اضافه شدن میزان جمعیت به شاخص‌های معرفی روستای قرآنی کشور
کد خبر: 3986956
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
مرتضی خدمتکار خبر داد:

اضافه شدن میزان جمعیت به شاخص‌های معرفی روستای قرآنی کشور

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اضافه شدن شاخص جمعیت به امتیاز نهایی انتخاب روستای قرآنی کشور، گفت: اسامی روستاهای منتخب نهایی و برای تأیید به دفتر وزیر ارسال شده است.

مرتضی خدمتکار مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری جلسه هیئت انتخاب مرکزی طرح ملی «انتخاب روستاهای قرآنی ایران» با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این هیئت در روز پنجم مردادماه خبر داد و گفت: در این جلسه گزارش ناظران اعزامی به 18 روستای منتخب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در همین رابطه اتخاذ و مقرر شد این تصمیمات به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شود تا با نظر ایشان تصمیم نهایی در مورد معرفی روستاهای قرآنی در سال 1400 اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید: 

پایان ارزیابی‌های میدانی برای انتخاب روستای قرآنی کشور 

ثبت درخواست ۱۰۹۷ روستا برای اعلام روستای قرآنی 

انتخاب ۱۰ روستای قرآنی کشور / انتشار فراخوان در دهه فجر


وی افزود: یکی از مهمترین تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد، لحاظ کردن جمعیت روستا در امتیازدهی نهایی برای معرفی روستای قرآنی بود. بر همین اساس تعداد جمعیت روستا در امتیازبندی نهایی لحاظ شد. از آنجایی که در مرحله قبل، هیئت‌های اعزامی به این روستاها بر‌اساس شاخص‌های قبلی اقدام به امتیازدهی کرده بودند و بحث جمعیت روستا اخیراً به امتیازها اضافه شده است، لذا مقرر شد برای هر کدام از مراحل بررسی، ضریب مشخصی در نظر گرفته شود؛ به این ترتیب امتیاز هیئت انتخاب استانی با ضریب یک و امتیاز ناظران اعزامی از سوی هیئت مرکزی با ضریب سه در نظر گرفته شده است. میانگین این دو امتیاز نیز در جمعیت روستا ضرب شده و خروجی آن امتیاز نهایی هر روستا خواهد بود.

مدیرکل کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به برخی دیگر از مصوبات این جلسه اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف از معرفی روستاهای قرآنی الگوسازی و معرفی شاخص‌های این حوزه است، مقرر شد در سال اول فقط به معرفی روستاهای شاخص بپردازیم لذا به احتمال بسیار زیاد تعداد روستاهای قرآنی کمتر از 10 روستایی که قبلاً اعلام شده بود، خواهد بود. با این وجود تعدادی از روستاها نیز به عنوان روستای شایسته تقدیر معرفی می شود، این روستاها برای دوره آینده این طرح می‌توانند حضور داشته باشند.

خدمتکار با اشاره به اینکه جدول نهایی روستاهای قرآنی سال 1400 نهایی و برای تأیید به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، گفت: پس از تأیید وزیر تلاش خواهیم کرد در روزهای آینده و به صورت رسمی این روستاها را معرفی کنیم. تاریخ برگزاری مراسم معرفی این روستاها مشخص نیست و این زمان از سوی وزیر تعیین می‌شود. امیدواریم به زودی این مسئله روشن شود تا اگر قرار باشد در همین دولت مراسم رسمی برگزار شود مقدمات آن را فراهم کنیم و اگر فرصت نشود در دولت بعد با حضور وزیر بعدی این مراسم برگزار شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد علت برگزار نشدن این مراسم در دهه ولایت که قبلاً نیز اعلام شده بود، گفت: از آنجایی که ابتدا موضوع بازدیدهای میدانی در برنامه قرار نداشت و بعداً به برنامه اضافه شد، لذا رفت و برگشت ناظران به 18 روستای مقداری زمانبر بود و از این جهت حدود یک هفته از زمانبندی عقب افتادیم؛ با این اوصاف اگر وزیر ارشاد و معاون قرآن و عترت موافقت کنند این آمادگی را خواهیم داشت تا در روزهای آینده این مراسم را برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha