حمایت از طرح‌های قرآنی در تبلیغات اسلامی استان‌ مرکزی / تفاهم‌نامه‌ها در حد تشریفات باقی نماند
کد خبر: 3986604
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹

حمایت از طرح‌های قرآنی در تبلیغات اسلامی استان‌ مرکزی / تفاهم‌نامه‌ها در حد تشریفات باقی نماند

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان از طرح‌های قابل اجرا و کارشناسی شده همچون کاهش آسیب‌های اجتماعی استقبال و حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از این مجموعه خبری به واسطه پرداختن به سوژه «اگر من مسئول بودم» تقدیر کرد و گفت: پرداختن به این محور می‌تواند نتایج خوبی در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای استان به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت وحدت هرچه بیشتر دستگاه‌های متولی قرآن، تصریح کرد: هدف مجموعه‌ها توسعه و رونق فرهنگ قرآنی است و برای انجام این منظور باید تلاشی مضاعف بدون اعمال سلیقه شخصی انجام داد. همه دستگاه‌ها دارای ظرفیت و امکانات مخصوص هستند که اگر یک‌پارچه شود به نتایج قابل قبولی منتج می‌شود.

سرلکیان به اظهارنظر برخی از جامعه قرآنی مبتنی بر اجرای برنامه ابلاغی دستگاه‌های متولی قرآن از مرکز اینگونه پاسخ داد: برخی از مصاحبه‌ها بیانگر بسته بودن دست استان در انجام ایده و طرح‌های قرآنی است که این موضوع صحت ندارد. درست است که ما مکلف به انجام طرح‌های کشوری در استان هستیم، اما این طرح‌ها فقط کشوری نیست و استان‌ها مختارند در راستای ایده‌های قرآنی کارشناسی شده با خروجی مورد نظر گام بردارند.

وی به دیدار برخی از جامعه قرآنی با مدیرکل تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: از جامعه قرآنی تقاضای نگارش و تدوین طرح تحول فعالیت قرآنی قابل اجرا داریم و اگر در این حوزه صاحب نظر و ایده قابل اجرا با خروجی مطلوب هستند ارائه دهند. اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی از طرح‌های قابل اجرا و کارشناسی شده استقبال می‌کند. مرکز برای طرح و برنامه‌های خود بودجه‌ای را در نظر می‌گیرد، اما برخی طرح‌ها از سوی ادارات استانی به مرکز برای تزریق و اختصاص بودجه ارائه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ادارات امور قرآنی استان‌ها علاوه بر اعتبارات ملی، اعتبار استانی نیز دارند که این بودجه می‌تواند برای طرح‌های استان قابل اجرا هزینه شود. به طور مثال مجموعه تبلیغات اسلامی و اداره امور قرآنی به اندازه توان خود برای برنامه و طرح «شهد رمضان» هزینه کرد و پیشنهاد استفاده از دیگر امکانات این اداره کل نیز داده شد و خوشبختانه در سطح کشور نیز مورد توجه قرار گرفت.

سرلکیان از اجرای طرح «جام حافظان» توسط جامعه قرآنی و حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان از این طرح خبر داد و با اشاره به استانی بودن دو طرح «شهد رمضان و جام حافظان»، یادآور شد: برای رونق و گسترش فرهنگ قرآنی باید دست از سلایق شخصی برداشت و هزینه‌کردها را در جهت درست برای اوج گرفتن فعالیت قرآنی در سطح شهر هدایت کرد تا از هرز رفتن بودجه و اعتبارات برای برنامه‌های بدون خروجی جلوگیری شود.

وی ضرورت اتحاد هرچه بیشتر بین جامعه قرآنی و متولیان امر قرآن را خواستار شد و افزود: همه افراد دارای طرح و برنامه، ایده‌های خود را در میزگرد یا نشست مطرح کنند تا پس از واکاوی اثربخش بودن ایده‌ها طبق اولویت‌بندی به مرحله اجرا برسد. درست است که اعتبارات قرآنی محدود است، اما همان کم اگر برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی شود می‌توان به نتیجه قابل قبول امیدوار بود. امسال طرح‌هایی برای سال آینده از استان به تهران ارائه شده و مرکز نیز اعتباری تخصیص داده است که امیدواریم محقق شود.

سرلکیان ادامه داد: در حال حاضر استان به تولید محتوایی محصولات مکتوب و الکترونیکی در حوزه قرآن نیاز دارد، اگر افرادی در این زمینه توان اجرایی و ایده دارند به ما کمک کنند. ارائه ایده و نظر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مطالبه ما از جامعه قرآنی و صاحب‌نظران این حوزه است و بارها در این مورد تقاضای خود را اعلام کرده‌ایم اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. از طریق این خبرگزاری اعلام می‌کنم اگر فرد یا افرادی طرح و برنامه کارشناسی شده و قابل اجرا در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند ارائه دهند ما از آنان حمایت می‌کنیم.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان از عقد دو تفاهم‌نامه این مجموعه با بسیج سازندگی و مرکز خدمات حوزه علمیه استان خبر داد و گفت: تمام سعی ما براین است که تفاهم‌نامه‌ها در حد تفاهم‌نامه باقی نماند، اگر هر دو طرف در اجرا به مفادهای امضا شده متعهد باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

سرلکیان با بیان اینکه با بهره‌گیری از اساتید و مبلغان قرآن می‌توان اعضای گروه‌های جهادی را نیز آموزش تخصصی قرآن داد تا در صورت لزوم از این تخصص نیز استفاده کنند، اضافه کرد: الگوسازی با رویکرد قرآنی ویژه بسیجیان و بازتاب این آموزش‌ها در مناطق مختلف استان به ترویج و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی منتج خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: تشکیل گروه‌های جهادی قرآنی به رونق آموزش عمومی در سطوح مناطق دورافتاده از مرکز استان منتج خواهد شد. خوشبختانه بسیج سازندگی از طریق اردوی جهادی خدمات مطلوبی به نیازمندان و روستاییان ارائه می‌دهد که حضور جامعه قرآنی در این مجموعه زمینه توسعه آموزش عمومی قرآن را فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha