آزادسازی 160 کیلومتر مربع در یک عملیات
کد خبر: 3985748
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
اول مرداد؛ سالروز عملیات قدس 4

آزادسازی 160 کیلومتر مربع در یک عملیات

نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی در قالب تیپ 9، عملیات «قدس 4» را انجام دادند و منطقه‌ای به گستردگی 160 کیلومترمربع از منطقه هورالهویزه عراق، دریاچه «ام‌النعاج» را آزادسازی کردند.

سال‌روز عملیات «قدس 4»به گزارش ایکنا؛ یکم مرداد 1364، عملیات قدس4 با رمز «یا محمد رسول‌الله» در محل دریاچه ‌«ام‌النعاج» در منطقه عملیاتی «هورالهویزه» محور جنوبی جنگ تحمیلی با هدف انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی بخشی از این دریاچه آغاز شد.

این عملیات را نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی که در قالب تیپ «9 بدر» گرد هم آمده بودند، صورت دادند. توفان شدید، دریاچه کم‌عمق «ام‌النعاج» عراق در شمال شرقی‌شهر بصره همچنین اسارت نیروهای اطلاعاتی دشمن به دست رزمندگان مجاهدین عراقی از تیپ «9 بدر» در این منطقه، انگیزه‌های طرح و اجرای عملیات «قدس 4‌» شد. توفان، عوارض خشک و کوچک بر سطح دریاچه را کنار زد و دریاچه را به «اروند رود» متصل کرد. این عملیات با چهار هدف: انهدام نیروی پدافندی دشمن، آزاد‌سازی 150 کیلومتر مربع از دریاچه و تسلط بر بخشی دیگر از «هورالهویزه»، گرفتن جای پا برای گسترش عملیات و در اختیار گرفتن جناح از دشمن و نزدیکی به بخشی از خشکی‌های شرق دجله در منطقه‌ای به گستردگی 160 کیلومترمربع به اجرا گذاشته شد.

حمله ساعت 24 روز اول مرداد 1364 در حالی آغاز شد که هواپیماهای «پی.سی.7» عراق روزی یکی ـ دو بار سطح منطقه و دریاچه را بمباران ایذایی می‌کردند. با این حال دشمن در زمان عملیات کاملا غافلگیر شده و به گونه‌ای که بی‌سیم‌چی فرمانده عراق، تسلیم نیروهای ایران شد.

دشمن پس از سقوط بخشی از مواضع خود، اقدام به اجرای آتش توپخانه کرد و تردد نیروهای ایرانی را در منطقه با مشکل روبرو ساخت. یک عامل ویژه سبب قطع این گلوله باران شد به این صورت که شماری از اسرای دشمن به تقاضای همکاری پاسخ مثبت داده و به پای بی‌سیم آمدند و از پست شنود با فرماندهی دشمن در عقبه تماس گرفتند و تقاضای نیرو کردند. با تقاضای آنان به علت عدم تسلط عراق بر منطقه عملیات مخالفت شد ولی در برابر تقاضای قطع آتش به این خاطر که بر سر نیروهای خودی ریخته می‌شود، موافقت کرده و لحظاتی بعد آتش دشمن قطع و به دنبال آن تردد نیروهای خودی از سر گرفته شد. این عامل در موفقیت عملیات ایران کمک شایانی را در پی‌داشت.

طی چهار روز عملیات، یک فروند بالگرد، 10 فروند قایق، چندین قبضه خمپاره‌انداز و چندین پایگاه شناور منهدم و گردان 2 از تیپ 117 دشمن متلاشی شد. شمار تلفات دشمن در این عملیات 336 تن کشته و زخمی و اسیر گزارش شده است. علاوه بر آن 5 فروند قایق، شماری دستگاه‌های مخابراتی و تعدادی سلاح سبک و مقداری مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد. بزرگ‌ترین دستاورد عملیات «قدس 4»، آزاد‌سازی 160 کیلومترمربع از منطقه «هورالهویزه» عراق، دریاچه «ام‌النعاج» (بزرگ‌ترین دریاچه منطقه هور) و 20 پاسگاه آبی دشمن بود.

همچنین، 2 هفته بعد، عملیات «قدس 5» در تکمیل «قدس 4» و با هدف تکمیل پیروزی‌های قدس 1 و 2 انجام شد. این عملیات با رمز «یا علی‌بن‌ابیطالب(ع)‌» ساعت 23 روز 15 مرداد 1364 در غرب «هورالهویزه» آغاز و طی 2 روز نبرد، 30 کیلومترمربع از هور آزاد شد. همچنین 168 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت درآمدند. علاوه بر آن غنایمی از جمله چند قبضه خمپاره‌انداز، سلاح ضد‌هوایی تک‌لول و مانند آن از دشمن به دست آمد و گردان 3 از تیپ 701 کماندویی عراق منهدم شد.

انتهای پیام
captcha