

اختتامیه مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور

مرحله نهایی مسابقات فرهنگیان به صورت غیرحضوری اما در دو مرحله مقدماتی و نهایی از 14 تا 17 تیرماه با حضور ۳۳۰ شرکت‌کننده و ۱۸ داور و ۱۰ کمیته مسئول برگزاری مسابقات، همراه بود. این مسابقات به میزبانی خراسان رضوی همراه بود که اختتامیه 19 تیرماه به صورت پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین شبکه آموزشی شاد برگزار شد.

این مسابقات در رشته‌های مختلف قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، روش تدریس احکام و نهج‌البلاغه در دو بخش بانوان و آقایان برپا شد که اسامی برگزیدگان و منتخبان طی اختتامیه اعلام شد.

برگزاری مسابقه «دریاب خانه را» از سوی شبکه قرآن

مسابقه کتاب‌خوانی از کتاب «هَلَمُّ الی الحَج؛ دریاب خانه را» همزمان با آغاز دهه نخست ذی‌الحجه به همت شبکه قرآن معارف سیما برگزار می‌شود. این مسابقه از ۲۱ تا ۳۰ تیرماه حوالی ساعت ۲۳ در ویژه‌برنامه زنده «دریاب خانه را» با اجرای محمدهادی صلح‌جو، کارشناس‌مجری شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین قمی همراه است.

تفاوت در مساعدت‌ها و دودی که به چشم مؤسسات قرآنی می‌رود

مهدی پورموسوی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سیستان بلوچستان طی گفت‌وگو با ایکنا از حمایت‌ها و مساعدت‌های تبعیض‌آمیز دستگاه‌ها گلایه کرد و گفت: تبعیض‌ در این مساعدت‌ها موجب قطع بیمه مربیان مؤسسات قرآنی دارای مجوز از تبلیغات اسلامی در شرایط کرونازده کشور شده است.

انتهای پیام
captcha