راه رسیدن به مقام «خلیفةاللهی» در کلام امیرالمؤمنین(ع) + فیلم
کد خبر: 3986771
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
جرعه‌ای از کلام امیر/ 31

راه رسیدن به مقام «خلیفةاللهی» در کلام امیرالمؤمنین(ع) + فیلم

سیدحمید خویی در شرح اوصاف متقین در نهج‌البلاغه معتقد است: پارسایان در ساعات روز بردبار هستند، براساس دانش رفتار می‌کنند، نیکوکار و منشأ خیر هستند و حریم خدا را نگه می‌دارند. این خصوصیات وقتی در زندگی یک انسان حضور پیدا کند اکسیر اعظمی را به وجود می‌آورد که محصول آن همان انسان «خلیفةالله» است.

به گزارش ایکنا، سیدحمید خویی محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سلسله درس‌گفتارهای «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» در خبرگزاری ایکنا به بیان نکاتی درباره خصوصیات متقین از منظر حضرت علی(ع) پرداخته که قسمت ‌سی و یکم آن از نظر می‌گذرد؛
 
امیرالمؤمنین در خطبه متقین در بیان سبک زندگی روزانه متقین، به چهار خصوصیت اشاره کرده‌اند؛ اولین خصوصیت این است که پارسایان در ساعات روز بردبار هستند، دومین خصوصیت این است که بر اساس دانش رفتار می‌کنند و مورد سوم اینکه در ساعات روز که فرصت کار دست می‌دهد ابرار و نیکوکار و منشأ خیر هستند.  خداوند قرآن کریم نیز فرموده است: «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ؛ »(انفطار/ 13) یعنی نیکوکاران در بهترین جای بهشت سکنی می‌گزینند. آیات متعددی از قرآن، متنِ دین و جوهر آن را فعل خیر معرفی می‌کنند و خداوند در آیات زیادی به ما فرمان می‌دهد که در کار خیر شتاب کرده و فرصت کار خیر را از دست ندهید و این فرصت طلایی را به دیگران واگذار نکنید.
 
خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و امر به نیکوکاری و نهی از بدکاری کنند، و اینها (که واسطه هدایت خلق هستند) رستگار خواهند بود» (آل عمران/ 104) دعوت به خیر عین عدالت و انجام کار خیر عین فضیلت است. جامعه دینی، جامعه‌ای است که خیر در آن جاری است و فعل خیر ارزش اساسی و محوری آن است؛ اعم از اینکه حجم این کار خیر کوچک یا بزرگ باشد.
 
چهارمین خصوصیت متقین این است که حریم خدا را در زندگی حفظ کرده و تقوای عملی را رعایت می‌کنند، حلال و حرام خدا را پیش رو دارند و حدود خدا را حفظ می‌کنند. اگر در قید معیشت هستند این قید را رعایت می‌کنند که این معیشت باید حلال باشد، مال شبهه‌ناک سر سفره خانواده نمی‌برند و لقمه حرام در دهان زن و فرزند خود نمی‌گذارند. این چهار خصوصیت وقتی در زندگی یک انسان و رفتار روزانه او حضور پیدا کند یک اکسیر اعظمی را به وجود می‌آورد که محصول آن همان انسان «خلیفةالله» است.
 
چنین انسانی را تصور کنید که کاملاً مالک نفس خویشتن است، زود از کوره در نمی‌رود، در زندگی ظرفیت دارد، براساس آگاهی و علم و بینش حرکت می‌کند، منبع و منشأ خیر است و حریم خدا را رعایت می‌کند. اینها خصوصیات متقین است و تعریفی بالاتر و بهتر از این برای انسان قابل تصور نیست.
انتهای پیام
captcha