طرح دانشجو معلم قرآن؛ نگاهی جدید به زندگی
کد خبر: 3984570
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲

طرح دانشجو معلم قرآن؛ نگاهی جدید به زندگی

طرح دانشجو معلم قرآن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی قزوین از بهمن‌ماه با حضور اساتید مطرح کشوری با محتوای آموزشی دوره، روش و فنون تدریس پیشرفته، انگیزش و راهبردهای تدریس، آموزش مفاهیم، قرآن و زندگی و آشنایی با علوم قرآن برگزار شد، طرحی که نگاه دانشجویان به قرآن و زندگی را تغییر داد.

طرح دانشجو معلم قرآن، نگاهی جدید به زندگیطرح دانشجو معلم قرآن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی قزوین از بهمن‌ماه با حضور اساتید مطرح کشوری و دانشجویان مختلف از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در قزوین برگزار شد، دوره‌ای که دانشجویان معتقد هستند بیشتر از دانشگاه برایشان مفید بوده و افرادی که این دوره آموزشی را گذراندند با دریافت مدرک پایان دوره می‌توانند در خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها و اردوهای جهادی فعالیت کنند.

سارا چهرآرا، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش ژنتیک، در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: از 5 سالگی قرآن می‌خواندم اما تاکنون در کلاس آموزشی شرکت نکرده بودم، شرکت در این دوره آموزشی برای من مفید بود چراکه در این کلاس‌ها با معانی آیات به روش جدیدی آشنا شدم و اساتید دوره بسیار خوب بودند.

وی با اشاره به زمان برگزاری دوره آموزشی ادامه می‌دهد: زمان در نظر گرفته‌شده برای برگزاری دوره کوتاه بود، دوره‌های آموزشی در اردیبهشت‌ماه به دلیل نزدیک شدن به زمان امتحانات، به‌صورت فشرده برگزار می‌شد که با هماهنگی اساتید برگزاری ادامه کلاس به مردادماه منتقل شد.

چهرآرا اظهار کرد: سرفصل‌های دوره به‌خوبی تعیین‌شده بود و اغلب دروس قرآنی که تدریس می‌شد با اصول زندگی تطابق داشت، مباحث مطرح‌شده در این دوره آموزشی نگاه ما به زندگی را تغییر داد، اگر از بعد فردی بخواهیم بررسی کنیم دوره آموزشی ازلحاظ روحی و بعد معرفتی برای شخص بنده اثرات خوبی داشت. از نظر اجتماعی نیز این دو مکمل هستند وقتی تأثیر فردی بگذارد قطعاً از نظر اجتماعی نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط قوت این دوره، برگزاری آن به‌صورت آنلاین و فشرده بود، با توجه به شرایط کرونایی اگر دوره حضوری برگزار می‌شد بسیاری از افراد نمی‌توانستند در دوره شرکت کنند، از طرفی با توجه به اینکه ما دانشجو هستیم برگزاری فشرده دوره به ما کمک کرد که ضمن رسیدگی به دروس دانشگاهی از ظرفیت این دوره نیز بهره ببریم. گاهی از شرکت در این کلاس‌ها به‌قدری خوشحال بودم که احساس می‌کردم شرکت در این کلاس یک نشانه از سمت خداست که بین این‌همه دانشجو سر راه من قرارگرفته است و بعد از نماز از خدا شاکر بودم.

چهرآرا یادآور می‌شود: به نظر من برگزاری این دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی ضروری است البته باید متناسب با سن آن‌ها و در سبک و شکل دیگر اجرا شود قطعاً نه‌تنها من بلکه اکثر شرکت‌کنندگان از حضور در این دوره‌ها راضی هستند.پیشنهاد می‌کنم این دوره برای سایر دانشجوها برگزار شود.

آموزش روش‌های ارتباط با قرآن‌آموزان

زهرا بابایی کیاکلایه، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور قزوین، بیان کرد: اساتید در نظر گرفته‌شده برای دوره بسیار خوب و مسلط بودند از طرفی سرفصل‌های ارائه‌شده نیز کاملاً منطبق به‌عنوان دوره آموزشی بود و روش تدریس مناسب باعث می‌شد که بتوانیم مسائل را به‌درستی بیاموزیم.

وی ادامه داد: دوره آموزشی قرآن دوره بسیار مفیدی بود که به دلیل کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد، اگر این دوره به‌صورت حضوری برگزار می‌شد احساس می‌کنم می‌توانستم بهره بیشتری از آن ببریم چراکه در دوره مجازی با مشکلاتی نظیر قطعی اینترنت روبه‌رو بودیم. زمان برگزاری دوره با زمان امتحانات ما تداخل داشت بنابراین اواخر دوره مجبور شدند دوره را به‌صورت فشرده‌تر برگزار کنند.

بابایی اظهار کرد: در این دوره با چگونگی تدریس و فصیح خوانی قرآن آشنا شدیم، همچنین آموزش دیدیم که چگونه با دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان ارتباط بگیریم، این دوره برای ما بسیار تأثیرگذار بود و پیشنهاد می‌کنم این دوره را برای دانشجویان دیگری که امکان بهره‌برداری از آن را نداشتند مجدد برگزار شود چراکه ارتباط‌گیری با قرآن را بیشتر می‌کردیم. اگر این دوره برای دانش‌آموزان و دبیرستانی‌ها برگزار شود خوب است، حتی افرادی که حافظ یا قاری قرآن هستند می‌توانند بهره بیشتری از کلاس ببرند و در فصیح خوانی قرآن تقویت شوند.

پیشنهاد برگزاری دوره برای نوجوانان

فاطمه زرآبادی‌پور، دانشجوی روانشناسی دانشگاه پیام‌نور قزوین، نیز با اشاره به برگزاری دوره اظهار کرد: زمان‌بندی دوره متناسب با سرفصل‌های ارائه‌شده بود، اساتید دوره نیز بسیار مسلط بودند و به بهترین روش آموزش می‌دادند، روش تدریس و درس‌هایی که در دوره بود به ما خیلی کمک کرد.

وی در پایان افزود: دوره دانشجو معلم قرآنی جهاددانشگاهی کمک بسیاری به من کرد تا فعالیت‌های قرآنی‌ام را تقویت کنم؛ پیشنهاد می‌شود این دوره برای دانش‌آموزان و نوجوانان نیز برگزار شود تا زمینه بهره‌برداری از قرآن برای همه ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha