بهره‌مندی از الحان فارسی؛ ویژگی‌ متفاوت ترتیل «آوای معرفت»
کد خبر: 3986733
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

بهره‌مندی از الحان فارسی؛ ویژگی‌ متفاوت ترتیل «آوای معرفت»

در آئین رونمایی از پروژه قرآنی آوای معرفت، تلاوت در گام بالا و استفاده از الحان فارسی از ویژگی‌های متفاوت این قرائت کامل قرآن کریم به صورت ترتیل عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از پروژه قرآنی «آوای معرفت» (ترتیل تند قرآن کریم) در آستانه عید غدیر خم از سوی مؤسسه معرفت برگزار شد.

این مراسم امروز سه‌شنبه، پنجم مردادماه به صورت مجازی و حضوری برگزار و از طریق صفحه مؤسسه در اینستاگرام به نشانی khm14 پخش شد. برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد.

برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدای شبکه سوم سیما همراه بود. رونمایی از ترتیل تند قرآن توسط محمدرضا حق‌شناس و رونمایی رسمی و مجدد از کتاب «قرآن در شعر پارسی» تألیف امیراسماعیل آذر در چهار جلد از برنامه‌های این مراسم بود.

در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، معاون مرکز رایانه حوزه علمیه اصفهان طی سخنانی گفت: با اینکه اصفهان را یک شهر فرهنگی و به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور یاد می‌کنیم، ولی بسیاری از کارهای اساسی در این شهر مغفول مانده است، بعد از تولید نرم‌افزار «طنین وحی» متوجه شدیم که عمده علاقه‌مندان از ترتیل‌های قاریان خلیجی و عربی استفاده می‌کنند  و متأسفانه در شهر اصفهان هیچ ترتیلی خوانده نشده است، چنین غفلتی بعید بود.

وی افزود: امکانات خوبی در اختیار مرکز تحقیقات حوزه علمیه اصفهان قرار دارد، با استاد حق‌شناس صحبت شد و مؤسسه معرفت همکاری کرد، ضبط ترتیل را آغاز کردیم و انصافاً استاد حق‌شناس برای تلاوت کامل این ترتیل وقت گذاشت. فرق این تلاوت با تلاوت‌های دیگر این است که در گام بالا خوانده شده است.

سجادی با بیان اینکه دومین امتیاز این ترتیل توجه به معنی بوده است، گفت: مقام معظم رهبری در چندین جلسه تأکید کرده‌اند که قرآن با توجه به معانی خوانده شود. از ابتدای سوره ملک تا آیه 11، آیات شعف‌انگیز است و از آیات 11 به بعد آیات عذاب خوانده می‌شود و قاری به خوبی این مسئله را رعایت کرده است، نفس زیبای استاد حق‌شناس، امتیاز دیگر این تلاوت است و برخی از آیات که وقف آنان طولانی بوده دقیقاً رعایت شده است. همچنین تحریرهای زیبا و به جا در جاهای مختلف قابل تحسین است.

استفاده از الحان فارسی در تلاوت قرآن

وی عنوان کرد: دوستان عزیزمان در شورای عالی قرآن، ملاک‌هایی را دارند که مراعات الحان عربی یکی از آن‌هاست؛ اما ممکن است مورد استقبال مردم قرار نگیرد، جای آن دارد که با دستگاه‌ها و الحان فارسی نیز قرآن را تلاوت کنیم و مطمئناً مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد.

معاون مرکز رایانه حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: سعودی‌ها قرآن را با گام بلند تلاوت کرده‌اند و بسیاری از افراد به تلاوت‌های آن‌ها روی آورده‌اند. نکته دیگر در این تلاوت، توجه به وقف و ابتدای برخی از آیات در رأی شیعیان است.

وی گفت: این ترتیل در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان خوانده شده و گاهی تا هشت بار، یک تلاوت تکرار می‌شد تا بهترین تلاوت انتخاب شود. این کار را هم قاری و هم برگزارکنندگان به حضرت فاطمه(س) تقدیم کرده‌اند تا به برکت نام ایشان قدم‌های بعدی را بهتر برداریم.

سجادی افزود: این گام اول در اصفهان بود ولی با همیاری قاریان و اصحاب قرآن نگذارید گام آخر باشد. همه کارهای فنی از ضبط، ادیت و... را متقبل می‌شویم و خواهش می‌کنیم وقت بگذارید تا ترتیل‌های دیگری نیز ضبط شود.

در ادامه حسینی، مدیر مؤسسه معرفت اظهار کرد: از همه افرادی که در تولید این اثر فاخر زحمت کشیدند تشکر می‌کنم، امروز واقعاً نیاز جامعه نیاز به تولید فرهنگی است. شکاف‌ها و عوارض اجتماعی که می‌بینیم همه نشئت گرفته از عدم کارهای فرهنگی صحیح و برنامه‌ریزی درست اجتماعی است. امیدواریم به این مطلب رو بیاوریم و هر جا شمعی روشن می‌شود همه حمایت کنیم و اتفاقات بهتری در جامعه ما بیفتد. نسل جوانی که می‌بینیم، بعضی‌هایشان از لحاظ روحی و فرهنگی پر پر می‌شوند، می‌طلبد که بیشتر به معارف قرآن و اهل بیت(ع) روی بیاوریم.

وی افزود: مجموعه مؤسسه معرفت حرکت‌های خوبی را طی سالیان گذشته انجام داده است. کتاب قرآن در شعر پارسی هم در زمانی در حضور مقام معظم رهبری ارائه و به تعبیری رونمایی شد، ایشان خیلی از این کتاب استقبال کردند و دوستان را مورد تمجید قرار دادند و نکاتی را در رابطه با کتاب بیان کردند. امیدواریم در آینده، در اصفهان شاهد تولید برنامه‌های فرهنگی بیشتری باشیم.

به گزارش ایکنا، در ادامه مراسم با حضور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، آیت‌الله مهدوی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، محمدرضا حق‌شناس و ... از پروژه قرآنی «آوای معرفت» رونمایی شد.

تجلیل از خادمان و معلمان قرآن که سال‌های متمادی در مؤسسه معرفت حضور تأثیرگذار داشته‌اند، برنامه بعدی این مراسم بود، در این بخش از پیشکسوت قرآنی سیدمحمد طباطبایی با بیش از 50 سال تدریس قرآن، استاد قرآنی مرتضی بشیری، فعال در تأسیس مراکز قرآنی و آموزش قرآن به‌ویژه در گروه کودک و نوجوان، صادق همدانیان، محمدرضا حق‌شناس و علی محمودی، قاری نوجوان و نفر اول مسابقات قرآن کشور در حوزه مسابقات تلاوت نوجوانان تجلیل شد. همچنین از طرف آستان قدس رضوی نیز هدیه‌ای به استاد حق‌شناس تقدیم شد.

سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت که در ادامه به تلاوت آیاتی از سوره فرقان پرداخت، همچنین اجرای گروه سرود بینه، بخش بعدی برنامه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد، استاد حوزه علمیه در اظهاراتی، بیان کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که بازار سؤالات، خیلی گرم است؛ یک سؤال این است که اساساً چرا باید اینقدر اقبال به قرآن داشته باشیم؟ از بدو خلقت بشر از آن وقتی که انسان قلم به دست گرفته و کتاب نوشته شده چرا باید به طور ویژه به قرآن از میان این همه کتاب مراجعه کنیم؟ کتاب‌هایی که نوشته شده در عالم سبوط یا همه‌اش درست است یا همه‌اش غلط است، کتاب‌های ریاضی معمولاً کتاب‌های صحیحی هستند، چرا به اینها اقبال نکنیم؟ علت این است که اولاً این قرآن کتابی است که خودش می‌فرماید: «لَا رَيْبَ فِيهِ»، پس انسان عمرش را به هدر نداده و هیچ باطلی در آن وجود ندارد و هیچ باطلی در آن راه ندارد.

نظری‌منفرد با بیان اینکه علت این است که دایره صحت آن کتاب‌ها مربوط به همین جهان مادی می‌شود، اظهار کرد: انسان برای سعادت خلق شده و راه سعادت ابدی را جز قرآن کتاب دیگری معرفی نمی‌کند، علت رجوع به کتاب قرآن، این است. چه ادعایی است که ما می‌کنیم که قرآن هیچ نقصی ندارد؟ چون این کتاب از معصوم توسط معصوم نازل شده است، هیچ خطایی در آن نیست؛ لذا امام علی(ع) در خطبه 198 می‌فرماید: قرآن نوری است که هیچ وقت خاموش نمی‌شود و این یک خورشیدی است که نور فروزانش هیچ وقت به خاموشی نمی‌گراید و یک دریایی است که کسی به انتهایش نمی‌رسد، روایت است که قرآن مثل خورشید و ماه می‌ماند که همواره جاری است.

این استاد حوزه علمیه گفت: قرآن، کتاب هدایت است و هدایت بشر مربوط به دنیا نیست، قرآن راه‌های سلامت را به انسان می‌نماید، آیا می‌توانیم به وسیله قرآن و بدون عترت به سعادت برسیم؟ خداوند در آیه 44 سوره نحل می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است، توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند» این ذکر بیان‌کننده می‌خواهد و کسی باید آن را تبیین کند، پیامبر تبیین کرده اما برای چه کسانی تبیین کرده؟ «انا مدینة العلم و علی بابها»؛ نمی‌شود انسان به تنهایی با قرآن به سعادت برسد، آیات احکام نیاز به توضیح دارد، توضیحش را باب مدینه علم و اولاد طاهرینش می‌دهند.

وی در پایان گفت: نعمت ولایت را ارج بنهیم، این امانت الهی در اختیار ماست و باید به فرزندانمان این عهد را منتقل کنیم.

انتهای پیام
captcha