تأخیر در مجازات عاملان کشتارهای بوسنی انکار عدالت است
کد خبر: 3984351
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
فاریس پالیسی بررسی کرد؛

تأخیر در مجازات عاملان کشتارهای بوسنی انکار عدالت است

تأخیر در اجرای عدالت در حق عاملان کشتار‌های بوسنی، انکار عدالت بوده و مانع تکرار این جنایت‌ها در آینده نخواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مقاله‌ای در مجله فارین پالیسی از تأخیر در مجازات جنایتکاران جنگ بوسنی انتقاد کرده و آن را انکار عدالت دانسته است.

نویسنده مقاله عدم اجرای عدالت در حق رئیس‌جمهور سابق صربستان، معمار اصلی جنگ‌های خونین بالکان در دهه 1990 را مأیوس‌کننده خوانده و تصریح کرده است که فرار او از مجازات دقیقاً برای بسیاری از بوسنیایی‌ها نشانگر این بود که برای دستیابی به عدالت در بوسنی چه باید کرد.

وی در ماه مارس 2006 قبل از محكوم شدن در سلول زندان دادگاه لاهه درگذشت.

نویسنده به تصویر دیگری از این تأخیر آهسته و شدید در دستیابی به عدالت اشاره کرده و نوشته است: ماه گذشته، دو مقام سابق صربستان در طولانی‌ترین پرونده جنایات جنگی بین‌المللی در تاریخ، به جرم کمک و مشارکت در جنایات جنگی در بوسنی و کرواسی در دادگاه بین‌المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق محاکمه شدند.

این دادگاه در سال 1993 توسط سازمان ملل متحد برای پیگرد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت تأسیس شد. زمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی رسماً کار خود را در سال 2017 پایان داد، 161 نفر محاکمه و 90 نفر محکوم شدند.

پرونده دو مقام سابق صربستان که با اتهام ارتکاب جنایت جنگی روبرو هستند، یکی از موارد جنجالی در این زمینه است.

حکم زندان برای این دو مقام تنها 12 سال بوده است که در مقایسه با جنایات آن‌ها یک مجازات سبک به شمار می‌رود، چرا که این افراد در قتل بسیاری از مردان مسلمان بوسنیایی و کروات یا فرستادن آن‌ها به اردوگاه‌های کار اجباری نقش داشته‌اند.  

ژنرال سابق راتکو مالدیچ - ملقب به قصاب بوسنی - همچنان در صربستان و مونته‌نگرو یک قهرمان ملی محسوب می‌شود. در حالی که او قتل‌عام سربرنیتسا در بوسنی را رهبری کرد. در این قتل و عام دست کم 8000 تن از مسلمانان کشته شدند. وی به دلیل این نسل‌کشی تنها به حبس ابد محکوم شد.

انتهای پیام
captcha